Ha elromlik egy garanciális eszköz, akkor ha az üzletbe visszaviszem megjavíttatni, ők vállalják a termék elszállítást a megfelelő szervizbe vagy azt már nekem kell intézni?
Media Markt-ban (Westend-ben) vettem olyan 6-8 éve egy számítógépes mikrofonos fejhallgatót olyan 4-5 ezer forintért. Még a garanciából maradt 1-2 hónap. Visszavittem ugyanabba a boltba, ahol vettem. Mondom nem szól rendesen.
Próba nélkül ment a selejtbe. A blokkra rápecsételtek valamit, és elküldtek, hogy válasszak helyette másikat, bármilyet, beleszámítják az árába a régit.
Levettem a polcról egy másik márkát, ami akkor szimpatikus volt, pár száz forint differenciával. (Azt már nem tudom biztosra, hogy az új volt a drágább, vagy a régi. Tehát nem tudom, hogy adtak -e vissza pénzt is.)
És boldogan eljöttem a vadiúj szerzeményemmel.
Csak lényeg, hogy nem kellett mindenféle szervizeket járnom. (Bár egy fejhallgató nem egy bonyolult szerkezet, mint pl. mosógép. Akkor valószínű nem lett volna ilyen egyszerű a dolog.)
Minőségi kifogás intézése jótállásnál
Hol kell kezdeményezni az ügyintézést?
A hivatkozott kormányrendelet 5. §-a úgy fogalmaz, hogy a kijavítás iránti igényét a fogyasztó jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti. Ez azt jelenti, hogy a jogszabály felhatalmazza a fogyasztót a rövidebb út bejárására. Ő ugyanis nem a javító szolgálattal, hanem a forgalmazóval áll közvetlen szerződéses viszonyban, fenti kitétel nélkül tehát kénytelen lenne minden garanciálisnak vélt hibanál a forgalmazóhoz fordulni. Ez a jogszabályi lehetőség módot ad az eljárás lerövidítésére, mind az ügyintézés, mind az időráfordítás vonatkozásában.
Ez azonban nem zárja ki a fogyasztónak azt a lehetőségét, hogy a forgalmazót keresse meg a hiba elhárítása céljából. A forgalmazó köteles a hibás készüléket átvenni és a javításra intézkedni. Ezt azért kell hangsúlyozni, mert az idézett jogszabályi előírást egyes forgalmazók úgy értelmezik; nekik semmi közük a jótállási igényhez, a fogyasztót elküldik a szervizbe, hogy intézze a dolgát, ahogy tudja. A forgalmazónak ehhez nincs joga, ha tehát a fogyasztó ilyen helyzetbe kerülne, a kifogását rögzítse a vásárlók könyvében!
Felmerül a kérdés, hogy melyiket érdemes alkalmazni a két lehetőség közül? Erre nincs általános szabály, de bizonyos szempontokat érdemes figyelembe venni. Ha a javító szolgálat a fogyasztó lakhelyén vagy a vásárlás helyén van, célszerű közvetlenül oda fordulni, mert ez lényegesen lerövidítheti a javítási időt. Amennyiben viszont a szerviz távol eső helyen vagy különösen, ha külföldön van, akkor inkább a forgalmazóra célszerű bízni az ügyintézést. Megteheti ezt a fogyasztó kényelmi okokból is, amennyiben nincs kedve vagy ideje a javítás részleteivel bajlódni. Figyelembe kell azonban venni, hogy ilyenkor az időráfordítás több nappal is meghosszabbodhat.
Köszönöm a hozzászólásokat, különösen a legutolsót!
Media Markt-nál nekem sem volt gondom, visszavittem a garanciális laptopomat (sőt korábban a fényképezőgépemet is), és ők elintézték a javítást, nekem csak érte kellett menni. Most viszont a Szatmárinál szivattyút javítattam, ahol azt mondták, hogy nekem kell elvinnem a szervizbe, ami elég távol esett a lakóhelyemtől (másik megye), így az útiköltség és az idő ráfordítás mind engem terhelt.
Ezek szerint a forgalmazók önkényesen érvényesítik a rájuk vonatkozó jogszabályokat...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!