Hogyan indíthatnék el egy vállalkozást?
Éttermet már lehet csinálni pár millióból (kibérelsz egy kisebb helyet, ahol már fel van szerelve a konyha), de akár százmilliókba is fájhat, ha újat akarsz építeni.
A modern és jó konyhafelszerelés iszonyú drága.
Igazából egy szendvicsbár szerűségre gondoltam. Nem igazi étteremre. Az eredeti ötletemet nem akarom leírni, mert féltem. Van már ilyen hazánkban, én hasonlót szeretnék ahhoz. Kategorizálva tényleg egy szendvicsbárra kellene gondolni, de már profilja lenne, mint a szendvics. Nehéz leírni, ha nem akarom kiadni az ötletemet.
De hogyan indulhatnék neki? Hitelre biztosan szükségem van, de pályakezdőként nem tudom, hogy adnának-e, hiszen fedezet is kell hozzá. A Milyen papírok kellenek, hova menjek első körben, hogyan szerezzek beszállítókat?
Kezdésnek úgy, hogy dolgozz valamiféle vendéglátó egységben 1-2 évet, hogy lásd egyáltalán, hogy mi hogyan működik.
Úgy, hogy azt sem tudod, hogy egy "kajálda" hogy, miként működik borítékolható a gyors csőd.
Nem igazán hiszem, hogy ez lenne a módja. Akiknek semmi vendéglátói végzettsége nincs, azok is nyitnak éttermet pl. Gondolom ők sem dolgoztak soha vendéglátóhelyen.
Én segítséget várok, tanácsokat, hogy miként induljak neki, nem pedig lebeszélést. Gondolom Ön/Te még sosem fogtál bele hasonló dolgokba, így nem csodálom, hogy ezeket a "tanácsokat" kapom.
Amikor annyi idős voltam mint te, én is tele voltam ötletekkel, sőt minden ismerősöm is.
Tudod az egy nagyon jó kérdés, hogy honnan szerezz tapasztalatokat és tudást. Nos én különösebb tőke nélkül indultam, sőt hátrányból, viszont másként nézve hatalmas előnnyel. Ugyanis a barátaim és kollégáim fejcsóválása ellenére úgy dolgoztam a munkahelyemen, mintha enyém lenne a cég és mindig tenni akartam a sikeréért. -Amit vagy hagytak vagy nem, de hát ez is tapasztalat. Mert amit nem hagytak ahelyett ki kellett találnom mást.
Kereskedelemben dolgoztam és vevők tízezreit szolgáltam ki, úgy, hogy a vevők is jól járjanak és a cég is amelynél dolgozom. Nem fizették meg, és azt sem, hogy én különböző üzleti. kommunikációs és egyéb könyveket olvastam. Szabadidőmben tárgyalástechnikát, testbeszédet és minden mást tanultam és utána ezt a munkahelyemen hasznosítottam.
Árut kellett rendelnem, beszállítókkal tárgyalni, nehéz helyzeteket megoldani. Meghallgattam sok-sok ezer vevő problémáját arról, hogy mit csinálnak rosszul ezek az üzletek, meghallgattam miért szeretnek nálunk vásárolni, miért nem. Nem minden kollégám úgy dolgozott mint én, így a vevők elmondták nekem, miért nem akkor mennek amikor ők vannak, miért nálam. Aztán kidolgoztam egy módszert, amellyel üzletek forgalmát határidőre tudom növelni és mivel közben megtanultam tárgyalni, rávettem a munkaadóim a jutalékos rendszerre. Innentől kezdve, pedig valóban olyan volt számomra a munkahelyem mint egy vállalkozás.
A lényeg, rengeteg dolgot tettem a munkahelyemért és ebből látszólag nem volt akkora hasznom mintha enyém lett volna a cég.. Viszont cserébe az a tudás amit ott szerzetem, és a vállalkozói gondolkodás aminek segítségével alkalmazottként gondolkoztam, megmaradt.
Senki nem értette miért csinálom, pedig a válasz egyszerű.
Éveken keresztül napi 12 órát dolgoztam legalább, utána az embernek nem sok szabadideje marad. Így a munkahelyemen töltött időt használtam arra, hogy vállalkozói tapasztalatokat szerezzek, egy vállalkozó kockázata nélkül.
Amikor oda kerültem, hogy vállalkozzak, volt tapasztalatom a vevőszerzésben, a vevők elégedetté tételében, egy cég sikeressé tételében, a reklamációk kezelésében az elégedetlen vevők átfordításában, volt tárgyalási tapasztalatom, tudtam, hogyan kell tárgyalni a forgalmazókkal, tudtam hogyan kell nagyobb kedvezményeket szerezni. Tudtam jobb fizetési kondíciókat letárgyalni, tudtam, hogyan lehetek egy partner vagy beszállító cég kedvenc partnere, stb..
