A keresztszülőségnél egyfajta rokonság jön létre a két család között, mennyire kell ezt komolyan venni?
A következő a probléma:
egyik tesómat keresztszülőnek kérték fel barátai.
Nekem erről az a véleményem, hogy egy ilyen elköteleződés rokoni kapcsolatokat is jelent, tehát illem azt diktálja, hogy a keresztszülő családja iránt is valamiféle érdeklődést mutatunk nem?
Attól parázok, hogy kihasználják a tesómat.
Ennek a párnak semmi dolgáról nem tudunk, nem is ismerjük őket, pedig nyitottak lennénk rájuk.
De ők semmilyen szinten nem nyitnak felénk.
A tesóm felkért keresztszülő már, ő (!) szervezi a pár esküvőjét is (szervezi a szállást, a dekorációt, a külföldi vendégek utaztatását, az italokat és még ki tudja mit), és a gyerek keresztelőjét is.
Én ezt túlzásnak érzem, hogy ennyire bent van egy dologban, és ez a pár ehhez képest a tesóm családja, tehát miirántunk annyira sem mutat érdeklődést, hogy megismerjenek bennünket.
Olyan visszatetszőnek érzem, hogy ő ilyen mély viszonyba akar velük kerülni, ehhez képest mi sem az esküvőre, sem a keresztelőre nem vagyunk hivatalosak.
Nem várom el persze, de ha én felkérek majd a gyerekem keresztszülőjének valakit, biztos hogy a családja is érdekelni fog, annál az egyszerű oknál fogva, hogy összetartoznak, és neki fontos, tehát nekem is az.
Valahogy nagyon furcsának tartom, hogy ez a pár a tesómra ennyire "rászállt" de a családjára még említés szinten sem kíváncsi.Szeretném megóvni attól, hogy kihasználják.
Szerintetek nem bűzlik itt valami?
Ki mit gondol az írottakról?





Kedves kérdező, kedves vitázók!
Ahogy itt olvasgatom ezt az esetet, két dolog tűnt fel.
Az egyik, hogy a kérdező eléggé pánikszerűen tálalja az esetet, tehát lehet, hogy volnának még fontos információk ahhoz, hogy objektíve értékítéletet fogalmazhassunk egm a kérdésben.
A másik, hogy valóban, a válaszolók többsége nem tanácsot ad, hanem egyszerűen lehülyézi a kérdezőt, sértegeti, gyáva féltékeny alaknak és rokonértelmű szavakkal illeti, pedig segítségért jött ide, ehelyett ekézést kapott.
Nem lehet így viselkedni, felnőtt emberek gondolják mindig át, hogy az illetőt minősítik, vagy a viselkedését, és ennek megfelelően fogalmazzanak.
A kérésben a lényeg, ha jól értem - javítsatok ki, ha tévedek - hogy a kérdező családja próbált barátságos lenni azokkal, akik bizony komoly anyagiakkal járó kötelzettségbe igyekeznek bevonni a testvérét, és nincs arányban az adok-kapok egymással. Vagyis a "nyitásra" - melyről, mint idegenek, nem tételezhetjük fel, hogy biztos bunkó volt, hiszen nem az érzelmileg túlfűtött, itteni visszaütéseket kell alapul venni - elutasítóan reagáltak.
A kérdező véleményem szerint attól fél, hogy a testvérének anyagilag ettől rosszabb lesz, illetőleg, hogy érzelmileg esetleg nem kapja ugyanazt ettől, a viselkedésük alapján, amit ő ad - de lehet, hogy rosszul értelmezem.
Tehát esetleg hasznos volna, ha még pár információt adnál, hogy jobban értsék a válaszolók, hogy tulajdonképpen mi a probléma. Ugyanis ezt csak te tudod, mi nem tudhatjuk.
Barátsággal,
33/N





Utolsó válaszoló, köszönöm a kedves szavaidat, és örülök, hogy azért a másik táborból is vannak itt emberek.
Annyit még hozzá tudok tenni, hogy itt arról van szó, hogy nem adtunk okot a nem-kedvességre. És ha közömbös valaki velünk szemben, akkor igenis, zavar, hogy a Tesóm olyanokkal barátkozik, mert ez akár azt is jelentheti, hogy nem igazi barátai.
Sosem mondtam, hogy csak nekem lehet igazam, de igenis, elvárom hogy ne írjanak nekem ilyeneket, hogy "idegesítő ember vagy" - miért is, kisszívem, mert már nem tudsz mit felhozni, és akkor elkezdesz sértegetni?
Ennyit rólad és az értékmentes világnézeteidről.





