Hogy taníthat valaki közoktatásban nyelvet nyelvtanári diploma nélkül hivatalosan? (Anglisztika vagy germanisztika mesterrel. ) Csak átmenetileg, és közben kötelezik, hogy végezze el a szükséges tanárképzést?
Akinek van sütnivalója, így is megtanulja a nyelvet legalább középfokon. Ami persze sok melóhoz kevés, de ahol nem az idegennyelven történő kommunikáción van a hangsúlyt, oda elég lehet.
Az iskolának nem feladata megtanítani folyékonyan beszélni senkit idegennyelven. Ahogy matekból sem leszel penge, ha csak úgy végigülöd az órákat és megírod mindig a házit. Kőkeményen oda kell magadat tenned más tárgyakból is, ha átlagon felüli, használható tudást akarsz, amit aztán el lehet adni egy munkaerőpiacon.
Ezek a statok meg, hogy melyik európai nép mennyire jó nyelvekből full félrevezetőek abból a szempontból, hogy nagyon nem mindegy, hogy egy magyarnak kell-e megtanulnia mondjuk franciául, vagy egy hollandnak németül. Előbbi esetben zéró átfedés a két nyelv között, a magyarunk még csak nem is indoeurópai nyelv. Utóbbi esetben van egy 80-90%-os szókincsátfedés, valamint óriási kiejtés- és nyelvtanbeli hasonlóságok.
Én a francián kívül semmilyen latin nyelvet nem beszélek, de képes vagyok értelmezni egy spanyol vagy olasz nyelvű szöveget általam ismert témákban anélkül, hogy tanultam volna bármelyik nyelvet az utóbbi kettő közül. Ez a különbség, ez az alapvonal, amelyről egy indoeurópai nyelv beszélője indul hozzánk képest nyelvtanuláskor.
Ezek mind igaz ervek.
De attol meg a nyelvtanari diplomaval rendelkezo tanaraim annyira se tudtak logikusan oktatni, mint en, 16-18 eves diakkent a kicsiket meg a sajat osztalyomat. Vagy a nem nyelvtanari vegzettsegu tanarnom, aki csodaszepen elmagyarazta, felirta, levezette es begyakoroltatta a kulonbozo igeidoket. Szepen sorban.
Persze a diaknak is oda kell tennie magat, de szerintem ugy ahogy van meg kene reformalni ezt a nyelvtanari diploma valamit, mert nem mukodik.
A kerdezonek meg mar leirtak a valaszt, azert vannak nem nyelvtanari diplomasok, mert lepkehaloval kell angoltanart fogni.
Ha rajtam mulna lenne egy Academic IELTS + tanfolyam a logikus, jol magyarazo oktatasrol. Aztan tanithatnanak is.
Az Academic IELTS pl. nem vesz igenybe 3 ev padkoptatast, meg lehet csinalni 1 nap alatt is, de a lenyeg a tudas, amit felmer. Mosogato Pista nem fog 7.5-et elerni rajta az fix. Atlag 7.5 itt ami extra egyetemekre kernek, mint az Oxbridge pl.
"De attol meg a nyelvtanari diplomaval rendelkezo tanaraim annyira se tudtak logikusan oktatni, mint en, 16-18 eves diakkent a kicsiket meg a sajat osztalyomat. Vagy a nem nyelvtanari vegzettsegu tanarnom, aki csodaszepen elmagyarazta, felirta, levezette es begyakoroltatta a kulonbozo igeidoket. Szepen sorban."
Ezzel nem tudsz mit csinálni, általánosan igaz, hogy sok tanár sajnos nem a legjobb képességű, és mellette emberileg sincsenek olyan kvalitásai, hogy a diákokkal könnyen megtalálja a közös hangot. Nyilván nem mindenkire igaz ez. Én mérnökként végeztem, de az egyetem alatt lehetőségem volt reál tárgyakat oktatni középiskolában. Az a visszajelzés jött, hogy jobban értették a diákok az én anyagomat a tanárokéhoz képest. Ezen nem lepődtem meg, hiszen fiatalként jobban egy rugóra járt az agyam a diákokkal (egy 8 éves korkülönbség volt köztünk), valamint én az egyetemen sok tudományt eleve jóval magasabb szinten tanultam, mint azt szerintem sok tanár tette, illetve még nyilván frissen ott is élt az emlékezetemben minden, és abból könnyebben kiragadtam a lényeget, amit még középsuliban el lehet mondani. Sajnos ez általános jelenség, biztos vagyok benne, hogy sok matematikushallgató is jobban el tudná magyarázni a matekot, mint egyes végzett tanárok. De valamilyen belépőkövetelmény akkor is kell a tanári pozíciókban is, különben minden kontár jelentkezne angoltanárnak a könnyű pénzszerzés reményében (a semminél nyilván jobb alapon), aki már konyhanyelven képes ezt-azt elmotyogni. Azért egy nyelvtanári diploma feltételezi, hogy az illető tisztában van a nyelvvel elméletben, aztán hogy a végén mi sül ki belőle, azt csak a gyakorlat tudja megmutatni. Aztán persze a szükség nagy úr, manapság aztán olyan tanárhiány van, hogy a végén mégis azt látjuk, hogy sokan mondjuk kapcsolati tőke útján diploma nélkül is elhelyezkednek tanárként.
