Kisebb ételkészítés + -kiszállítással foglalkozó vállalkozásban gondolkozom, ezzel kapcsolatban merült fel néhány? -em.
A kérdéseim a következők:
-Tegyük fel, hogy 3 alkalmazottam van bizonyos összegű havi bruttóval. Ebből mennyi jön le, mennyi nettóval kell nekik számolni? Hogy van ennek az elszámolása, stb.?
-Megsütöm/főzöm a terméket, eladom, ebből mennyi a nettó bevétel? Mennyit kell adóznom? Hogy van egy ilyen példánál a visszaigénylés -ha van egyáltalán?
Előre is köszönöm a válaszokat! :)
Első részre, írd be a ide:
a bruttó bért, amit adsz ( a szakácsok esetén,a szakmunkás garantált bérminimum bruttó 118.000 Ft. Az összkiadásod egy hónapban 1 főre 150.000 Ft lesz így, amiből kézhez kap az alkalmazott nettó 77 ezret)
Más kérdés, hogy jó szakácsot hacsak nem pályakezdő, nehéz lesz ennyiért találnod. 3 fő esetén, ugye 3*150= 450 ezer havi kiadásod lesz munkabérre és bérköltségre.
A szakmai számításokban ő is tud segíteni, vagy végezz el egy üzletvezetőit akkor látni és tudni fogod a szakmai számításokat.
Bevételt csak Te tudhatod, hogy mekkora forgalomra számítasz. (Befolyásolja, hogy helyileg hol van a tevékenység, mennyi megrendelőd lesz, mennyit fizetnek érte, stb.) Így előbb ezt célszerű felmérni.
Kell anyaghányad kalkuláció, hogy melyik kajába miből mennyit teszel. Azoknak lesz egy beszerzési ára, ami ha nem EU importból van más országból behozva, akkor 27% Áfával növelt.
Így az összetevőket előbb le kell nettósítani: (Levonod a beszerzési ár 27%-át)
Ez lesz a nettó beszerzési érték. Erre jön az árrés.
Amibe bele kell számolni arányos az összes költséged, ami annak a terméknek az előállításához szükséges(munkabér, könyvelés, közüzemi számlák, szállítás, üzemanyag, stb.) és valamennyi hasznot rátenni.
Ezzel meglesz a nettó eladási árad, amit felszorzol 1,27-el (27% áfa) és az lesz a bruttó eladási árad.
Miután eladtad, az eladási ár áfájából kivonod a beszerzési ár áfáját. A különbözetet negyedévente kell befizetni az államnak, amit tovább tudsz csökkenteni a költségeid (pl. áram, telefonszámlák, árubeszerzések, gépek, berendezések stb.)áfájával.
Visszaigényelni akkor tudsz, ha pl. veszteséges vagy. Vagyis a fizetett áfád több, mint a felszámolt (eladásból származó áfád). Azt évente egyszer tudsz az első negyedévben, vagy bennhagyod és annyival kevesebbet kell majd a következő negyedévben befizetned, amikor már talán nem leszel veszteséges.
Évente pedig vállalkozási formától függően vannak egyéb adófizetések is ( pl. SZJA, társasági adó, iparűzési adó, stb.) Ennek mértéke is változó, területenként is eltérhet.
Emellett az induló költségek lehetnek magasak mert működési engedély, HACCP kell és ennek megfelelően kialakított üzem, vagy üzlethelyiség.
Köszönöm a gyors és részletes választ! Budapest belvárosába tervezem egyébként.
A válasz olvasása közben felmerült még néhány kérdésem:
"Miután eladtad, az eladási ár áfájából kivonod a beszerzési ár áfáját. A különbözetet negyedévente kell befizetni az államnak, amit tovább tudsz csökkenteni a költségeid (pl. áram, telefonszámlák, árubeszerzések, gépek, berendezések stb.)áfájával."
Tegyük fel, eladtam bruttó 3.000.000,-Ft-ért az első három hónapban, a bruttó beszerzés pedig 1.500.000,-Ft volt ezen időszak alatt. Akkor az általad említett különbözet 810000-405000= 405.000,-Ft lenne?
Mondjuk 750.000,-Ft-ért vásároltam gépeket, hogy el tudjam indítani az üzletet. Ennek az áfája 202.500,-Ft. Akkor végül 405000-202500= 202.500,-Ft-ot kellene fizetnem a negyedéves befizetésnél? Plusz még az áram, gáz, telefon, stb. áfája is lejönne ugyanúgy, mint a berendezéseké?
