Valaki eltudja mondani mi a különbség a gitár hangládák között? Például mi a különbség a 1,2 vagy 4 darab hangszóró között, és mi a különbség hogy mekkora a hangszoró?
Alapvető különbség, hogy a több hangszóró több levegőt tud megmozgatni és ezért hangosabbnak érződik.
A hangszórók mérete pedig valamelyest befolyásolják a karakterüket. Például egy 10-es meg egy 15-ös közt elég nagy különbség van a membrán mozgatási méretében, egy 15-ös nagyobb membránját valamivel tovább tart megmozdítani és nagyobb úton mozog, mint mondjuk egy 10-es rövidebb úton mozgó membránja, ezért feszesebben, élesebben, rövidebb felfutással tudja a hangokat kiadni, mint a lomhább nagyobb, ami kissé simíthatja a hangzást. Ugyanakkor a 10-esek meg a mélyeket tudják kevésbé kihozni, mint a 15-ösök. A leggyakoribb 12-es meg a kettő közti kompromisszum.
Az is lehet különbség, hogy míg mondjuk 2x10 vagy 1x12 esetén a két hangszórósnál a nagyobb membránfelület miatt talán jobban definiált lehet a hangzás... de sokminden más tényezőn is múlnak ezek.
De majd gondolom lesz hozzáértőbb, aki kijavít, ha nem jól mondtam.
Igazából nem is annyira a hangszórók száma adja a különbséget, mint a ládák mérete: felülete és térfogata.
Minél nagyobb a láda (több a hangszóró) annál teltebben és telítettebben szól.
Stílusfüggő, hogy mi mire jó, jazzre, bluesre bőven jó az 1x12 is, metálra meg kb kötelező a 4x12.
Hangszóró méretben standard a 12", léteznek 10"-os szórók is, de ezek elég ritkák.
Elnézést, ha valakinek a válaszával ellent mondok. Az tény, hogy a színpadokon jellemző látvány, hogy a zenész mellett általában több hangszórós dobozt látunk. Ennek ellenére a mindenkori cél az egyetlen pontból való lesugárzás. Mindig az a kérdés, hogy mekkora hangerőt akarunk előállítani. Ennek alapján célszerű a hangszóró átmérőt megválasztani. Egy autóba bőségesen elegendő 10 max 15 cm-es hangszóró, a gyomrot rengető és fülrepesztő hangerő eléréséhez. Épületes látvány, mikor beraknak egy 30 cm-es hangszórót, és az eleve rosszul illesztett dobozban a szerencsétlen membrán meg verődik. De hát így jobban eladható, mert a kedves fogyasztó azt hiszi, akkor szól jól ha látja a membránt ugrálni. Egy hangszóró illesztettsége olyan, mint egy emelő. Ha rossz támasztékot találunk, akkor az emelő besüllyed a földbe. De ha a támasztékunk stabil, akkor az emelést hatékonyan tudjuk elvégezni. A hangszóróval ugyan ez a helyzet. Egy jól illesztett hangszóró doboz párosításnál a membrán a legkisebb mozgásnál óriási hangnyomást produkál.
Ha szabadtérben kell megszólalni, akkor 50 Hz alatt már nem használhatunk 30 cm-nél kisebb hangszórót. Lehet, csak nincs értelme.
Ha azt mondjuk gitár hangdoboz, akkor már elárultuk, hogy a hangsugárzónak rossz a frekvencia átvitele. De jól hangzik, hogy ez nem akármilyen hangsugárzó. A boltos biztosan jól jár, de te eleve lemondtál a felharmonikusokról.
Mindenféleképpen törekedni kell a 100 dB fölötti hangszórók beszerzésére. 1 jó hangszóró, 1 jó dobozban!! Ha nem ezt teszed, csak bohóckodsz.
Biztos igaz, amit mondasz, csak nem gitár témakörben.
A cél legtöbbször pont ellentétes, mint hifiben.
Itt fontos, hogy rezegjen a láda, kell a felület, a hangszín lényegesen fontosabb, mint a tiszta hangerõ vagy az egyenletes átvitel.
Szóval köszönjük a válaszod, csak ide éppenséggel teljesen irreleváns.
Szóval rezegjen a láda? ) Ez jó!
Teljesen megértem, mert szerintem te zenész vagy, és te a színpadról nézve, a hangszered mellől gondolkodsz.
Ha ,már a HI-Fi-t megemlítetted.
