Fényképezőgépen( amit a rendes fotósok használnak) még otthon megszerkesztik szerkesztő programba a képeket vagy már nem kell?
A profi fotósok általában nyers (raw) formátumban fotóznak, ahol a fájlba el vannak mentve az exponálási adatok, de nincsenek véglegesen beleégetve. Ezt az átmeneti fájlt egy szerkesztőben megnyitva még lehet a különböző értékeket változtatni, és majd ebből exportálják ki a végleges képfájlt. Kicsit olyan jellegű dolog, mint a fotóelőhívás, csak itt digitálisan történik a számítógépen szerkesztve.
Egy sima digitális fényképező vagy telefon azonnal belementi az exponálási értékeket a fényképbe, ezzel együtt veszteségesen tömörítve el is menti, így ezeket a már fixált értékeket kevésbé hatékonyan lehet módosítani. Egy profi gép is képes egyből így menteni, csak akkor nem sok értelme van, ha nem használod ki a lehetőségeit.
"a fájlba el vannak mentve az exponálási adatok, de nincsenek véglegesen beleégetve"
Ha fogalmad sincs miről beszélsz, akkor miért válaszolsz? 🤷♂️
Kérdező erre nincs ilyen szabály, hogy otthon kell, vagy nem kell. Sok dologtól függ, hogy milyen utómunka történik a képpel. De előfordul, hogy nem is kell utómunkázni.
Micsoda infantilizmus érvként a fókusztávot, satöbbi emlegetni, hogy az nem változtatható utólag. :D Ki tételezné fel? :D
Az, hogy a profi képszerkesztők a változtatásokat nem mentik bele a RAW-ba, az csak az intelligencia megnyilvánulása, de bele lehetne. Az csak egy képfájl.
Mióta a világ világ, sosem volt még olyan, hogy egymásutáni három képre megfelelőek voltak a standard expozíciós és negatív- és papírhívási módszerek. Attól lettek a "lapos" képek. Szűrő, másfajta hívó, változtatott idő, satöbbi érték el a kívánt hatást. A digitális gépeknél is volt már a legelejétől egy zsák változtatási lehetőség, már a 20 éve volt Canon G3 gépemnél is lehetett tekerni a kontrasztot, szaturációt és élességet. Én mondjuk nem csináltam, mert akkoriban egy egyszerűbb (mint a photoshop) képszerkesztőt használtam, a Corel PaintShopot, abban is az egykattintásos One-Step-Photo-Fix-et, a legtöbb képnek igen jót tett. Kb 100 képből 85-nél nem volt igaz, hogy "Számtalan kép születik, ami azonnal kész és jóízűen fogyasztható". Már csak maga az autó WB szinte mindig korrekcióra szorul, igen kevés embert látni szürke lappal vagy a fehér lencseelőtéttel fényképezni. Mondjuk, a sok sárgából meg kékből, ami a képeken látszik, a WB elég ismeretlen fogalom a fotósok többségének. :D
Szinte mindig. Ez művészet is egyben. Mikor van kész mondjuk egy festmény? Amikor a művész már nem alakít rajta.
Az utómunka is ilyen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!