A tanári szakos hallgatóknál miért csak az utolsó pillanatban esik le a tantusz a fizetéssel kapcsolatban?
Sok helyen olvasom, a napokban is belefutottam facebookon posztokban, ahol végzős tanári szakos hallgatók írják, hogy ott akarják hagyni, le se diplomáznak inkább, mert kevés a fizu. Erre mások is írják kommentben, hogy ők is lehúztak négy évet egyetemen, de nem fejezték be inkább, mert ennyi pénzért nem éri meg.
Ezt sose bírtam felfogni. Mindenki úgy tesz, mintha nem tudta volna már a jelentkezés pillanataban, hogy mire vállalkozik. Eleve már évtizedek óta sz.r a tanári fizetés, ezt tudni lehet, és valószínűleg mindig is az lesz, ehhez sem kell nagyon matematikusnak lenni. Egyszerűen egy állami szférában nem fognak többet fizetni, ha emelnek is, csak ilyen nesze semmi fogd meg jól alapon teszik. Akkor mégis erre miért négy év után döbbennek rá, meg miért azután jönnek rá, miután elvégezték?
Ez valahogy nekem sose volt tiszta, már évek óta állandó téma, de muszáj vagyok kiírni, mert egyszerűen nem értem a logikát. Mivel mindenki tisztában van vele, ráadásul a tanárok is mindig megjegyzik a végzős középiskolás hallgaróknak, hogy csak tanárnak ne menjenek, mert nem éri meg, ennek ellenére mégis van, aki annak megy, aztán utána csodálkozik. Azt gondolná az ember, hogy csak az válassza ezt a pályát, akinek ez az álma, és tisztában van vele, hogy mit vállal, nem utólag csodálkozik. Vagy őszintén mire számít aki utólag csalódik? Hogy áhhh, most még ugyan rossz a fizu, de mire végzek, hátha a duplája lesz? Sose értettem
"Persze, és majd a Bence bácsi meg Bogi néni helyett a Szent neoliberális szabadpiac tanítja a gyereked."
Jaj hagyjuk már ezt a h.lye dumát. Ami ma oktatás címszó alatt zajlik itthon, az jobb is lenne, ha meg se történne inkább, ha ehhez tanárhiány kell, akkor az, de ez az oktatás eleve vicc.
Az milyen már, hogy angolból, bár nyelvi tagozatos gimibe jártam, soha nem beszélgettünk órán, az osztály kétharmada elhasalt a középfokon, egy sz.ros Duolingo app több tudást adott, mint a tanár. Értitek, egy retek gép többet ért, mint az oktatás. Írni olvasni, meg a szülő meg tud tanítani, én úgy mentem suliba anno, hogy általános 1. 2. osztályt át is ugorhattam volna, majdnem végigaludtam minden órát, mert amiket ott dumáltak, azt már régen tudtam otthonról.
Később meg úgyis csak a lexikális fost ömlesztik a diákokra, amit wikipediárol is meg lehet találni, bezzeg, aminek tényleg értelme lenne, mint a matek, fizika, informatika azt persze nem tanítják normálisan meg, helyette nyomathatod az AntiGANÉ elemzést kilencedikeskent, amit úgyse fogsz bírni felfogni annyi isősen még, meg a mindennapos tesit, amikor helykapacitása sincs erre szinte egy iskolának sem, meg ami tesin megy annak sincs semmi köze a mindennapos szükséges testmozgáshoz, meg egészség megőrzéséhez, mert ugye ezen szlogen alatt nyomatják, hogy ez miért jó a diákoknak.
11)
Sajnálom, hogy ez a benyomásod az oktatásról. Teljesen átérzem, külföldi párom van, pont hasonló témát magyaráztam neki a hazai viszonyokról pár napja, igaz, nálam picit más az eset.
Egy irtózatosan rossz, lerobbant lerobbant lakótelepi általános iskolába jártam, ahonnan a 28 fős osztályból csak 5-en tanultak tovább főiskolán-egyetemen-miközben az országos arány 25% kb. Elképzelheted...
Gimiben viszont egy országos szinten HVG szerint top középiskolában tanultam.
Ami az ált. suliban történt, tényleg gyerekmegőrzés volt, kb hátratett kézzel is ülhettünk volna az üres teremben, a tananyagot tényleg délután, otthon 2-3 óra alatt a mozaikos könyvekből tanultam meg, ebben igazad van.
