Csúszás az egyetemen. Mikor kéne ezt megmondani a szülőknek?
A beszólogatásokat kéretik mellőzni, tanácsért jöttem, kösz-kösz.
Adott a helyzet, öt éves a képzés, a szak levelezőn nincs. A szüleim elég jelentős részben támogatnak anyagilag, nélkülük esélytelen, hogy anyagilag megoldhatóak lennének a tanulmányaim. Viszont leszögezték, hogy a csúszás esetében nem támogatnak. Azt nem beszéltük meg, hogy ez pontosan mit is takar, hogy most akkor öt évig hajlandóak támogatni, aztán oldjam meg, vagy ha előre látható a csúszás, akkor ennyi volt, akkor is, ha mondjuk harmadévben látható ez.
Az első évemet nagyon elcsesztem, ráadásul pont a ráépülős tárgyak terén (Kicsit konkrétabban ez azt jelenti, hogy első félévben kilenc kreditnyi bukás, ami három tárgy volt, 2 db 2 kredites, meg egy öt kredites, második félévben 6 kreditnyi bukás, de ez egy tárgy volt). Konkrétan a ráépülős tárgyaimból nem tudtam felvenni semmit másodévben, mert első évben azok a ráépülős tárgyaim lettek meg, amikre a ráépülő tárgyak harmadévben vannak. A mintaterv szerint következő, előkövetelmény nélküli tárgyakat felvettem, amik nem lettek meg, azokat újra felvettem (amúgy ezeket teljesítettem is 4-es 5-ös jeggyel). Viszont így harmadévre maradnak azok a másodéves tárgyaim, amiket nem tudtam felvenni + félévenként 1-1 tárgyat leszámítva az összes harmadéves tárgyam (amennyiben fel tudom venni őket, úgy, hogy gyakorlat gyakorlattal ne ütközzön)
Elméletileg amúgy megoldható, hogy végezzek csúszás nélkül, gyakorlatilag meg kérdésessé teszi a kivitelezést az órarend, mert pont az egymásra épülő tárgyaim azok, ahol 1 időpontot hirdetnek mindig a gyakorlatokból is, tehát ha mondjuk harmadévben úgy járok, hogy a soronkövetkező harmadéves tárgyat, meg a másodévben fel nem vett tárgyat egy időpontra teszik, akkor borulhat az egész, valamit nem tudok felvenni. Ami így elég csúnyán növeli a csúszás esélyét.
A szüleim amúgy nem tudják, hogy milyen tárgyaim vannak, minek mikor kell következnie, nem is értenek ahhoz sem, hogy mondjuk hogy keressék meg a mintatervet a neten, és az eredményeimbe korlátozottan avattam be őket, így nem tudnak arról, hogy előző tanévben mind a két félévben volt bukásom.
Kérdem én, meg kellene mondanom, hogy esélyes a csúszás? Vagy akkor szóljak erről, ha biztosan csúszok? És úgy kb mikor? Ha harmadévben úgy adódik, hogy látható, hogy csúszok akkor mondjam meg, vagy majd ötödévben jöjjek elő azzal, hogy amúgy nem most végzek? Ilyenkor mi a helyes megoldás?
Szia! Én azt látom gondnak, hogy eleve az elején nem tisztázták, hogy mit értenek csúszás alatt - valószínűleg azért, mert -ahogy írod- nem is látják át az egész rendszert. Valószínűleg egyébként csak azt akarták ezzel a kijelentéssel elkerülni, hogy nagyon elhúzd a sulit.
Így illetve az előzmények fényében én nem mondanám el addig, ameddig elméleti esély van arra, hogy időben befejezed, feltéve, hogy mindent meg is teszel ennek érdekében.
Én azt gondolom, az lenne a korrekt, ha elmondanád nekik akkor, amikor már biztos a csúszás és eléjük tennél valami “tervet”, hogy mégis mikor tudod befejezni - illetve h te mennyit tudsz esetleg ebbe beletenni (nyári diákmunkával, diákhitellel, vagy az utolso szemeszterben dolgozhatsz, ha addigra csak pár tárgy maradt).
