Mi a véleményetek? Érdemes folytatnom?
Írtam pár verset de nem vagyok biztos benne hogy minden a helyén van. Építő kritikát várok értelmes emberektől, trágár válaszoktól légyszi kíméljetek meg.
1. vers:
Lassan felkelsz egy csendes éjszaka s megcsapja a orrod a keserű vér szaga. Kikelsz az ágyból meglátod őt holtan, kiabálni kezdesz de ő megse moccan... Aztán hirtelen fájdalmat érzel, próbálsz állva maradni hátadban egy késsel. Pár pillanat múlva sírva fel ébredsz "Álom volt minden?" vonakodva kérded. Igaz választ nem vársz de észrevesed, a szobád falán vérrel írtak egy üzenetet neked "Álom vagy valóság? Letesztelheted!"
2. Kis rövid izé:
Mosoly az arcomon, de a kés még forog bennem. Ha egyszer megbántottál ne várd hogy elfelejtsem.
3. vers:
Egyedül a sötétben. A világtól elszakadva, nem zavar semmi, elvagyok így magamba. Ezt nem lehet már menteni, nekem nincs már holnap, álmaimat feladtam s elhagytam a porban. A gödör mélyén vagyok. Nem tudok kimászni és régen még azt hittem hogy nem tudok hibázni...
A vers fő lényege nem a rím, hanem a ritmus. A rím gyakori, de nem szükséges eszköze a versnek.
Alapvetően háromféle fő versforma létezik:
1. Időmértékes verselés. A ritmust a rövid és hosszú szótagok adják, gyakran nagyon kötött formában (hexameter, pentameter, disztichon)
2. Ütemhangsúlyos verselés. A ritmust a szótagok száma adja, a versszak szerkezete kötött, az egy sorban szereplő szótagok száma is szabályos osztást mutat, a verssorok hossza is vagy azonos, vagy valamiféle szabály szerint rendeződik.
3. Szabadvers. A forma, a verssorok hossza, a vers egész szerkezete kötetlen. Gyakorta megesik, hogy rímek sincsenek benne. A ritmust néha külső tényező adja – mondjuk egy dallam –, vagy az érzelmi töltet, de lehet, hogy alapvetően nincs semmi ritmikusság a versben, az mástól válik művészetté. Mivel ebbe formailag bármi belefér, ezért itt magasabb is az elvárás, hiszen formailag bármilyen szöveget – ezt a választ is – lehet szabadversnek tekinteni, mégsem gondolunk rá így.
Számomra attól lesz valaki költő, ha az első két forma valamelyikét is magabiztosan tudja művelni, képes különböző stilisztikai eszközöket – alliteráció, keretes szerkezet, stb… – is felvonultatni, és így is egy kerek egész mondanivaló olvasható ki a versből. De attól, hogy valaki telepakolja ezekkel a versét, attól még nem válik jó verssé. Vagy ha szabadvers, akkor többet kell, hogy elmondjon, mint ugyanannak a tartalomnak a prózában való megfogalmazása, vagy a prózai megfogalmazásnak is kell valamiféle értéket képviselnie.
A verseid ilyen értelemben szabadversek, annak meg meglehetősen átlagosak, itt-ott kicsit modoros, erőltetett a rím. A verseidnek van egy sajátos hangulata, de ez sem túl újszerű, tartalmában kicsit elcsépelt témák, nem túl kicsiszolódott megfogalmazásai. Nehéz megfogalmazni, hogy mi a problémám vele, talán leginkább az az érzet, hogy erőltetettnek, izzadságszagúnak tűnnek ezek a versek, mintha csak az lett volna a cél, hogy találj egy értelmes szót, kifejezést, ami rímel az előző sorvégre. Nem érzem, hogy a vers lüktetése – a sorok hossza – harmonizálna, illeszkedne az érzelmi töltettel, nem érzem a jobb szabadversekben érzett belső, nem szótagszámra, nem szótaghosszúságra épülő, de valahogy mégis jelenlévő ritmust.
Nem borzalmasan rossz versek ezek, de nem is kimagaslóan jó. Ha a magad szórakoztatására írod ezeket, akkor írd, én is írtam verseket régebben, hasonlóan se nem jó, se nem rossz verseket, tudatában is voltam a hibáiknak, de ennek ellenére mégis örömömet leltem benne. Ha írod őket, fejlődni is fogsz, ha kritikusan olvasod vissza a régebbi szerzeményeidet. De minőségben messze van még attól, hogy mások számottevő figyelmébe lehessen ajánlani.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!