LOL És te?
"Van családod, vannak testvéreid, gyerekeid?
Te mit szólnál, ha olyanokkal barátkoznának, akik Veled szemben ennyire bunkók? Nem gondolnád azt, hogy nem szívesen engednéd oda a hozzátartozódat?
Bizalommal lennél irántuk?"
Válaszoltál bármire zek közül?
Vagy akár arra, hogy miért is irritatív?
Nagyon gyenge a retorikád, javaslom, fuss neki mégegyszer.
Egyebekben megkérnélek, hogy az önigazolási játszmáidat ne ezen az oldalon folytasd, "Te nem figyelsz oda senkire. Csak játszod magad, de mindenki szarik rád." - mivel magadnak nem mered megfogalmazni, másnak teszed?
Ennek a válasznak nincs köze a kérdéshez, de az ilyen szájkaratésok csak itt a névtelenségben nagyarcúak.
Le lehet kopni innen.















elég volt rá mennem a második oldalon lévő kérdező válaszára hogy a vele vitatkozó válaszolónak adjak igazat.
Egy kis néprajz:
"A komaasszonynak kötelessége „kifőzni a komaasszonyát”, vagyis amíg gyermekágyat fekszik, egy vagy több alkalommal ebéddel ellátni a családját. Az ebédet díszített tálakban vitte; a szokás neve tájanként eltérő, de a keresztelőlakomával azonos volt.
A keresztapa figyelemmel kísérte keresztgyermeke növekedését és bizonyos ünnepi alkalmakkor ajándékot adott neki. Húsvéthétfőn a keresztfiúk elmentek meglocsolni a keresztapjuk lányát, vagy ha lányuk nem volt, akkor magát a keresztanyát, amit ő húsvéti tojással és édességgel viszonzott. Amikor a keresztgyermek idősebb lett, pénzt is adtak, hogy fedezze húsvéti mulatságait: cigányokat és italokat. Átányban (Heves m.) a tradíció úgy kívánta, hogy a keresztszülők jelen legyenek a keresztgyerekeik iskolai vizsgáin (Fél E.–Hofer T. 1969b: 165).
A katolikusok első áldozáskor kisebb értéktárgyakat (imakönyvet, órát, nyakdíszt) kaptak a keresztszülőktől; ezentúl a fiúk mellvirágot és a lányok koszorút. Az ünnepi ebédet a keresztszülők rendezték. A református keresztszülők részt vettek a gyerekek konfirmációján, és ők vették az első zsoltároskönyvet (Szendrey Zs.–Szendrey Á. é. n.: 292, 297).
A komák és a keresztszülők kötelességei a keresztgyermekük lakodalmában tájanként változóan sokfélék lehettek. Mint említettük, Szlavóniában a koma volt az egyik vőfély, akinek a hívogatástól a lakodalom utáni rendcsinálásig nagyon sok feladata volt. Komoly anyagi áldozattal is járt, mert a csókoláskor és a menyasszony árulásakor is neki kellett a legtöbb pénzt adnia. Legtöbb helyen a lakodalomban a násznagy szerepét töltötte be. Tápén (Csongrád m.) a keresztanya vette meg a keresztfiának a vőlegényinget, keresztlányának a menyasszonyruhát. A lakodalomnak a {8-542.} keresztszülők voltak az első vendégei, az asztalfőn ültek. A násznagy személyisége, eredeti tréfái, és amikor szükséges, emelkedettsége nagyon fontos volt az esemény atmoszférájának megformálásában. A palóc vidéken a keresztanya sütötte a „keresztanyakalácsot”, amely a legnagyobb volt a lakomán, és minden vendégnek kapnia kellett belőle egy szeletet (Penavin O. 1975: 96; Bálint S. 1957: I. 726; Fél E.–Hofer T. 1969b: 166; Nagy Varga V. 1984: 912).
Átányban (Heves m.) amikor a keresztkoma házában haláleset volt, megkérték, hogy legyen a bejáró, a temetés elrendezője. Tájékoztatta a polgári és az egyházi hivatalokat a végrendeletről, meghívta a sírásókat és a legközelebbi rokonokat a halotti torra. A toron a bejáró emelte az első poharat e szavak kíséretében: „Isten adjon nyugodt pihenőhelyet az elhunytnak. Istenem, vigasztald meg a gyászoló szíveket.” A bejáró kötelessége volt az elhunyt végakarata érvényesülésének figyelemmel kísérése. A komák a temetési szertartás alatt a rokonok között álltak a halott fejénél. A halottat a komának kötelessége volt kikísérni a temetőbe; a fiatal halottat a komái vitték ki a Szent Mihály lován. A Tápió-mentén a temetési menet élén az elhunyt keresztfia vitte a halállobogót. Cegléden (Pest m.) a sírhely kiásásában a komák részt vettek: a sírásó komákat a halott hozzátartozói keserű túróval és pálinkával vendégelték meg (Luby M. 1935: 186; K. Kovács L. 1944: 212–217; Fél E.–Hofer T. 1969b; Penavin O. 1975: 96).