A Német DIN 45500-as szabványban High Fidelity-nek azt a berendezést tekinti, aminek frekvencia mente 40-12500 Hz 3 dB-e belül van. Persze több más tényező is van, de erről most nem beszélnék. Ez azért nem olyan nagy érték, ami ne lenne irányadó. De Nézzünk egy szóló gitárt, amit ha nem is megy lejjebb mint 100 Hz és mondjuk csak 10 000 Hz-ig megy fel, tehát nem éri el a HI- Fi normát, azért nem árt, ha ezen belül egyenletesen szól. Tehát a cél itt is az egyenletes átvitel. Ha ezt a gitár erősítő nem tudja, akkor baj van. Méghozzá óriási baj van. Általában a leggyengébb minőségű erősítők azért képesek a Hi-Fi norma szerinti frekvencia átvitelre. Itt elsősorban a hangsugárzó, ami talán kemény annyira, hogy mondjuk nincs mély tartománya. Viszont a valóságban arról van szó, hogy a hangszóró, képes az Hi-Fi átvitelre, csak a doboz van kisprórolva a hangszóró körül, pont azért, hogy magával tudja vinni a zenész. Természetesen ez egy nagyon lényeges szempont, csak épen a jó hangzás ellen van. De a kompromisszum miatt lespórolt méretű hangszer erősítőre nem mondhatjuk azt, hogy ez nem ugyan az, mint a HI-Fi hangrendszeré. A gyakorlat az, hogy manapság, az a berendezés, amire azt mondják Hi-Fi, annak semmi köze nics a Hi-FI-hez. Amit doboz rezgésnek gondolsz, az a hatásfok, ami egy szobai hi-hi-ben nem létező paraméter. És ebben maximálisan igazad van. Te egy ütőképes, nadrágot és dobozt rezegtető hangosságra gondolsz, amit valószínűleg eddig egyetlen szobai hi-hiben nem hallottál még. Bevallom, én sem. Ez is egy óriási kompromisszum. Az átlag embernek el lehet adni a szemetet is, vagy csak megelégednek egy egyszerű zenélő szerkezettel, amit úgy fényesebb eladni, ha ráírják, H-FI. Az, hogy annak semmi köze nincs a Hi-FI-hez, már senkit nem érdekel.
Ennek ellenére mondom, hogy lényegesen jobb hangképet hallhatsz, ha nem elégszel meg azzal, hogy a rendszereden éppen csak a gitár szólal meg. Nagyon jól ismerem ezt a hangzást.
"azért nem árt, ha ezen belül egyenletesen szól. Tehát a cél itt is az egyenletes átvitel. Ha ezt a gitár erősítő nem tudja, akkor baj van. Méghozzá óriási baj van."
Na látod, itt tévedsz óriásit, mert ez nem igaz, sőt egyenesen baromság.
Azok a legjobb gitárerősítők, amik minél inkább torzítanak, színezik a hangot.
Ha simán felerősítenénk lineárisan a gitár hangját, akkor ocsmány dróthangot kapnánk, amit egyáltalán nem lenne jó hallgatni.
Úgyhogy leírom még egyszer: amit írsz hifiben biztos igaz, gitár témakörben viszont baromság, úgyhogy szerintem ne égesd magad, ha egyszer nem értesz hozzá.
"Do you believe"-nek igaza van, a gitárosoknál a teljesen egyenletes, transzparens, lineáris átvitelnek nem sok értelme van, nem is szeretik, erre mondják, hogy lapos, unalmas, élettelen.
A különböző erősítőknek és hangládáknak van saját karakterük, amibe beletartoznak ezek a torzítások és nonlinearitások is.
Nem véletlen, hogy a modellező DSP rendszereknél a legelismertebb tipikus erősítő/hangfal kombinációkra vannak különféle presetek.
Az más kérdés, hogy a teljes színpadi hangosításhoz használható PA rendszereknél sokkal inkább érvényes az, amit mondasz.
Ha az erősítő eleve színez, az természetesen színezett gitár hangot fog gyártani. Ezzel viszont az a gond, hogy ez az erősítő továbbá már semmi másra nem lesz képes. Ha viszont egy lineáris átvitelű erősítőre effekttel küldesz gitár jelet, az erősítő képes lesz bármilyen jellegű hangszer megszólaltatására.
De nem szólok bele. Mindenki úgy építi a saját hangképét, ahogy akarja.
A gitárerősítőnek ez a lényege.
Basszusra, gitárra, billentyűre vannak külön erősítők, még akusztikus gitárra is.
Aligha véletlenül.
Egyébként vannak irányzatok, melyek már kicsit más felé mutatnak. Valóban akadnak, akik szélessávú, közel lineáris átvitelű rendszert használnak, DE azért, mert van előtte egy nagyon komoly modellező cucc, mint az AXE FX vagy a Kemper, melyek már önmagukban megvalósítják DSP-vel azt a "színezést" jelen, amit amúgy a gitárerősítő csinálna.
Vagy a Line 6 Amplifi, ami egy iPad-del csinálja ezt, az alapvetően egy szélessávú gitárerősítő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!