Csak egy apróság hiányzott a pénz, illetve a szaktudás ahhoz amivel foglalkozni akartam. Így aztán ahogy valaki írta, elmentem dolgozni egy hasonló profilú céghez, ott megtanultam a szakmát, megtanultam ügyfeleket elégedetté tenni. szabadidőmben önzetlenül, elégedetlen ügyfelek problémáit oldottam meg, ezekből az elégedetlen emberekből lettek az elégedett ajánlóim. Így mire elindultam volt egy felépített piacom és meg volt a vásárlói bizalmam, így tudtam például anyag előleget kérni és nem volt szükségem hatalmas tőkére. Mivel mindig rögtön fizettem a beszállítóknak, előnyös tárgyalási helyzetben voltam és nagyobb kedvezményeket tudtam letárgyalni, ami miatt még nagyobb forgalmam lett, ami miatt még előnyösebb kedvezményeket tudtam letárgyalni.
Te pályakezdő vagy és megvan az a hatalmas előnyöd, hogy még nem itatott át az alkalmazotti gondolkodás. Mert vállalkozóként egy teljesen másfajta gondolkodásra van szükséged. Alkalmazottként főleg ha valaki az is szeretne maradni, akkor jó szolgálatot tesz a helyzeti probléma megoldó gondolkodás. Vállalkozóként viszont a folyamat alapú, eredmény és vevő központú gondolkodás.
A jó hír az, hogy vevő központú gondolkodásod már most is van. Hiszen vásárlói tapasztalatokkal rendelkezel és most még pontosan tudod, mi tesz egy vásárlót elégedetté. Ám abban a pillanatban, hogy te eladni akarsz, megváltozik a gondolkodásod és onnantól kezdve csak az számít, hogy téged mint eladót mi tesz elégedetté, vagy éppen a főnökeidet és ha sokáig dolgozol így, egyszerűen nem használod a vásárlói tapasztalataid eladás közben.
Ezen bukik el nagyon sok vállalkozás. Ugyanis a vállalkozást egy olyan helyzetnek tekintik amivel többet lehet keresni és eladóként gondolkodnak. Ami viszont elégedetté tesz egy eladót, nem biztos, hogy a vevőt is.
Egy vállalkozás egy folyamat, sőt maga a vállalkozóvá válás is az. Ha te tudás, tapasztalatok nélkül leszel vállalkozó, akkor egy olyan helyzetben találod magad, amiben te hirtelen vállalkozó vagy és helyzeti probléma megoldó gondolkodással egy vállalkozó problémáit akarod megoldani. Aki így például eladóként gondolkodva, eladja a tegnapi zsömlét, az megold egy helyzetet, megold egy problémát, mert abban a helyzetben sikeresen eladta a termékeit. -A vásárló viszont nem ezt akarta ő nem azért megy be, hogy gazdagodj, ne legyen leltár hiányod, vagy neked elfogyjon az ami senkinek nem kell. Mert egy vevő, soha nem egy vevő, hanem valójában a többi vevő felderítője. Ha nem hiszed, gondold csak végig, te mit teszel mielőtt vennél egy új telefont például. Valószínűleg a vásárlói tapasztalatok után fogsz kutatni.
Bármilyen meglepő neked eladóként is ezt kell tenned.
Ha olyasmit el tudsz adni amivel a vevő nem elégedett akkor te megoldasz egy eladói helyzetet, viszont cserébe elindítasz egy olyan folyamatot, amelyben egyre több vevő fog a boltodról negatívan beszélni. Ha így teszel akkor valójában 20 forint haszonért akár lemondhatsz több milliós bevételről is, ami egy elégedett vevő által létre hozott folyamatokkal járna. Nem az ötlet az ami gazdaggá tehet és nem is a kezdő tőke. Hanem az elégedett vásárlóid, minél több elégedett vásárlód van, annál gyorsabb lesz a folyamat, mert annál többen ajánlanak másoknak, akik majd szintén tovább ajánlanak.
Két dolgot kell jól megtanulnod, egyrészt azt, hogy hogyan tudod elkészíteni a legjobb szendvicseket, a másik az, hogy mindezt hogyan tudod eladni. -A két dolog ugyanis nem ugyanaz. Sok vállalkozó sajnos ezen bukik el. Hiába készíted te a világ legjobb szendvicseit, ha az emberek erről nem tudnak, mert amíg nem kóstolják meg, nem tudják. Hiába leszel te a világ legjobb szendvics eladója, ha a szendvicseid ehetetlenek. Lesznek kezdeti sikereid, mert eladod az embereknek, de ezek az emberek később a terméked szolgáltatásod negatív hirdetői lesznek.