Én itt azt látom a legnagyobb gondnak, hogy
A- a szüleid úgy kezelnek, mint egy gyereket
B- mivel úgy kezelnek, mint egy gyereket te sem veszed komolyan az egészet.
Igen szánod-bánod az első félévet, de már mindegy.
Majd ha magadnak kell fizetni nem linkeskedsz.
Ugyanakkor a szülőket sem értem, hogy lehet így helikopterkedni még egy egyetemista körül is. És akkor csodálkozunk, hogy bekerülve az első munkahelyre csak utasításokat végeznek el a fiatalok, semmi önállóság nincs. Nem egy ilyen kollégám van.
#14 Több köze van a kérdéshez, mint az odaböfögött kommentednek, ami 0 százalékban tartalmaz választ, hiába fel van pontozva, mert itt sokan like gombnak használják a zöld gombot, ami a válasz hasznosságáról szólna.
A helyzet súlyosságát illusztrálja, egyébként tényleg nem fontos infó, azért van zárójelbe. Konkrétan ez indokolja azt, hogy miért látja úgy a kérdező, hogy már csak a tárgyak felvételének a lehetségessége miatt erősen rezeg a léc, annak ellenére, hogy a mintaterv szerint amúgy elméleti síkon megoldható lenne időben végezni. Az ilyesmi arra jó, hogy ne vonja le instant azt a következtetést a válaszolni akaró (és nem hozzád hasonló irreleváns dolgokat beböfögő) személy, hogy a mintaterv szerint megoldható egyenlő azzal, hogy biztosan megoldható és csak a kérdezőn múlik.
Saját tanulmányaim tapasztalatból azt tudnám mondani, hogy az ilyen arányú ráépüléseket én a saját ttk-btk szakpáros tanárképzésen látok, csak a ttk-s tárgyaimnál. Én össze tudtam volna hozni első évben azt, hogy a ttk-s tárgyaim felét úgy bukom, hogy azokból nem tudom felvenni a másodéves tárgyakat egyáltalán, és akkor másodévben főleg a másodéves btk-s, meg az elsős ttk-s tárgyak lettek volna, és ha minden rendben megy, akkor harmedéven mindkét szakon fel lehet venni az összes harmadéves tárgyat (kivéve azt az egyet, aminek másodéves előkövetelménye van), meg a kihagyott másodéves tárgyakat.
Namármost ez elméleti síkon lehetséges, ha a kis mintatervet nézed. Gyakorlati megvalósításban meg ha egy-egy időpont van meghirdetve a gyakorlatokra, és neked pont ütközne egy eredetileg másodéves tárgyad, a harmadéves tárggyal, akkor valamelyiket nem tudod felvenni, mert a gyakorlati jeggyel záródó tárgyaknál a jegyszerzés feltétele az, hogy bejárj az órákra, max háromszor hiányozz. De ugye nem tudsz max hármat hiányozni, ha két helyen kell lenned egyszerre, mert maximum hat hétig tudsz hol itt, hol itt lenni, ha heti egy időponttal számolunk, egy szorgalmi időszak meg ennél hosszabb.
Kérdezőnek:
Most még elvileg menthető a helyzet. Én a helyedben akkor mondanám meg ezt leghamarabb, amikor már biztos a csúszás. Ha már biztos a csúszás, és nagyon aggódsz, de lelkiismeretes vagy, nem akarod ötödévig húzni a fekete levest, akkor várj addig, amíg anyagilag meg nem tudod oldani az életed, és igyekezz ezt minél előbb elérni, hogy ne kelljen sokáig ködösíteni. Viszont számolj azzal, hogy ha utolsó pillanatig vársz, amikor már tényleg must have elmondani a rossz hírt, akkor legyen meg az önellátásod.
A helyzet súlyosságát illusztrálja,
Nem, a mesét... Tudod, ez a kérdés hogyan nézne ki, ha valós lenne? A szüleim azt mondták, addig finanszírozzák a tanulmányaimat, amíg nem csúszok. Sajnos ez nem fog sikerülni, szerintetek mikor szóljak?
