Kalickás aszinkron gépnél a forgó résznél mi váltja ki a csúszógyűrűket és a szénkeféket? Van erről egy jó szemléltető videó akár?
Nézzük kicsit messzebbről.
A tekercselést a "rudak", a csúszógyűrűt, szénkefét és a rövidzárt a két végen levű gyűrűk.
Az esetleges indító ellenállást a kétkalickás vagy a mélyhornyú kialakítás.
"a csúszógyűrűt, szénkefét és a rövidzárt a két végen levű gyűrűk"
Na köszönöm, akkor itt kellene kis leírás, hogy a végén lévő gyűrű hogyan csinálja a pólusváltást mi rajta a "kommutátor"?
Kevered kicsit a dolgokat.
Egy kalickás asszinkron motorban nincs kommutáció, nincs kommutátor.
A csúszógyűrű nem egyenlő a kommutátorral.
A csússzógyűrű az körben egy darabból van, nem pedig szeletekból áll.
Úgy képzeld el, hogy a kalickás forgórész két végét kivezetik 1-1 csúszógyűrűre. Ezeket tudod összekötni a szénkeféken keresztül. A két csúszógyűrű közé iktatott ellenállással lehet a forgórész áramát szabályozni, ezáltal lágyabb indítást, stb elérni.
A legjobb példa erre a körhinta.
A forgórész két végét a csúszógyűrűs motoroknál is rövzárba tesszük miután elértük a kíváncs fordulatszámot.
A csúszógyűrű/szénkefe megoldás karbantartásigényes és plusz hibaforrás, ezért kiiktatták a forgórész két végén lévű zárógyűrűvel, ez nem romlik el :D
A fordulatszám változtatást, indítóáram korlátozást, stb. pedig elektronikus úton oldják meg. Lásd feljebb linkelt videók.
5-ös: Megmondom őszintén én ez alapján kezdtem az ismerkedést:
Azért jó mert az elejétől lépésről lépésre építi fel nem bonyolultan a motor működését.
https://www.youtube.com/watch?v=r_1AFBgRRy4
Itt egy merülőmixer motorját szedte szét. 16:40-től
Ez milyen motor egyébként szinkron v. aszinkron?
És statorról rotorról, kommutátorról és szénkefékről beszél benne.
Mivel hallottam a videóban félgyűrűről beszél meg a mixernél több "fél gyűrűről" ezért ez a csúszógyűrűs motor gondolom.
És ez így érthető is hogyan működik.
Ezért kérdeztem hogy a kalickás forgó részűnél a pólusváltás hogyan oldották meg?
A kalickásnál is vannak ezek szerint csúszógyűrűk és szénkefék?
Az a baj hogy egyik videó sem mutatja hogy folyamatában miből áll és hogyan működik...
Bocs, ez egyre rosszabb. Ez sem nem szinkron, sem nem aszinkron motor. Ezt úgy hívják, hogy váltakozóáramú kommutátoros motor. Ugyanúgy működik, mint az egyenáramú gépnek nevezett motor (kivéve a váltakozóáramú táplálás sajátosságai).
"Ezért kérdeztem hogy a kalickás forgó részűnél a pólusváltás hogyan oldották meg?"
Nincs a forgórészben pólusváltás. Az állórész tekercselés forgó mágneses teret kelt.
"A kalickásnál is vannak ezek szerint csúszógyűrűk és szénkefék?"
Nincs egy szál se.
"És ez így érthető is hogyan működik."
úgy látom nem érted....
A kommutátor és a csúszógyűrű teljesen más!!
Ami a videóban a képen van az kommutátor
kinézete, működése és funkciója is más mint a csúszógyűrűnek.
Elmondtam feljebb.
Nem mindegyik AC villanymotor szinkron vagy aszinkron? Hiszen a szinkron fordulatszámmal vagy egyezik vagy attól eltér a fordulatszáma. Ez megkerülhetetlen kategória nem?
Elnézést ha értetlennek tűnnek a kérdéseim. Köszi a türelmet. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!