Mennyire keresettek az óraadó szakmai (pl. mérnök, közgazdász) tanárok?
Mérnök vagyok, és régóta foglalkoztat a tanítás gondolata. Fiatalabb koromban kisebb-nagyobb megszakításokkal folyamatosan korrepetáltam osztálytársakat, évfolyamtársakat, és nagyon szerettem csinálni, sokáig tanár akartam lenni, aztán máshogy alakult. Mivel egyébként dolgozok, nem tudnék és nem is akarnék főállásban tanár lenni. Viszont másodállásban, heti pár órát szívesen tanítanék akár középiskolában, akár felnőttoktatásban, elsősorban mert érdekel, illetve önmegvalósítás céljából. A kérdésem nyilván nem arra irányul, hogy ez anyagilag megéri-e, mert egyrészt sejtem a választ, másrészt, mint említettem, nem ez lenne a fő bevételi forrásom. Inkább azt kérdezném -elsősorban azoktól, akiknek van legalább közvetett tapasztalata e téren-, hogy mennyire van lehetőség akár a köz- akár a szakmai oktatásban arra, hogy valaki óraadóként, vagy részmunkaidőben "csak" heti pár órát, mondjuk egy napot tanítson szakmai tanárként? Vagy csak főállásban alkalmaznak szakmai tanárokat?
A tanári diploma "csak" 2 félév lenne nekem, ha van ilyesmikre lehetőség, amit fentebb kérdeztem, akkor elvégzem, ha nincs, akkor nem erőlködök.
Szerintem több értelme lenne egyetemen órákat adni, mondjuk levelezősöknek.
Azt tudnád főállás mellett is csinálni.
2#
Igazából, ahhoz,hogy órákat adj egyetemen nem feltétel a nagydoktori (PDH), MSC is elég, viszont kell aktív publikációs háttér, azaz kutatások.
Középiskolákban az órák úgy vannak,hogy nem igazán összeegyeztethető a főállással.
Óraadókat ritkán foglalkoztatnak, csak ha éppen nagyon tanár hiány van, akkor tömködik be ezzel a lyukakat.
Én tanszéki mérnökként dolgozom (legalacsonyabb oktatói kategória) félállásban, szerelemből.
Az első félévemben nem kaptam órákat, csak helyettesíteni ugrottam be, illetve részt vettem az egyetemi projektekben. Mivel nem volt oktatói tapasztalatom, ezért beültem a többiek óráira (zömében online), figyeltem hogy csinálják és kidolgoztam a tárgyak órai anyagait, amiket az őszi félévtől már én vittem.
Megmondom őszintén, nekem hozott egy kis színt a szürke hétköznapokba. Heti 1 napot vagyok ott (vagyis két felet általában), amióta online oktatás van, annyit sem.
Az egyetlen hátránya, hogy vidék, így nekem ez 300 km minden héten oda-vissza, ha be kell mennem.
Anyagi hasznom nem igazán van rajta, többet dolgozom vele, mint amennyivel kiszúrják a szemem érte, de ezt legtöbben nem is ezért csináljuk.
Vidéken nagyon nehezen találnak mérnököket, pedig hatalmas szükség van arra, hogy ne csak tudományos területen fejlődjön a fiatalság, hanem ténylegesen gyakorlati vonalat is lássanak. Ezért alkalmaznak a tanszékek mindig gyakorló mérnököket is, ha jól akarnak működni.
Értelemszerűen Budapest környékén könnyebb dolga van egy egyetemnek.
Összességében szerintem egy nagyon jó dolog, én imádom, pedig hatalmas félsszel vágtam bele tavaly.
Én tanítok egyetemeken kvázi külsősként, általában 500-700e forintot kérek el egy kurzusért, ami nem sok, de nem is olyan rossz mivel szeretek tanítani, amolyan hobbi, és elég színes, kreatív, gyakorlati óráim vannak. Ha van kontaktod egyetemeken, vedd fel velük a kapcsolatot.
Középiskolásoknak specializált szakmai órákat tartok, kb. 8x2 óra, plusz órák közötti készülés, interakció és esszék javítása, 300k-ért. Ez már a többi bevételemhez képest tényleg az önkénteskedés határait súrolja, de tanítani tök jó, szóval évente 1x belefér. Keresgélj lehetőségeket, és biztosan találsz igényt.
A szakmai tanár nem bértáblát kap.
Viszont én pár éve próbáltam közgázt tanítani, mivel van egy 5 éves magyartanári diplomám és egy 3 éves közgáz főiskolám. Azt mondták, hogy ahhoz, hogy középiskolában taníthassak 5 éves egyetem kell az adott szakból. Nem tudom, hogy ez azóta hogy van, de igazából hülyeség az egész. A tanári diploma sem adott sokat hozzá a tudásomhoz, egyedül a tanítási gyakorlatnak volt értelme, de az elég kevés volt.
Az adott tananyagot kell átnézni, hogy hogy tudod elmagyarázni, szemléltetni úgy, hogy egy laikus is megértse. Ezt leginkább a tanár a saját illetve a diákok bőrén tanulja meg, mert a tanárképzésen nem nagyon tanítják.
Én egyébként nem tanítok már, de régen magyart tanítottam, és nagyon-nagyon szerettem. Azért hagytam ott, mert hobbinak jó, de megélni belőle nem lehet. Bennem is felmerült, hogy visszamennék óraadónak a főállásom mellett, de nem látok nagyon óraadói állást. Magyarosnak tudnak elég órát adni, szóval így inkább főállásút keresnek. Annak idején el is magyarázta nekem az igazgató, hogy azért akar főállásút, mert az óraadóra nem lehet számítani. Ő nem lehet osztályfőnök, az iskolai rendezvényeken való részvételre nem kötelezhető, szóval olyan van is, nincs is ember az iskolában. Ha tehetik inkább főállásút alkalmaznak, aki ott van 8-tól 4-ig.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!