Hogyan tegyek szert vállalkozó tudásra?
Jelenleg programtervező informatikusnak tanulok és nem nagyon tanítanak ezzel kapcsolatos dolgokat.
Milyen könyveket, blogokat, weboldalakat ajánlotok, amelyben a vállalkozói gondolkodás, marketing ismeretek, piackutatás, termékfejlesztés, cégvezetés tehát amolyan vállalkozói ismereteket írnak, boncolgatnak.
Kérek szépen mindenkit, hogy mlm típusú csináld magad milliomos piramis játék és házaló ügynök cuccokat ne írjatok.
Kedves kérdező!
Konkrét weboldalakat, könyveket nem írhatok, mert az reklám lenne.
Az első és legfontosabb egy fajta vállalkozói gondolkodás kialakítása. Ezzel elég sok információt meg tudsz szűrni.
Meg fogsz lepődni azon amit írok, de személyes tapasztalat és másokon is ezt figyeltem meg.
Az olyan jellegű munka, tevékenység, ahol folyamatokban gondolkodásra van szükség, mint például a programozás. Vagy az olyan tevékenységek, ahol, a munkáért vagy annak eredményért komoly felelősséget kell vállalni, segítik a vállalkozói gondolkodás kialakulását.
Én rengeteget köszönhetek annak, hogy a programozás a hobbim volt sokáig. Egyszerűen mert úgy kell kezelned, létrehoznod bizonyos helyzeteket vagy eseményeket, hogy azok a kívánt sikeres folyamathoz vezessenek, közben kezelned kell a kivételeket.
Az sem véletlen, hogy a programozók elég jó kérdéseket szoktak ide feltenni vállalkozásokkal kapcsolatban. Ritka tőletek az ilyen: ti mit csinálnátok az x forintotokkal, vagy mi megy mostanában -jellegű kérdés. Te is azt kérdezed, hogy mit, hol és hogyan kel és lehet megtanulni. Nem pedig azt, hogy mi fog menni.
Nálad ez a fajta gondolkodás meg van, de akinél nincs az a lényeg, hogy csináljon valami olyan tevékenységet ami a folyamatban gondolkodást fejleszti.
A második, hogy ha dolgozol mint alkalmazott, akkor próbálj úgy tekinteni magadra mint egy nehéz körülmények között dolgozó vállalkozóra.
Gondold azt, hogy a folyton piszkáló főnököd a különféle hatóság, aki szabályokat tartat be és dolgozz úgy mintha csak akkor kapnál fizetést, ha a lehető legjobb eredményt produkálod, a cégedet ahol dolgozol sikeressé teszed, ha a megrendelőitek, kollégáid elégedettek. A főnökség által biztosított korlátok, eszközök, pedig a vállalkozásod nehézségei. Ez az a pont, ahol engem le szoktak pontozni. Ám a munkahelyed az utolsó hely, ahol ezt te úgy tudod gyakorolni, hogy fizetik és ha sikerrel jársz az mindkét fél számára hasznos és tisztességes csere. Vállalkozóként ez már élesbe megy, úgy hogy te fizeted meg az eredménytelenség árát, az elégedetlen ügyfeleket és azok negatív ajánlásainak árát.
Azért érdemes megfontolni ezt a tanácsomat. Mert a vállalkozás egyáltalán nem az idődet, munkádat, költségeidet, szaktudásodat fizeti meg és megbecsülést sem ad. Minden amiért vállalkoznál az tulajdonképpen a céljaid érdekében az adott időpontig, bárki(k) által elvégzett munkák eredménye. –Az eredményből lehet jól megélni és az eredmény hozhat megbecsülést is. Ez egy fajta gondolkodás mód, amit szoknod kell, másként dolgozunk alkalmazottként én is másként dolgoztam, egy darabig. -De ez más döntéseket, gondolatokat és cselekedeteket is eredményez.
