Eltudja nekem valaki magyarázni a dohányzás hangra, hangképzésre, énekhangra gyakorolt hatását?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Csak annyit még, hogy a hangszálak megvastagodásával párhuzamosan mélyül is a hang. A kor előrehaladtával amúgy is, de így gyorsabb a folyamat. Meg rekedtesebbé is válhat, mint pl. az általad említett Charlie esetében is.
Nagyon érdekes megfigyelni énekesek hangját több évtized különbséggel. Mivel ma már ezt hála a technikának (meg pl. a YouTube-nak) élő koncert nélkül is megtehetjük, tudom javasolni neked is. Én pont a múlt hétvégén néztem két ilyen videót, véletlenül bukkantam rájuk, és mindenkinél volt elég jelentős változás (meg persze a külsejükben is, bár itt is nagy különbségek voltak).
Persze úgy is jó, ha ugyanarról a dalról keresel régi felvételt, aztán meg frisset.
Élőben csak néhány énekest hallottam még gyerekkoromban, ritkán volt alkalmam koncertre menni. De persze bakelit lemez meg rádió és tévé akkor is volt már. Az egyetlen, akit élőben láttam/hallottam 30 év különbséggel, az kamaszkorom legnagyobb kedvence, Balázs Fecó (Korál); hát, a mostani koncert csalódás volt egy kicsit. Eléggé megkopott a hangja, nem olyan erőteljes már, és a magasabb hangokat nem bírja kiénekelni. (Ilyenkor a zenészek azt a trükköt szokták alkalmazni, hogy megváltoztatják picit a dallamot, vagy egy oktávval lejjebb éneklik a kényes részt, ezt sokaknál megfigyeltem már felvételről.)
Viszont elképesztő meglepetés volt Révész Sándor két évvel ezelőtt. A Piramis még a nálam legalább 10-20 évvel idősebbek nagy kedvence volt (persze már akinek), mire nekem zeneileg nyiladozni kezdett az értelmem, már feloszlottak; csak rádióban lehetett hallani néha régi dalaikat, de nekem nem jött be a zenéjük akkor; meg egyszer kölcsön kaptam egy lemezüket, az elég jó volt. Szóval most csak azért mentem el a koncertre, hogy "ez se maradjon már ki az életemből", és életem egyik legjobb koncertélménye lett. Nagyon lelkes az összes tag (ők már egy-két kivétellel talán nem a régiek), és eszméletlenül profik; egyetlen hamis hangot nem hallottam a másfél óra alatt. Persze előfordulhat, hogy pont nem figyeltem oda, vagy egy másik hangszerre figyeltem épp, de amit hallottam, abban tényleg nem csúszott mellé semmi. (Nem kevés zenei képzésben részesültem, ének tagozatos suli, zeneiskola, énekkar, ill. tanítok is éneket, és tényleg "jó fülem van"). Révész hangja pedig alig változott valamit a 20-30 évvel ezelőttihez képest. Fogalmam sincs, hogy lehetséges ez, van-e valami módszere, hogy hogyan tudott ennyire vigyázni a hangjára. Persze lehet képeztetni egy hangot, vannak bizonyos éneklési technikák - pl. egy 30 éve dohányzó, elmélyült beszéd- és énekhangú személy is gyönyörűen énekelhet szopránt bel canto technikával, de az hallatszik, hogy "nem a saját hangja", hanem képzett hang (jellemzően az operaénekesek és a klasszikus énekesek használják ezt, de ne okvetlenül a "magas c" körüli vinnyogásra gondolj. :D)
Bocs, hogy egy kicsit elkalandoztam, de úgy gondolom, érdekelhetnek ezek is. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!