Az autó generátor hogyan működik?
A forgórésze nem állandó mágnes, hanem tekerccsel gerjesztik. A gerjesztést a feszültség függvényében állítja a feszültségszabályzó. Ha több mint 14,2V csökkenti, ha kevesebb, növeli. Egészen addig tartani tudja a feszültséget, ameddig a terhelés nem nagyobb, mint a generátor által leadható maximális áram. Ha több, akkor elkezd csökkenni a feszültsége. Ezért van hogy alapjáraton minden bekapcsolt fogyasztó mellett lemehet akár 13V alá is.
Az állórész háromfázisú tekercselésű, egy hat diódából álló egyenirányító híd egyenriányítja, a híd negatív kivezetése le van kötve a generátor fém házára, a pozitív ki van hozva. A feszültségszabályzó a generátorban van ma már. Régen külön egység volt, és a gerjesztés ki volt hozva.
Nyilván a gerjesztés (áramot használó mágnes a te szavaiddal élve) energiát igényel és egy része elszámolható veszteségként.
De az amit termel a belefektetett mechanikai energia hozománya.
A motorkerékpárok, sőt a kerékpárok áramfejlesztője is permanens mágnessel működik, de attól még nem lesz dinamó.
Kerékpárnál csak a népies neve dinamó, de valójában az is szinkrongenerátor.
A dinamó kommutátoros egyenáramú gép (a kommutátor az egyenirányító).
Régen ilyen volt a járművekben is, méghozzá öngerjesztésű, mivel akkoriban nem tudtak ilyen erős mágneseket gyártani.
Később a kerékpárokon megjelent a jól ismert kis generátor, aminek a forgórésze mágnes, állórésze egy tekercs és AC-t generál.
De a szokásos jelenség állt elő, mint az izzólámpa, neoncső stb. esetében: a laikus embereknek ezt nem lehetett beadni, hogy az egy szinkrongenerátor.
Ugyanúgy elkezdték dinamónak nevezni, mint az autók DC-dinamóját.
Tehát a helyzet a következő:
Tehát elv szempontjából mindegy lenne, hogy a szinkrongenerátor forgórésze permanens mágnes vagy elektromágnes, ami csúszógyűrűn keresztül táplálunk.
De azért nem mindegy például, mert utóbbi szabályozható, stabilizálható feszültségű.
A motorkerékpár generátorát meg csak terheléssel lehet valamennyire szabályozni (söntszabályzó). Ez így csak kisebb teljesítményekre alkalmas.
Mellesleg azért szinkron, mert a termelt AC-frekvencia a forgással van kötött szinkronban.
Végül elfelejtettem törölni ezt a sort, azért mutat hülyén:
"Tehát a helyzet a következő"
Ez nem transzformátor, amibe elektromos energiát viszel és azt kapod vissza, levonva a veszteséget.
Mechanikai energiát teszel bele, azt alakítja át.
A szinkrongenerátor működésének nem feltétele még a külső gerjesztés sem (akku vagy egyéb gép).
Meg lehet csinálni azt is, hogy felpörgeted, a vasmag remanens mágnesessége termel egy kis áramot, amit visszavezetsz a forgórészbe, amitől még több áramot termel, így végül felgerjed.
Ez az öngerjesztés elve.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!