Nem értem, hogy miért így tanítják?
Volt egy kérdés, ami arról szólt, hogy hogyan hívjuk vissza a kutyát, ha más kutya is van a közelben. Már többször feltették ezt a kérdést, és mindig jöttek hasonló válaszok, aminek az a lényege, hogy ne hívd vissza, ha tudod, hogy az adott szituációban úgysem jönne, csak ha már távolabb értetek a többi kutyától. Más, tanulással kapcsolatos helyzetben is olvastam azt, hogy azt írják, ha nem vagy benne 100%-ig biztos, hogy a kutya megcsinálja a parancsot, akkor inkább ne is mondd neki, mert azzal aláásod a tekintélyed.
Amit én nem értek, az az, hogy nem az lenne a tanítás lényege, hogy olyat is megcsinál, amit ő nem akar? Nem nagy kunszt akkor visszahívni egy kutyát, ha épp semmi érdekesebb dolog nincs nálam, de ha van, más kutya, állat, nyúl, akármi, na, pont akkor van rá szükség, hogy visszajöjjön, leüljön, stb.
Szóval szerintetek miért van ez a kettősség, hogy noha arra próbáljuk nevelni a kutyát, hogy csináljon meg valamit - de inkább ne is próbálkozzunk, ha zavaró tényező van?
Ezen én pl. nagyon sokat gondolkodom, mert én nem akkor akarom leültetni, lefektetni a kutyát, ha közel s távol senki nincs a környéken, hanem mondjuk akkor, ha egy veszélyes kutya jön, és tudom, hogy nagyon nem kellene odamennie hozzá, mert teszem azt, abból verekedés lenne. Akkor semmit sem ér az "először játsszák ki magukat, aztán majd később visszahívom" módszer.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ez akkor igaz ha még tanítási fázisban van. Példa: hiába kérem tőle hogy kisseljen, nem fog, mert nem tudja mi az. Ezért először olyan helyzetben tanítanám meg, amikor tudom hogy figyelni fog, nincs zavaró tényező, meg fogja érteni. De még mindíg hiába kérem h csinálja h álljon feje, ha épp földrengés van, az nehezítő tényező és nem fog.
Ha már álmából felkelve is tudni fogja, már lehet állatvásár kellős közepéről is behívni, de addig is a lényeg h mindig legyen sikerélménye, h ne menjen el tőle a kedve.
Ha egyszer hívom úgy h nem fog odajönni, megjegyzi h nem mindig muszály menni, csak ha ő is akar.
Na most: kisselj. Nem megy mi,K el is megy tőle a kedved és nem foglalkozol vele, mert azI előbb nem figyeltél mert Tsok volt a zavaró tényezőA és legközelebbL se fogod tudni. ÁPedig a megoldás a beütöttL betűkTben van:)
SZÓ
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Nincs kettősség, csak fokozatosság.
Az h egy kutya végrehajt egy parancsot 100%-osan, az fázisokból áll:
- megmutatod neki mit vársz tőle
- a kutya megérti
- gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás - mivel a kutya kondicionálás vagyis ismétlés útján tanul
- a kutya tudja, végrehajtja
Ugye nem kell hangsúlyozni, h a gyakorlási szakasz a legfontosabb. A paranccsal kapcsolatban az rögzül benne amilyen szituációban legtöbbször találkozott vele. Ha ez az, h játék közben milliószor hangzott el a gyere és a kutya leszarta, akkor a kondicionálás révén az rögzül, h a "gyere szóra nem kell mennem".
Fontos, h a gyakorlási fázisban hagyni kell hibázni is a kutyát NÉHA, h tudja mi a rossz és tudd korrigálni.
És gyakorlással lehet eljutni odáig is, h MINDEN körülmény között a kutya végrehajtsa a parancsot. A gyakorlás lényege, h a kutya minél magabiztosabb legyen a feladat végrehajtása során. Valamint a kutyának is önkontrollt kell tanulnia, ami hasonlóan az emberhez, idővel és gyakorlással jön csak.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!