Ha te most heti 40 órában a céged sikeréért, dolgozol, megtanulsz megrendelőket elégedetté tenni, új ügyfeleket szerezni, stb. Azt neked a munkahelyed lehet, hogy nem fizeti meg, ám később segít létrehozni azt az eredményt, ami a vállalkozásodban a pénzt hozza. Így végül is, minden egyes hónapban vagy napon újra és újra megfizetheti a vállalkozásod azt a munkát is amit alkalmazottként elvégeztél és amit ott megtanultál.
Harmadik fontos dolog.
Mindenki egy nagy ötletre vár. Az ötlet sem egy helyzet, hanem egy folyamat. A Prezi-s srácok például szerettek volna egy jó kis prezentációt készíteni, nem volt hozzá program, megcsinálták és utána ebben láttak fantáziát, így lett belőle termék. Általában az ötletnek mindig van egy előzménye és vezet hozzá egy folyamat. Igaz ez a Szigetre és a Kürt Kft-re is.
Ám ha megnézed a kedvenc példaképeid, a saját ágazatodban, azt látod, hogy oké, egy ötlettel indultak, de folyamatosan jönnek ki az újabb ötletekkel. Nekem is mindennap ötletelnem kell és én sem voltam rá mindig képes.
A kreativitás fejleszthető, egyszer már írtam ide, hogy például másként kell feltenni egy kérdést, más nézőpontból, egészen más megközelítéssel,(nem ide hanem magadnak) a hegy nem megy Mohamedhez alapon, akkor.. Az a lényeg, hogy mindig van válasz csak, lehet, hogy a kérdés nem jó.
Azt is csinálhatod, hogy naponta leírsz 1-3 ötletet akármilyen butaságnak is tűnnek. Egyrészt lehet közte használható, másrészt fejleszted a kreativitásod.
Negyedik fontos dolog
Egyfajta üzleti empátia kifejlesztése. A segítségével hatalmas piackutatási költségeket takaríthatsz meg (ettől az még fontos) főleg az elején amikor nincs rá erőforrás még. Pontosabb képet kaphatsz egy-egy ötlet esetleges sikeréről és ötletelésnél is segítségedre lehet, hiányok, problémák, piaci rések, megoldását, betöltését keresve.
Éveket, évtizedeket és elégedetlen ügyfelek ezreit spórolhatod meg, ha vállalkozóként, eladó félként is igyekszel megőrizni, a vásárlói gondolkodásodat. Mert te azt a terméket szolgáltatást akarod eladni ami neked van, a vevő pedig azt szeretné megvenni amivel a legjobban jár. Ez nagy különbség, te eladod és „nem veszed” (de esetleg eladásra veszed), más a nézőpont. Te pedig mint vevő tudod ezt, eladó félként hajlamosak vagyunk róla megfeledkezni. A saját ágazatoddal elfogult vagy, ilyenkor kell keresni valami hasonlót és végig gondolni, hogy te mint vevő a másik ágazatban hasonló dolgokra, hogyan reagálnál.
Ötödik
A konkrét tudás.
Ez igazából három részből áll. Van egy szakmai rész, az amivel a vállalkozásod foglalkozik, ebben nagyon sokunknál egyszerűen nem áll meg a tanulás, nyilván a szükséges ismereteket, itt be tudod szerezni. Nagyon nem árt ha az egyik legjobb vagy a szakmádban és ezt a helyzetet folyamatosan tartod vagy a legjobb szeretnél lenni.
Van egy vállalkozói gazdasági és jogi tudás. Ebből fel kell építeni egy alapot. Adózással kapcsolatos kérdésekben is. Később nagyon sok mindenben segít egy jó könyvelő, illetve egy jó ügyvéd.
Az egyetemen általában eleve fel lehet venni bizonyos tárgyakat, aki például egyetemre jár.
