Egy autista milyen?
Hiába olvasok utána, akkor sem értem.
Fogyatékos vagy zseni? Mert a leírások alapján nem lehet eldönteni.
Nem szól senkihez semmit? Vagy miben nyilvánul meg az autizmus? Hogy lehet vele kommunikálni? Hogyan tanul meg írni, olvasni?
Az autizmus egy nagyon sok dimenziós betegség (betegségek összessége, ha így tetszik), és pont ilyenekben térnek el az egyes betegek, amikre kérdezel. Van, aki matekzseni lesz, van, de pl nem lehet vele két szót váltani semmi másról, van, aki ki sem mozdul otthonról, mert annyira a rutinjának él, míg másokon alig észrevehető.
Ezért szokták spektrumnak hívni. Nagyon eltérőek a betegek, és csak néhány közös vonás figyelhető meg (ezeket valószínűleg meg is találtad).
De pl. az előbb valaki pont amiatt gyanakodott autizmusra a gyerekével kapcsolatban, mert lassabban fejlődik.
Vagy csak ő sem ért hozzá és ezért gondolta?
Nem, lehet, hogy jól látja. Kiskorban a játékon, kommunikáción észre lehet venni, ha valami baj van.
Amúgy elnézést kérek, de tévedtem az előbb, az Asperger szindróma jár átlagos és magas intelligenciával (ez az autizmus egyik foka), de valóban vannak értelmi fogyatékosok köztük, hiszen az autizmusnak eltérő fokozatai vannak.
Az is nagy tényező, ha valaki pl beszél ("beszélő autista"), mert van, aki azt se tanulja meg. Ez csak kis számban az értelmi visszamaradás jele, nagyobb arányban a szociális fejlődés elmaradásának tudható be.
Az Aspergerről többet tudok, mert van egy kedves ismerősöm, aki Aspergeres.
Jó esetben két keze és két lába van, egy feje, két szeme, két füle, egy orra és egy szája. Ezek azok a dolgok, amikben minden autista egyforma (oké, lehetnek kivételek), egyébként pedig mindegyikük más-más személyiség és különféle dolgokban nyilvánul meg az autizmusuk. Ez ugyanis egy spektrumzavar, ami azt jelenti, hogy nagyon sok alcsoportja van, és ezeken az alcsoportokon belül is nagyon különbözőek lehetnek az egyes emberek. Valaki nem beszél. Ez nem egyenlő azzal, hogy egyáltalán nem kommunikál, csak verbálisan nem, de lehet pl. írásban, képekben, számokban is kommunikálni. Ugyanúgy tanulnak meg írni és olvasni, mint a nem autista gyerekek: iskolában. Valaki normál iskolában, amilyenbe gondolom te is jársz/jártál, valaki meg speciális intézményben.
Leginkább úgy kell elképzelni, hogy az ember fejében van két fő rész. Az egyik a gondolkodás, tanulás, IQ, logika, információgyűjtés stb. A másik a szociális készségek, barátkozás, kommunikáció, érzelmi intelligencia, empátia stb. A normálisan működő agyban, azaz a nem autistáknál mind a két rész nagyjából egységesen, átlagosan működik. Autistáknál viszont a gondolkodás kimagaslóan túlműködik, a szociális oldal pedig túlságosan alulműködik. Tehát nem lehet igazán eldönteni, hogy az autizmus fogyatékosság-e vagy sem, hiába jogilag fogyatékosságnak minősül. Vannak bizonyos területek, amikben egy autista rosszabbul teljesít az átlagnál, másban meg kiemelkedően jó. De ugyanígy a nem autistáknál is vannak olyan készségek, amikben gyengébbek, másban meg erősebbek.
az autizmus 3 teruleten jelentkezik, rendkivul valtozatos tuneti keppel:
- reciprok kommunikacio zavara
- szocialis interakciok zavara
-rugalmatlan viselkedes es beszukult erdeklodesi kor.
ehhez tarsulhat meg kul. szenzoros erzekenyseg (hangokra, szagokra, fenyre, stb).
kb 60-40% az epertelmu es az ertelmileg akadalyozott autistak aranya. ez nem kriterium, csak az a a három szempomt (autizmus triasz, vagy legujabban a szoc-kom teruletet osszevonva autizmus diad) amit fentebb irtam.
egy auti-spec gyogypedagogus
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!