És tekintve, hogy jelenleg is tanulok, felsőoktatásban, tudom, hogy édesmindegy, hány kreditet buksz, ha épül rá valami. Amúgy érdekes, hogy szó nincs pl vizsgakurzusról, ezek szerint csak gyakjegyes tárgyakat bukott végig, ugye??? Mert vizsgajurzus esetén nem jár be órára, ergo kár arra hivatkozni, hogy ütközés miatt nem tudta felvenni. Plusz egy értelmes hallgató nem arra pazarol energiát, amire nem épül semmi, hanem arra, amire igen. Érdekes módon ez a kérdezőnek nem sikerült. Több sebből vérzik ez a történet.
#16,17 Még mindig irreleváns dolgokat büfögsz ide. Nem tudom kinek hasznos az, hogy megpróbálod ráhúzni egy olyan kérdésre, hogy kamu, aminek van realitása.
Simán lehet, hogy az volt a ráépülős tárgy, ami gyak.jegyes, vagy gyak.+előadás, és ha a gyak. nincs meg, akkor nem veheted fel a vizsgát, nekem is voltak/vannak ilyen tárgyaim. Aztán hiába van vizsgakurzus köv. félévben, ha neked a gyakorlati jegyed nem volt meg, akkor nem veheted fel a vizsgakurzust.
"ja, és egy-két félév oké, hogy később épül rá valami, de az, hogy két évvel később, az nem nagyon szokott előfordulni... és ugye itt első félévesre a harmadik évben!!!, tehát a negyedik-ötödik félévben épül rá..."
Hát én most felcsaptam annak a képzésnek a mintatervét, amire járok és abban is van ilyen ráépülő, ami szerinted lehetetlen. (osztatlan tanári, matek szak)
Pl "Bevezetés az algebrába és számelméletbe" tárgy, mintaterv szerint ez második féléves tárgy (második félév az ugye első év), a legelső tárgy, aminek ez az előkövetelménye, az a "Számelmélet", ami ötödik féléves (ami a harmadév első féléve). Vagy ott van az "Az analízis alapjai" tárgy első félévben, amire a második félévben épül a "Bevezetés az analízisbe", amire a harmadik félvében az "Egyváltozós függvények differenciál- és integrálszámítása", amire pedig negyedik félévben "A többváltozós analízis
elemei", amire aztán a nyolcadik félévben a "Bevezetés a
valószínűségszámításba" tárgy épül a mintaterv szerint. Itt simán hozható az, hogy mondjuk második félévben két matekos tárgy közül, csak a "Bevezetés az algebrába és számelméletbe" tárgyat teljesíti valaki, a "Bev. analízis" pedig bukó. A "Számelmélet" harmadév elsőfélévben következik, a bev.analízis ráépülőjét meg nem tudod felvenni harmadik félévbe, és ha véletlen csak a vizsga jegy hiányozna, se lennél sokkal előrébb, mert a ráépülők sora folytatódik a negyedik félévben, annak meg végképp nem leszel meg a mintaterv szerinti időben az előkövetelményével, lévén, hogy nem vehetted fel harmadik félévben az előkövetelmény tárgyat, ha harmadik félévben a második féléves tárgy vizsgáját vizsgakurzus felvétele után teljesítetted.
"Azt nem beszéltük meg, hogy ez pontosan mit is takar, hogy most akkor öt évig hajlandóak támogatni, aztán oldjam meg, vagy ha előre látható a csúszás, akkor ennyi volt, akkor is, ha mondjuk harmadévben látható ez."
Szerintem nyilvánvaló, hogy 5 évig támogatnak.
" harmadévre maradnak azok a másodéves tárgyaim, amiket nem tudtam felvenni + félévenként 1-1 tárgyat leszámítva az összes harmadéves tárgyam"
Miért?
Az első két FÉLÉVRŐL beszéltél, mi nem lett meg.
Másodévben mért nem tudod azokat fölvenni, mért csak harmadévben?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!