Középsuliban viszont láttam, milyen a valódi tehetséggondozás, láttam milyen egy tanóra, fakt, vagy szakkör, ahol OKTV meg OSZTV döntősöket vagy nyertesek tanítanak. Ilyen tanárokra szükség van, és nem szaros nettó 300 az, amit megtermelnek az országnak, a matektanárom szerintem ahány IT, mérnök, közgazdász szakembert kiképezett, számszerűsítve egyedül többet tett a magyar GDP-ért mint egy vidéki gyár.
Azt szintén sajnálom, hogy informatikán nem tanítottak semmire, én a makrókon és a billentyűkombokon kívül semmit nem tanultam Excelből középsuli 11. osztály óta, mert akkor megtanítottak tényleg mindenre.
Az hogy nincs hely tesizni, szörnyű. A mindennapos testnevelés fantasztikusan jó kezdeményezés, remélhetőleg lassan feljavul hozzá az infrastruktúra.
#11 Kérdező, nagyon jól összefoglaltad a magyar közoktatást. :)
A tehetséggondozó osztályoknak (én is abban végeztem) és a 8 osztályos gimnáziumoknak nem sok értelmét látom, amennyiben az ember itthon akar tanulni. Ezeknek ugye az lenne a célja, hogy a magasabb szintű, minőségi felsőoktatásra készítsen fel. Magyarországon nincs olyan szintű egyetemi képzés, ahol erre feltétlenül szükség lenne. Ugyan akkor a középiskolai emelt szintű matek tananyag és a Műszaki Egyetem analízis tananyag között akkora a kontraszt, hogy nem számít mit tanultál előtte.
"Amit én jelenlegi fejemmel tudok, azt legalább 50%-ban magamnak köszönhetem meg az internetnek és nem a tanóráknak. "
Én is ugyanígy vagyok. Angol nyelvvizsgát hiába nyelvi tagozatos voltam, gimi után tettem le 6 hónap alatt kb. az alapoktól, mert bár heti 7 órám is volt angol, azon annyit sikerült megtanítani, hogy a 12 igeidőből úgy a 3-4 legalapvetőbbet tudtuk, meg volt egy nagyon alap szókincs, de határozatlan voltam a beszédben is, meg a hallás utáni szövegértés sem ment, mivel ezeket nem gyakoroltuk órán szinte sosem. Oké, lehet, hogy nekem is kellett volna otthon hozzátennem akkoriban is, de mégis miért van heti 7 óra, ha erre nincs idő? Beszélgetni pl. nem tudok magammal angolul, ahhoz jó lett volna partner órán, ha lett volna rá alkalom.
Akkor matek heti 3 alkalommal volt, ami az egyik legfontosabb tárgy lenne, mert bár a hétköznapi életben alapesetben a felét nem fogja az ember használni, de logikai készséget fejleszteni nagyon fontos lett volna, hogy minden anyagrészt jól érthetően átadja a tanár, de heti 3 órában ez nem lehetséges normálisan, ráadásul sokat hiányzott is a tanár, így kimaradtak anyagrészek kompletten, amiket utána később már nem lehet utolérni.
A magyarról meg ne is beszéljünk. Tök jó, hogy a tanterv időrendi sorrendben halad az ókortól napjaink felé, de 9-ben egy Antigonét azért meredek odanyomni a 14 éves diákok elé, amikor fel se fofják birni fogni, meg ahelyett, hogy az érvelés és társaira helyezték volna a hangsúlyt, ami a hétköznapok során elengedhetetlen, hisz napi szinten látni facebookon és akárhol, hogy az emberek mennyire személyeskedve, érvek nélkül veszekednek, de ahelyett, hogy ezt tanították volna inkább jobban, helyette meg kellett tanulni, hogy az irodalom tankönyv írója szerint mire gondolt a költő, amikor azt írja le a versében, hogy "lila dalra kelt egy nyakkendő".
Szóval vannak hiányosságok. Szerintem amúgy ezt valahol belül érzi a normálisabb tanár is, hogy ez nem feltétlen jó, de a többség nem is akar ezen változtatni sem.
Elkanyarodtunk a kérdéstől, de ahogy felmerült ez a téma, előjöttek a gondolatok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!