A koma (több koma esetén a főkoma) felesége volt a keresztanya, általában a legidősebb vagy legtekintélyesebb asszony. Így szólította őt keresztgyermeke, ennek testvére, házastársa, gyermeke és unokája, illetőleg ez utóbbiak házastársa is. A komák apját-anyját, ipát-napát a kendezés és az öregkoma megszólítás illette meg (Fél E. 1944a: 9–10; Bálint S. 1957: I. 726; Örsi J. 1974: 36; Nagy Varga V. 1984.–903).
A kapcsolat az oldalágra is kihatással volt. Nemcsak maga a megkeresztelt gyermek, hanem ennek testvérei is keresztapjuknak, keresztanyjuknak szólították a keresztszülőket, még ha egyébként őket más tartotta is volna a keresztvíz alá. Tápén (Csongrád m.) a fitestvér komáját, komaasszonyát a nála idősebbek szintén komának, komaasszonynak, a fiatalabb testvérek pedig keresztapjuknak, keresztanyjuknak szólították. A fiatalabb, nem közvetlen komatársnak kiskoma, feleségének kiskomaasszony volt a neve (Bálint S. 1957: I. 800; 1980: 13).
A gyermek szüleinek szempontjából nem közömbös, hogy mely házaspárokkal sikerült keresztkomasági kapcsolatot létesíteni, mert ifjúkori barátaikkal (mátka/koma) a már meglévő lelki összhangból egy újfajta, kiegyensúlyozott családi összetartozást teremthettek, ami a családi életüket gazdagította. Segített betölteni a paraszti hétköznapi és ünnepi életrendben a kijelölt és kötelezően előírt szerepeket. A komák és rokonok kisegíthették egymást munkával: kiegyenlítésre törekvő kölcsönös segítséggel a cserén alapuló társulásokban (kaláka, móva) derűsen és jókedvűen {8-544.} végezték a nehéz paraszti munkákat komákkal és rokonokkal együtt. Ezen túl a komák anyagi természetű ügyekben is egymás segítségére lehettek (Szendrey Zs.–Szendrey Á. é. n.: 162; Kós K. 1976a: 66–67).
A vérrokonság és a komaság között az alapvető különbség abban van, hogy ez utóbbi az öröklés rendjét nem érinti. Az örökössel nem rendelkező keresztszülők adoptáció révén a keresztgyermeküket is megtehették örökösüknek. A paraszti társadalomban azonban nem tettek különbséget a vérrokonokhoz fűződő és a komával keletkezett kapcsolat között. Ezt fejezi ki az az eset, amikor a tanút a bíróságon világosították fel arról, hogy a komasági kapcsolat a polgári jogi kategóriák szerint nem számít rokonságnak. A bíró tanúhoz intézett kérdésére, hogy rokonságban vagy sógorságban van-e a peres felekkel, gyakran azt a választ kapta, hogy igen, komák vagyunk. A bíró magyarázata – hogy az nem rokonság – hatalmas megdöbbenést szokott kiváltani, hiszen eddig ő abban a hitben élt, hogy a komája az ő rokona (Tálasi I. 1977: 124; Tárkány Szücs E. 1981: 133).
A keresztapa – keresztgyermeke védelmében – a gyermek anyagi érdekeit a vérrokonokkal szemben is képviselhette. Elég gyakran megtörtént, hogy gyámnak a keresztapát nevezték ki, bár az általános szokás (és a polgári jog) szerint a vérrokonok közül szokták választani. Szegeden (Csongrád m.) ez népi jogszokás volt, amelynek a hivatalos állásponttal szemben is érvényt szereztek. A gyermek szempontjából a keresztkomaság intézménye tehát szükség esetén ellensúlyozhatta az ellenérdekű vérrokoni törekvéseket az örökségi vitákban.
A műrokonsággal keletkezett kapcsolatok egyfelől kitágították a rokonsági kapcsolatokat, másfelől a vérrokonokkal szemben ellensúlyozhatták azokat (Bálint S. 1957: I. 800; Morvay J. 1980: 162; Kósa L. 1984a)."
ÉS ez az utolsó mondat a kedvencem. Jelentése: a komaság (keresztszülőség) lehetett akár egy plusz rokonság is de lehetett rokonpotló is ha a régiek idegesítőek voltak :)





Azért a
"küldtünk nekik befőttet"
és a
"nem hívtak meg az esküvőre és a keresztelőre sem"
valahogy nagyon nincs egy szinten :D :D
Vagy más szerint igen? Nálam nagyon nem egy kategória - eszemben nem volna "meghívatni" magam más (olyan) esküvőjére, akivel amúgy jóban vagyok, de "semmi extra".
Nem vitatkozásképp írom, csak hogy lásd a különbséget! Ezek a tények, Téged idéztelek!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!