Miért piros a repülőgépek fekete doboza?
Funfact: a legelső modernnek titulált feketedoboz valóban fekete volt, így ragadhatott rá ez a név. Gondolom később jöttek rá, hogy egy esetleges balesetnél sokkal nehezebb a szénné égett roncsok között megtalálni a fekete színű adatrögzítőt.
wiki: "The first modern flight data recorder, called "Mata Hari", was created in 1942 by Finnish aviation engineer Veijo Hietala. This black high-tech mechanical box was able to record all important details during test flights of fighter aircraft that the Finnish army repaired or built in its main aviation factory in Tampere, Finland.[4]"
Az ICAO - a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet - által kiadott, a repülőgépek üzemeltetésével kapcsolatos dokumentáció 6. mellékletének 1. részének 9. függelékében szerepel a "fekete dobozzal" pontosabban repülési adatrögzítővel kapcsolatos elvárások, így a szín - "megkülönböztető narancs- vagy citromsárga" - is:
"1. General requirements
1.1 The flight recorder containers shall:
a) be painted a distinctive orange or yellow colour;"
Forrás: [link] illetve hivatalosan: [link]
A "fekete doboz" elnevezés egyébként még a második világháborúban terjedt el, ahol a szövetséges erők gépein a navigációt segítő berendezéseket hívták annak - ez a megnevezés ment át a polgári repülésbe is:
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!