Az évente befizetendő adók mértéke körülbelül mennyi? És egyébként mitől és hogyan függ?
Az engedélyek megszerzése (nem a kialakítás, hanem maga a megszerzés) kb. mennyibe kerülne?
Tegyük fel, eladtam bruttó 3.000.000,-Ft-ért az első három hónapban, a bruttó beszerzés pedig 1.500.000,-Ft volt ezen időszak alatt. Akkor az általad említett különbözet 810000-405000= 405.000,-Ft lenne?
Mondjuk 750.000,-Ft-ért vásároltam gépeket, hogy el tudjam indítani az üzletet. Ennek az áfája 202.500,-Ft. Akkor végül 405000-202500= 202.500,-Ft-ot kellene fizetnem a negyedéves befizetésnél? Plusz még az áram, gáz, telefon, stb. áfája is lejönne ugyanúgy, mint a berendezéseké?
Áfa tekintetében igen.
Ha 0, vagy mínuszban vagy (veszteségesen működsz), akkor nem kel fizetned, hanem mint a folyószámlán görgeted magad előtt.
(Bár azt hozzá teszem ennyiből kb 750.000-ből, az engedélyezés és a kialakítás fog kijönni, a gépek, eszközök és berendezések, ettől jóval nagyobb tételek.)
"A nyitási követelményeket innen le tudod tölteni:
3000 Ft-os illeték a helyi önkormányzatnál, be kell jelenteni a tevékenységet, megjelölve a székhellyel és adott esetben a telephellyel.
HACCP kb 75 ezer
Rágcsálóirtás:10 ezer
Érintésvédelmi felülvizsgálat és tűzvédelmi engedély:45 ezer
Üzemorvosi szerződés 20 ezer (+ attól függ hány alkalmazott van)
Kémiai kockázatbecslés alapján bejelentés ÁNTSZ-hez: 8000 Ft
Anyaghányad kalkuláció, haccp tréning-oktatás 10.000 Ft
Ha van fritud, használt olaj szállításra szerződnöd kell!
Pénztárgép kell (navos 150-200 ezer) és szoftver + számítógép sem árt, a nyilvántartásokhoz, futárokhoz. "
Az engedélyeztetés csak büfére nekem ennyi volt. Meleg konyhára ezek ugyanúgy kellenek, de ettől több a követelmény és költségesebb is (pl. ételminta tárolási kötelezettség, zöldség előkészítő helyiség, hozzá medencés mosogató, külön kézmosó. Húselőkészítő, szintén ugyanúgy, külön helyiségben. Szárazáru raktár, szakosított hűtők, fagyasztó, árukiadó megint külön helyiség, szociális helyiségek öltöző, wc-vel, kézmosó, tusuló.
Itt van egy cashflow táblázat excelben, ami jól használható pénzügyi tervezéshez, de fontos hogy reális legyen a költség-bevétel, mert könnyen jégre lehet szaladni.. Csak ki kell töltögetni a reális (tervezett)számokkal és látható, hogy mi mennyi lesz. Adófizetés, eredmény (nyereséges, vagy veszteséges, stb.)
"ÁFA-pénzügyi terv-eredménykimutatás összefüggései"
"Az évente befizetendő adók mértéke körülbelül mennyi? És egyébként mitől és hogyan függ?"
Függ attól, hogy milyen vállalkozási formát választasz (ebben könyvelő tud segíteni), a bevétel s az adózás előtti eredmény mértékétől és hogy hol van a cég székhelye és ott milyen mértékű az adófizetés. (pl megérheti egy kis faluba is bejegyeztetni a céget és telephelynek felvenni a bp-i üzemet, mert kisebb a helyi adók mértéke, mint a fővárosban)
De pl attól, is, ha társas vállalkozás, hogy fizet e ki osztalékot.
de ezt könyvelővel kell egyeztetni, hogy indulás előtt tisztába legyél a vállalkozásra vonatkozó adózási kötelezettségekkel és hogy neked személyre szabottan, melyik a legoptimálisabb megoldás. (pl a társas vállalkozásban lenne e olyan tag, akinek van máshol biztosítási jogviszonya, stb.)
cash flow táblázat címe lemaradt:
"ÁFA-pénzügyi terv-eredménykimutatás összefüggései"
szövegrésze kattintva:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!