Egy CAD tervezőmérnök (gépészmérnök) napi munkája hogy néz ki?
Elsősorban autóiparban dolgozó mérnökök válaszát várnám, de más gépészeti területen tervező szakemberek munkája is érdekelne. (tudom, hogy hazánkban elég kevés tervezés van, főleg az autóiparban)
-Ilyen dolgok érdekelnének, hogy az egyes alkatrészeket teljesen a nulláról kezdik el megrajzolni vagy vannak előző rajzok, amiket "csak" módosítani kell?
-Azután, hogy a napi munkaidejük kb. hány %-át teszi ki a tényleges tervezés, rajzolás és mennyi az adminisztráció és egyéb "muszáj" jellegű, de nem kimondottan a gépészmérnöki tevékenységhez kapcsolódó munkák?
-Számításokat (méretezéseket) is kell-e végezniük vagy csak a rajzolást?
-Minden, egyéb hasznosnak vélt információt, ami ezzel a munkával kapcsolatos szívesen fogadok.
A segítő szándékú, építő jellegű hozzászólásokat előre is köszönöm!
Ez jó kérdés, mert a hazai autóipar (Audi, Merci) szerintem csak a gyártásról szól, nem igazán hiszem hogy van itt sok tervezés, szerintem ha valamelyik alkatrésszel gond van, át kell tervezni, akkor sem jogosult erre a magyar leányvállalat. De ettől függetlenül lehet rosszul gondolom, sosem dolgoztam ilyen helyen.
Ha általánosságban beszélünk a tervezésről, akkor szerintem egy kifejezetten erre a munkakörre felvett ember napjának 80 %-át teszi ki csak a modellezés, rajzolás. Értelemszerűen méretezni is tudni kell, hogy te azt papíron vagy a programban csinálod, az csak attól függ mennyire tudod kezelni a programot. A maradék 20 %-ot az adminisztratív dolgok teszik ki, illetve ha valamit a fizikai valójában meg kell nézni a tervezéshez. Olyan is előfordulhat persze, hogy nem 0-ról kell valamit tervezned, sőt, nem is kell tervezned csak rajzolnod-modellezned. Pl. gondolj bele, a te céged öntéssel foglalkozik, és egy cég egy régi 50 éves még kézzel rajzolt öntvényt akar veletek gyártatni...na most azt neked le kell modellezned hogy az öntőformát meg mindent rá tudd tervezni, de méretezned már nem kell, hisz a rajz már megvan. Inkább Magyarországon sok tervezőmérnök szerintem a szerszámtervezésben dolgozik (fröccsöntő szerszámok, hideg-melegalakító cuccok, süllyesztékek, stb.)
Köszönöm szépen a segítségedet! Sokat segítettél. :-)
Ez a szomorú, hogyha autóiparban szeretne dolgozni(tervezni) az ember, akkor Győr, esetleg Kecskemét jöhet szóba, ami költözéssel jár együtt, vagy irány külföld pl.: Deutschland
Első vagyok.
Ne vesd el azért ennyire a dolgot, mint mondtam, én sosem dolgoztam az említett cégeknél, így fogalmam sincs, hogy milyen szinten foglalkoznak tervezéssel. Hátha akad valaki, aki erről majd többet tud írni.
Olyan akár elő is fordulhat, hogy az Audi pl. kiad egy adott feladatot hogy, ezt meg azt kell megoldani mondjuk a motornál, vagy mittudomén. És az ilyen feladatok megoldására van egy mérnök gárda, aminek része a tervezés is, ha esetleg a megoldáshoz új terméket kell legyártani, stb.
Mondom, kellene egy bennfentes infoja is erről. Nézz körül győri egyetemes fórumokon, ott tuti elég sok hallgató van aki már most gyakornok az audinál, és belelát kicsit..
#1 elég jókat írt.
Itthon nem sok alkatrésztervezés van az autógyáraknál, tényleg inkább szerszámok.
Nézz szét egyedi gépépítő cégeknél, náluk inkább szükség van ilyen tudásra. Illetve Győrben pl. EDAG mérnöki szolgáltatásokat nyújtó cég autóipari cégeknek tervez megrendelésre alkatrészeket.
A Mercinél valóban csak gyártás zajlik de az Audinál van fejlesztés is. Igaz, nem olyan komoly szintű, mint mondjuk Ingolstadtban, de kisebb motorfejlesztő munkák (elsősorban szériaápolás) akadnak. És már egy ideje van járműfejlesztés is, nem csak motorfejlesztés. Több volt évfolyamtársam is dolgozik tervezőmérnökként az Audinál.
De nem kell Győrig vagy Kecskemétig menni, Budapesten is jócskán akadnak autóipari cégek akik gépészmérnököket foglalkoztatnak. Én pl. az AVL-nél dolgoztam, ami a világ legnagyobb független motorfejlesztő vállalata és Budapesten van egy többszáz fős fejlesztőközpontja. Itt sok esetben nulláról terveznek motorokat az első vonalhúzástól egészen a prototípus fékpadi teszteléséig. A tervezők általában hosszú, több éves projekteken dolgoznak. Először is a vevő igényei meghatározásra kerülnek, pl milyen teljesítményű, fogyasztású, méretű motorra van szüksége, ez alapján a tervezők keresnek a korábbi munkákból egy hasonló paraméterekkel rendelkező benchmark motort, ami alapján el lehet indulni a tervezéssel. Maga a tervezési folyamat az ilyen nemzetközi cégeknél eléggé le van szabályozva, rengeteg év számítása és tapasztalata alapján kialakult egy workflow aminek a szabályai, iránymutatásai mentén zajlik az egyes alkatrészek méretezése. A modelleket egy külön részleg, az analízis csoport vizsgálja meg szimulációs szoftverekkel, hogy megfelelnek-e a motor élettartamára és az adott terhelésre vonatkozó követelményeknek, sok esetben az derül ki, hogy nem, ilyenkor javaslatot tesznek a tervezőknek, hogy hol és mit módosítsanak az adott alkatrészeken.
Ez most csak egy példa volt, de számos más autóipari cég van Budapesten, ahol el lehet helyezkedni, hogy csak pár multicéget említsek, Knorr Bremse, ThyssenKrupp, Bosch, Continental... mindenhol keresnek tervezési munkákra gépészeket, bár tény, hogy ezeknél a cégeknél inkább az elektronika és szoftver terület a domináns, a gépész jellegű munkák kevésbé hangsúlyosak, de azért akadnak.
Ezek mellett persze számtalan kisebb-nagyobb autóiparhoz köthető hazai vagy külföldi beszállító, fejlesztő vagy gyártó cég van, amelynél tervezőmérnökök dolgoznak. Vagy ha nem szigorúan az autó, hanem a járműiparról beszélünk, el lehet menni a MÁV-hoz is tervezőmérnöknek, a hazai vasútikocsi gyártás ugyanis épp felfutóban van. Tudom, hogy nem ez volt kifejezetten a kérdésed, csak azon aggodalmadat próbáltam eloszlatni, hogy mindenképp az Audihoz vagy Mercihez kellene mennie egy autóiparban dolgozni szándékozó gépészmérnöknek (sőt, ennél a kettőnél sokkal komolyabb mérnöki munkák vannak kevésbé ismert nevű cégeknél).
Nagyon szépen köszönöm a hosszú, kimerítő válaszod!
Külön köszönöm, hogy adtál egy kis bepillantást az AVL tevékenységébe. Régebben már nézegettem az AVL-t is, de akkor még nem volt meg a diplomám.
Még egyszer köszi! :-)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!