Ha pedig nem, egyszerűen felmész valamelyik egyetem gazdaságtudományi karának a honlapjára, megnézed a választható tárgyakat, sok helyen le van írva a szükséges irodalom, összeválogatod mindazt ami érdekel és beszerzed a szükséges könyveket.
Mindenképpen meg kell tanulnod, az üzleti, pénzügy is marketing terv készítésének alapjait.
Sokszor például a fiatal vállalkozóknak adott támogatási programok része az ilyen képzés.
Harmad részt:
Egyrészt valamit jól kell csinálnod és vállalkozóként kell csinálnod, azonban hiába vagy te a világ legjobb programozója és hiába tudod az összes gazdasági törvényt, készíthetsz szép üzleti tervet. Ám a terméket szolgáltatásod, el is kell adni, mégpedig jól kell tudni „eladni”
Jól kell tudni hirdetni, arculatot építeni, tárgyalni, stb.
A profilod és az ágazatod fogja meghatározni azt, hogy neked mit kell hozzá megtanulnod. Én például több nálunk olcsóbb versenytárssal versenyzek, nekem nyilván fontos a nem verbális kommunikáció, fontos, hogy megtudjam védeni az árat és fel tudjam építeni a cégem, termékem, szolgáltatásom, stb.. –Én folyamatosan ezzel kapcsolatos irodalmakat olvasok.
Persze vásárolok, web fejlesztésről, SEO-ról, marketingről szóló könyveket vagy hallgatok ilyen hanganyagokat például kocsiban. Induláskor amikor kevés a erőforrásod, hasznos ha értesz ilyenekhez, ám amint teheted, bízd ezt szakértőkre, akár saját munkatárs akár külső szakértő formájában. Egy jó értékesítő, marketinges,stb.. Ám jobban tudsz választani ha ehhez is értesz valamelyest.
Sok híres üzleti tréner készít ingyenes anyagokat videókat. Persze ezeknek az a célja, hogy vedd meg a terméküket szolgáltatásukat. -De ezekből tudsz tanulni- Így a könyvesboltban ha bele olvasol egy könyvbe el tudod dönteni annak hasznosságát. Szakértőkre kezdetben persze nem lesz pénzed, ha meg lesz majd eldöntöd. Ha trénerek, üzleti tanácsadók mellett döntesz a későbbiekben, akkor is fontos egy alap, mert anélkül az 1%-át sem fogod alkalmazni. Én elmegyek egy tanfolyamra, egy egész módszertant jegyzetelek le elmetérképbe és minden használhatót utána használok. Más leír egy negyed A4-est, és azt mondja, hüm egész érdekes volt. Ám ehhez el kell jutnod egy szintre, ahol mérlegelni tudod, mit fogadhatsz be, ki a hiteles és olyan alapok és módszertani alapok kellenek amibe be tudod illeszteni. Enélkül olyan az egész mintha vennél egy hatalmas repülőgépet a kertedbe. –Tanulj meg repülni és intézd úgy hogy fel is szállhass a repülőddel, mielőtt repülőt vennél.
Aztán elemezd sikeres cégek indulását, sikerük körülményeit és működésüket. Például próbáld magadnak lerajzolni ezeket a siker történeteket egy olyan közös folyamat ábrába, amit te is megtudsz valósítani a cégednél.
Pl: hiány,igény-> gondolkodás a megoldáson->ötlet->termék vagy szolgáltatás -> piac, vásárlók, felhasználók-> befektetők ha szükséges->marketing-> vásárlók->piac kutatás->ötlet->fejlesztés, stb..
Elemezd a siker folyamatát és tanuld meg, hogy azt te hogyan tudod megcsinálni.
A vállalkozásod felépítése, nem a vállalkozói igazolvány kiváltásától kezdődik, hanem attól a perctől, amikor te a vállalkozásod sikerének az érdekében tanulsz, adatot gyűjtesz, stb..
Gratulálok neked, mert te már ezt elkezdted.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!