Kinek van igaza? Munkába járás autóval vagy busszal?
Helyzet a következő:
most fogok kezdeni egy 20km-re lévő munkahelyen. 2en fogunk bejárni egy volt és ismét kolleganőmmel. A főnök csak a bérletet tudja finanszírozni, benzint nem (állami intézmény, közalkalmazottak leszünk). Viszont mi ketten úgy döntöttünk, akkor is kocsival járnánk, mert kb. ugyan annyi lenne pénzben. A buszbérlet 80%-át fizetik, a fennmaradót nekünk kell, plusz akkor meg kell vennünk a városi bérletet is, ami plusz 5500ft. Vagyis összesen a buszozás 8e ft lenne fejenként, a benzin meg olyan 10-11e. Viszont így 20 perc oda, 20 perc vissza, busszal pedig 45 perc oda+10perc séta reggel, haza 10perc séta +60 perc busz, mert nagyobb kört megy.
Na és a lényeg, hogy a férjemnek ez nem tetszik, mert nem csak a benzin, hanem az autó is amortizálódik, én viszont úgy érzem, hogy megéri a napi 2 óra miatt a kocsival járás. Plusz a fizetésem még a minimálbért sem éri el, ami egy vicc, pedig diplomásként, a közalkalmazotti bértábla szerint kapom a bruttó 122e ft-omat, és úgy véli, ha már adják a bérletet, ki kell használni.
Szerintetek kinek van igaza? Ő kötetlenben dolgozik, van, hogy 8-1ig, de olyan is hogy reggel 5től este 9ig...
Jó a kérdésed, mert a helyzet bizony nem fekete-fehér!
Számoljunk! A munkahely 20 km-re van, ez napi 40 km autózás. Havi 20 munkanappal ez 800 km, évente kb. 10.000 km azon felül, amit egyébként is használnátok. Ezt érdemes amortizációba átszámolni, de ez sem pontos. Ha ui. egyébként keveset és általában helyben használnátok az autót, direkt jót tenne neki, ha országúton, egyenletes tempóban is mehetne. Föltéve, hogy ez tényleg így van és nem az agglomeráción keresztül, dugókban evickélnétek. Apropó! A 20 perces menetidő áll hétköznap reggel csúcsidőben is? Érdemes ezt kipróbálni!
Ha jól sejtem, a ti autótokkal mennétek, ezért érdekli férjedet az amortizáció.
Más szempontok is vannak: télen, vacak időben is a te felelősséged, hogy az autó beinduljon és az úton eljuss a munkahelyedre. Ha busszal járnál és a buszok nem közlekednek, vagy késnek, akkor kapsz igazolást és kész. A buszsofőr felelőssége, hogy ne csússzon meg a havon a busz, a te felelősséged, hogy ne csússzon meg az autód alattad. Bár tudom, minden internetes hozzászóló kiváló vezető (hehe!), de egy havas-jeges reggelen érdemes útinformot hallgatni, hány baleset van!
Figyu! Számoljátok ki az amortizációt, próbáljátok ki egy hónapra, működik-e a dolog. Végül is, bármelyik hónapban válthattok.
Én pl. azért nem csinálnám, mert nem biztos, hogy mindig akkor fogy el a munkám, mint a kollégámnak (ill. amikor a munkaidő véget ér), és idegesítene, hogy ő már csak ül és vár rám (de az is, hogy én ülök és várok őrá). Lehet, hogy el akarnék intézni valamit a városban, lehet, hogy elmennék boltba, ő meg pont másik nap akarná ugyanezt. Szóval, nekem terhes lenne az alkalmazkodás.
Ja, és az alap! Mindkettőtöknek legyen autója és jogosítványa, mert ha a másik reggel telefonál, hogy megbetegedett, nem biztos, hogy eléri még a buszt. És persze az autó is "megbetegedhet", néha egészen váratlanul.
Mondjuk a 2x10 perc sétát én nem számolnám holtidőnek, mert annyi mozgás kell is.
Szóval nincs egyértelmű válaszom, de ezeket érdemes megfontolni.
A bérlet eladás csomó helyen nem működik, mióta bele kell írni valamilyen okmányszámot...
Amúgy kérdező, ilyen esetben 9 ft-ot kéne, hogy kapj km-enként a törvény szerint (természetesen ilyenkor a bérlet támogatás nem jár!). Az napi 40 km x 20 munkanap = 800 x 9 = 7,200 ft. Azt mondod a barátnőddel együtt járnátok, ezt ő is kérheti, az összesen 14,400 ft. Úgy fair, ha neked adja ezt az összeget ha amúgy nem száll be egyéb költségbe.
Így már kicsit jobb a helyzet.
Mi történik ha te beteg leszel, a barátnőd hogy fog bejutni?
Mi történik ha a barátnőd beteg, akkor duplaannyi költség?
Ha szervizelni kell a kocsit beszáll a barátnőd a költségekbe?
Ezeket is kalkuláld. Egyébként nem lehet mondani, hogy "kinek van igaza". Nem tudjuk forintosítani a kényelmedet, hogy kocsival mégy.
Én azt mondom, ennyi fizetésnél minden forint számít, szóval marad az olcsóbb.
Én is jártam ilyen időket munkába, tré, de ez van.
A különbözetet fektesd be egy angoltanárba, és lesz jobb munkahely.
15000ft a bérlet, ennek a 20%-a 3000ft + 5500ft helyijárat az 8500ft, vagyis 17,000ft havonta kettőnknek. Kolleganőmnek nincs autója, így csak a miénkkel mennénk.
Bérletet eladni pofám sem lenne, ez egy kis intézmény (családsegítő és gyermekjóléti szolgálat), így ki is bukna hamar.
Kisvárosban lakunk egyébként, férjem 1 busszal megy oda, egyel vissza, se átszállás se semmi, az ő munkájához nem kell autó, helyben dolgozik.
Mindenképp ki szeretném próbálni egy hónapban, aztán kiderül. A bevásárlás nem gond, mert elmegyünk egy tesco mellett, bármikor meg tudok állni.
A téli vezetéstől valóban tartok, gondoltunk arra is, hogy ha hó van, akkor busz, de azt meg nem hiszem, hogy meg tudom csinálni, hogy márciustól novemberig autó, decembertől februárig meg busz, az már elég nagy papírmunka lenne.
Amúgy a kettőnk fizetése meghaladja általában a 300e ft-ot, szóval nem hiszem, hogy akkora gond lenne az a plusz pár ezer ft... :(
Egyébként egy 15 éves, karbantartott, kis fogyasztású autóról van szó.
Próbáltam mindenre reagálni, remélem nem maradt ki semmi
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!