Van egy Beagle kutyusom.10 hónapos néhanagyon jó, de legtöbbször kiborulok. MINDENT TETTEM, semmi nem segít. A kutya sulin gondolkodom. Kérdésem. Szerintetek segit a kutyaiskola? Megéri? Tényleg tudnak segiteni a kutya problémáin?
A kutyák teljesen el tudják különíteni hogy kivel milyen a viszonyuk, kivel mit engedhetnek meg maguknak. Mindkét kutyám teljesen tisztában van vele, hogy én vagyok a főnök, annak ellenére, hogy a pasim tök következetlen velük, és ráadásul engem meg ugye valamennyire nyilván dominál a pasim.
Egyébként azért, mert nem az a lényeg, hogy ki a főnök, hanem hogy mekkora a hierarchikus távolság közted és a kutyaközött. Ha te vagy ugyan a főnök, de kicsi a távolság, akkor persze, hogy mindig próbálkozik. Ha viszont nem te vagy a főnök (hanem pl. az anyósod) de akkora a távolság, hogy a kutya sokkal de sokkal mögötted van, akkor eszébe nem jut próbálkozni még annak ellenére se, hogy tudja, hogy nem te vagy a csapat irányítója. Nem a te pozíciód a lényeg, hanem az övé. Neki a 28-adiknak kell lennie akkor is, ha csak 3-an vagytok.
És szerintem a falkavezérséget is sokkal tisztább a domináns egyed három kiváltsága alapján meghatározni, mint a 4 szabály mentén. Mert az a 4 szabály az csak rituálé, semmi más. Nem te vagy az egyetlen, akinél nem működnek. A gondolkodás mód elsajátítására sokkal jobb eszköz a domináns egyed 3 kiváltsága:
- Privát terület határa: bármikor tudok kijelölni magamnak privát területet, amit a kutya tiszteletben tart, és nem lép be. Ha súlyos gondok vannak, akár azt is meghatározhatom, hogy engedély nélkül nem léphet a közelembe. Nem jöhet két méteren belül. Hetekig, míg fel nem oldom és pont. De ide tartozik az is, hogy bármikor állíthatok átmeneti határokat. Tudom kommunikálni a kutya felé, hogy amikor főzök, akkor nem jöhet a konyhába. Máskor igen, majd ha kész az ebéd megdícsérem, és beengedem. Ugyanígy privát területem a hálószobám, a kanapém. Esetleg hívásra feljöhet, vagy úgy sem.
-Ez az én dolgom: bármit csinálhatok anélkül, hogy ott zavarkolódnak. Leülök egy szőnyegre a földön, és csámcsogva megeszem egy sült oldalast, ő pedig nem jöhet a közelembe. Ha felállok, és a sült oldalast a földön hagyom, akkor se mehet a közelébe. ha kimegyek a szobából, akkor se. Játszhatok a labdájával, aztán ott hagyhatom a földön és megtilthatom, hogy hozzáérjen. Az én labdám, az én dolgom.
- Közös akció kezdése, irányítása és befejezése: Nem simogatom meg ha simit kér, nem megyek játszani vele, ha játszani hív. Majd akkor, ha én hívom őt, de akkor el is várom, hogy jöjjön. Ha gyakorolunk, tanulunk, azt érezze megtiszteltetésnek, örüljön neki, hogy szóba állok vele. Nem engedem, hogy faképnél hagyjon. Majd akkor lesz vége, ha én úgy döntök.
Ezt a mentalitást kell elsajátítani és alkalmazni az élet minden területén, akkor leszel te a falkavezér. És akkor mindegy lesz, hogy te mész ki az ajtón, vagy a kutyát küldöd előre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!