Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Egyéb kérdések » Villanymotor csillagban...

Villanymotor csillagban indítása a motor védelme miatt van vagy pedig azért hogy a megszakító ne oldjon le?

Figyelt kérdés

2016. júl. 18. 04:28
 1/3 anonim ***** válasza:
Is is.
2016. júl. 18. 07:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 Trafó1 ***** válasza:
Csillagban két tekercsre oszlik el 400 volt míg deltába ez egy tekercsre jut, a tekercs ellenállás tehát nagyobb majd kisebb, az áram tehát először kisebb utána nagyobb, már ha a csillag-delta kapcsolásról beszélünk, a lényeg az indítási áramkorlátozás ami kíméli a hálózatot és annak elemeit, valamint a motort és annak elemeit, ugyan ijen megfontolásból csinálnak pl lágy indítású nagyflexeket is.
2016. júl. 18. 07:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 anonim ***** válasza:

Az aszinkron motorok indítóárama csillag esetén is 9..12-szerese az üzemi áramnak, vagyis közel rövidzárad van egy delta indításkor. Ennek oka, hogy álló motornál a tekercsek induktív ellenállása igen alacsony, ami exponenciálisan nő a fordulatszám emelkedésével.

(Fentebb is írták, hogy delta esetén a két fázis közti feszültség, /400V/ csillag esetén pedig a fázis-föld /240V/ feszültség van az egyes tekercsekre kötve, ami nem mindegy a nyomaték és az áramfelvétel szempontjából sem.)

Ezért van az, ha csak egy 1KW-os motort deltában megindít az ember, képes néha a 63A-es NKI-t is leverni. (nekem megtette) Plusz az indítási nyomaték is sokkal nagyobb, ami nem feltétlen jó. Pl. egy liftnél nem kell feltétlen a padlóhoz préselni az embereket, vagy egy szivattyúnál levágni a hirtelen nyomással a csőtoldalékot. Emiatt nekünk úgy tanították, hogy 1KW teljesítmény felett kétlépcsős indító automatika (csillag-delta indító áramkör vagy CS/D kapcsoló) szükséges a háromfázisú aszinkron motoroknál. Gyakran gond is lehet azonban a kis nyomatéka a csillag kapcsolásnak, ott a kezdeti szakasz miatt kuplungot alkalmaznak, ami a kisebb nyomaték miatt. Ez egy adott fordulatszám elérése előtt üres járásban hagyja felpörögni a motort, majd a delta szakaszban összeköti a tengelyeket. Vagy légkompresszorok esetén pl. visszacsapó-lefúvó szelepet alkalmaznak, ami kezdetben a szabadba fúj ki, s csak akkor köti a kompresszor nyomócsövét a gyakran nyomás alatt lévő tartályra, mikor már pörög a kompresszor, így megvan a szükséges forgatónyomaték annak tengelyén. Persze ettől függetlenül a motorvédő kapcsolást is illik betenni, ami kombinált típusú kontakt hővédelmet és pl. bimetallos, tartósan magas túláramvédelmet tartalmaz. Ez néhány másodperc után akkor fog leoldani, ha a motor mégsem tudna felpörögni...

2016. júl. 25. 07:14
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!