Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Egyéb kérdések » Az autó generátor hogyan működik?

Tomi 11 kérdése:

Az autó generátor hogyan működik?

Figyelt kérdés
Állandó mágnes nélkül, miért nem használ el annyi áramot amennyit termel, vagy többet a veszteség miatt?

2020. júl. 5. 20:12
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
100%

Minek kene allando magnes egy generatorhoz? Amire te gondolsz az a dinamo.



[link]

2020. júl. 5. 20:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:
100%

A forgórésze nem állandó mágnes, hanem tekerccsel gerjesztik. A gerjesztést a feszültség függvényében állítja a feszültségszabályzó. Ha több mint 14,2V csökkenti, ha kevesebb, növeli. Egészen addig tartani tudja a feszültséget, ameddig a terhelés nem nagyobb, mint a generátor által leadható maximális áram. Ha több, akkor elkezd csökkenni a feszültsége. Ezért van hogy alapjáraton minden bekapcsolt fogyasztó mellett lemehet akár 13V alá is.

Az állórész háromfázisú tekercselésű, egy hat diódából álló egyenirányító híd egyenriányítja, a híd negatív kivezetése le van kötve a generátor fém házára, a pozitív ki van hozva. A feszültségszabályzó a generátorban van ma már. Régen külön egység volt, és a gerjesztés ki volt hozva.

2020. júl. 5. 20:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 A kérdező kommentje:
Akkor rosszul írtam, de azt nem értem, hogy abból miért lesz plusz áram ha egy áramot használó mágnessel van előállítva a mágneses tér ami szükséges az áram termeléshez.
2020. júl. 5. 20:33
 4/13 Szirty ***** válasza:
100%

Nyilván a gerjesztés (áramot használó mágnes a te szavaiddal élve) energiát igényel és egy része elszámolható veszteségként.

De az amit termel a belefektetett mechanikai energia hozománya.

2020. júl. 5. 20:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 Szervizmérnök úr ***** válasza:

A motorkerékpárok, sőt a kerékpárok áramfejlesztője is permanens mágnessel működik, de attól még nem lesz dinamó.

Kerékpárnál csak a népies neve dinamó, de valójában az is szinkrongenerátor.

A dinamó kommutátoros egyenáramú gép (a kommutátor az egyenirányító).

Régen ilyen volt a járművekben is, méghozzá öngerjesztésű, mivel akkoriban nem tudtak ilyen erős mágneseket gyártani.

Később a kerékpárokon megjelent a jól ismert kis generátor, aminek a forgórésze mágnes, állórésze egy tekercs és AC-t generál.

De a szokásos jelenség állt elő, mint az izzólámpa, neoncső stb. esetében: a laikus embereknek ezt nem lehetett beadni, hogy az egy szinkrongenerátor.

Ugyanúgy elkezdték dinamónak nevezni, mint az autók DC-dinamóját.

Tehát a helyzet a következő:

Tehát elv szempontjából mindegy lenne, hogy a szinkrongenerátor forgórésze permanens mágnes vagy elektromágnes, ami csúszógyűrűn keresztül táplálunk.

De azért nem mindegy például, mert utóbbi szabályozható, stabilizálható feszültségű.

A motorkerékpár generátorát meg csak terheléssel lehet valamennyire szabályozni (söntszabályzó). Ez így csak kisebb teljesítményekre alkalmas.

Mellesleg azért szinkron, mert a termelt AC-frekvencia a forgással van kötött szinkronban.

2020. júl. 5. 20:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 Szervizmérnök úr ***** válasza:

Végül elfelejtettem törölni ezt a sort, azért mutat hülyén:

"Tehát a helyzet a következő"

2020. júl. 5. 20:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:
Kérdező: sokkal kisebb a gerjesztőáram, mint az az áram, amit a generátor kivezetéseiről elvezetsz. Autógenerátornál kb. 5%, de minél nagyobb a generátor, annál jobb ez az arány. Kb. két évtizede jártunk Pakson az erőműben, ott egy-egy generátor 220MW teljesítményű volt, a gerjesztőgép 200 kW-ot fogyasztott, itt a gerjesztés a hasznos teljesítmény 0,1%-a.
2020. júl. 5. 21:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 A kérdező kommentje:
Ezt nem értem hogy a gerjesztő áram hogyan lehet kisebb?
2020. júl. 5. 21:56
 9/13 Szervizmérnök úr ***** válasza:
100%

Ez nem transzformátor, amibe elektromos energiát viszel és azt kapod vissza, levonva a veszteséget.

Mechanikai energiát teszel bele, azt alakítja át.

A szinkrongenerátor működésének nem feltétele még a külső gerjesztés sem (akku vagy egyéb gép).

Meg lehet csinálni azt is, hogy felpörgeted, a vasmag remanens mágnesessége termel egy kis áramot, amit visszavezetsz a forgórészbe, amitől még több áramot termel, így végül felgerjed.

Ez az öngerjesztés elve.

2020. júl. 5. 22:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 Szervizmérnök úr ***** válasza:
Értelemszerűen egyenirányítással gondoltam visszavezetni, ha nem is részleteztem.
2020. júl. 5. 22:06
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!