Egyszer már írtam itt hasonlót és akkor csúnyán lepontoztak, ami érthető is. Hiszen az embereket általában nem fizetik meg a munkahelyén és elég meredek ötlet, hogy valaki még többet tegyen egy olyan cég sikeréért aki nem honorálja. Viszont a munkahelyeden eltöltesz napi 8-12 órát. Ezt az időt bizony arra, használod így is-úgy is, hogy a munkáltatod céljaiért dolgozz. Ha ezt az időt felhasználod közben arra is, hogy te a saját céljaidért tanulj tapasztalj, akkor nyertél napi 8-12 órát és nagyon nem mindegy, hogy te a családoddal eltöltött idő vagy éppen alvás helyett mondjuk papír alapon tanulsz, vagy a munkáddal töltött és fizetett időben, úgy, hogy mindezt csinálod és megtapasztalod és még fizetnek is érte. Ráadásul ebben az esetben nem kockáztatsz semmit, ugyanis nem vállalkozóként egy vállalkozó problémáival, kezdesz bele mindent megtapasztalni, amivel a pénzedet és az idődet kockáztatod. Ráadásul, kellemesebbé is teheted a munkával töltött időd, ha mindezt felhasználód a saját céljaidhoz való tapasztalat szerzésre.
Pontosan azért írok ilyen hosszú válaszokat, mert mindez egy másfajta gondolkodás és mindez egy folyamat. Senki nem azt kérdezi, hogyan indíthat el egy sikeres vállalkozást, vagy hogyan teheti sikeressé. Ugyanis helyzetben gondolkodva mindenki azt gondolja, hogy egy vállalkozás sikeres elindulása = a Sikerrel. Pedig egy vállalkozás elindítása = egy olyan munkahellyel amelyben csak az eredményeid után fizetnek, neked pedig súlyosan meg kell fizetned az eredménytelenséged árát. Ha vállalkozás közben akarod megtanulni mindazt ami egy vállalkozás sikerhez szükséges, akkor te nagyon magas árat fizetsz az eredménytelenségedért. Ezért nem tudok senkinek helyzetekben válaszolni. Megtehetném, mert van fiatal vállalkozóknak vissza nem térítendő állami támogatás, vagy megkapod vagy nem. Elmész egy könyvelőhöz és segít neked cégformát választani és az ügymenetben. A boltodhoz kell ÁNTSZ engedély, tűzoltósági engedély, Állategészségügyi engedély és egy úgynevezett tevékenység folytatásához szükséges engedély és sok minden más, ezt pedig a jegyző és a könyvelő tudja. Ha mindezt elintézed, lesz egy vállalkozásod. A boltod előtt pedig egyszerűen elfognak sétálni a vevőid. Mert a vállalkozói igazolvány és egy falakkal körbezárt földrajzi koordináta sajnos nem garantálja, hogy bemennek hozzád, az ötleted sem, hiszen nem ismerik azt. Amikor bemegy egy-egy vevő, azt a néhány vevőt kell elégedetté tenned, mert abból lesz majd a sok száz vevő és neked ők hozzák majd a pénzt. -Ám mindez egy folyamat, te nem egy sikeres jól kereső vállalkozóként indulsz. Hanem mindezt fel kell építened, miközben neked alig fizetnek ezért vagy te fizetsz érte, ezért érdemes bizonyos dolgokat még a vállalkozás előtt felépítened. Például a vevőköröd egy részét és a vállalkozói, eladói tudásodat.
Szerintem kezdj úgy, hogy mindig csinálj szendvicseket amikor neked erre lehetőséged van, a barátaidnak, bulikra, stb.. Így rengeteg ember megismeri a szendvicseidet. Később ha céged lesz bizony ők lehet, hogy fognak tőled rendezvényekre is rendelni, hiszen már bizonyítottad, hogy ennek meg tudsz felelni. Persze ha ingyen csinálod mindezt nem keresel látszólag semmit, viszont nem is leszel fekete vállalkozó, senkit nem piszkál az ÁNTSZ sem, amíg a barátait szendviccsel kínálja, ám amint pénzt kér érte, akkor bizony súlyossá válik a dolog. Egyébként nem árt már most tanulmányoznod az Ántsz előírásokat és már most úgy csinálni a szendvicseidet és minden a barátaidnak, magadnak, hogy gondosan ügyelsz arra, hogy mindezt betartsd. A lényeg, hogy mire elindulsz már van tapasztalatod is, "vásárlói"
tapasztalatod is és rengeteg potenciális vásárló jelölted, akik jól ismerik a szendvicseid. -Sőt ők maguk fogják javasolni, hogy ezzel foglalkozz és segíteni is fognak, például ajánlanak majd másoknak. Egészen más így kezdeni, mint egy szépen világító csillogó villogó üres bolttal, éhes emberekre várva.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!