Úgy, hogy nincsenek fiatal tanárok, mert 140 ezerért nem hülyék odamenni. Egy takarító is jobban keres náluk.
A fiatal nyelvtanárok meg mennek SSC-be dolgozni 300 feletti kezdőfizetésért.
A felvetés egy haveri beszélgetésben rendben van, egy kávé mellett. Mondjuk a gyk is egy ilyen beszélgetés, szóval semmi gond, hogy leírtad, meg tudjuk vitatni.
De nagyon átgondolatlan és kiforratlan.
Te valamiért utálod a tanárokat, talán rossz tapasztalataid voltak. Érdekes, mert én ilyen tanárok mellett voltam tök jó tanuló, és középiskolában megcsináltam a nyelvvizsgákat, így már egyetemi felvételinél pontot értek.
Ma már ez szerintem sokkal gyakoribb, de tizenpár éve még nem volt túlságosan jellemző.
Azt akarom ezzel mondani, hogy bár én értettem és jó voltam belőle, voltak olyanok, akik végigbukdácsolták az éveket. Pedig a tanár ugyanaz volt, és ugyanazon az órán ültünk bent, ugyanazt a magyarázatot hallottuk. Nem feltétlenül a tanárt kell itt szidni, hanem azt megérteni, hogy a gyerekeknek is különbözőek a képességeik.
A nyelv pont egy olyan dolog, hogy érzék kell hozzá. De a matek is ilyen, ha már ezt hoztad példának. Ha nem megy, akkor ülhetsz te felette naphosszat, akkor sem fogsz eljutni egy matekversenyre, mert vagy megvan hozzá az érzéked, vagy nincs.
Nyilván nem úgy értettem, hogy Angliában mindenki mosogat. Az csak egy példa volt, azt hittem, érted. Egyszerűen csak arra utaltam, hogy egész más szakmában tevékenykednek sokan, és a mosogatás egy szemléletes példa volt.
Fura, mert épp te mondod, hogy mennyire rosszul magyaráznak a tanárok, és erre te ültetnél be oda olyanokat, akik nulla pedagógiát tanultak.
Ezért mondtam, hogy kiforratlan a dolog.
A tanár szakosok (én is az voltam) évekig tanulják a tanítást, van szakmai gyakorlatuk, elsajátítanak módszereket. Te ezt vonnád meg, holott még ezt is kevésnek érzed. Odatennél olyanokat, akiknek semmi affinitáuk nincs a dologhoz.
Nőként lehet, hogy én is felrakok egymásra pár téglát, de attól még nem leszek profi kőműves. Sőt, szoktunk is hülyéskedni itthon azzal, hogy egy-egy barkácsolás után mondjuk, hogy "na, mostmár asztalos is vagyok", meg vízvezetékszerelő, meg kertész, meg minden egyéb. Attól, hogy hobbi szinten, vagy még jobban értünk valamihez, még nem vagyunk szakértők.
És a másik, amit épp előttem fejtettek ki: aki kint él és dolgozik, és már jól beszéli a nyelvet, az nem fog azért hazajönni, hogy itthon ennyiért tanítson.
Nyelvtanár most is van elég, ebben biztos vagyok, ahogy minden más egyéb tanár is. Csak ennyiért nem mennek el tanítani, hiába van meg a diplomájuk.
Egy gyárban nettó 300 ezret megkeres egy szalagmunkás. Elárulom, hogy ezek a gyárak tele vannak diplomásokkal. Sajnos nekem is volt olyan kolléganőm egy irodában, ahol érettségi volt a feltétel, és neki 2 diplomája volt. De többet kaptunk az irodában egy multinál, mintha elment volna tanítani.
Akkor latom nem olvastad, vagy nem ertelmezted a valaszaimat
A tanarszakosok tanitasi kepessegerol mar leirtam a velemenyemet, hogy a legtobb esetben nagyon gyenge: nem tudnak erthetoen magyarazni a diakoknak - elmeletileg ez lenne a feladatuk. nem? Mert, ha nem tudja erthetoen atadni a tananyagot, akkor leulok otthon es megtanulom magamtol tanar nelkul.
Azt is leirtam Academic IELTS + tanitokepzessel mukodne az en elkepzelesem alapjan, de ugye ez csak abrand, mert ahogy a te peldad is mutatja, ugy gondolod, hogy egy 3 eves diploma papirja tobbet er, mint a tudas (IELTS) es egy mas alapu, gyorsabb, de a logikus oktatast tanito kepzes.
Ez ilyen tipikus hozzaallas, minel hosszabb, “magasabb” szintu az oktatas, annal jobb. Kozben meg a minoseg es megszerzett tudas sokszor nem egy draga papiron mulik, de na, erre rendezkedtunk be.
Amugy valoban erdekel mi a fenet tanulnak 3 evet a tanarkepzon, mert eleg sok tanarom, hat khm hagyjuk, pedig en meg ugymond jo helyekre jartam.
Konyvekbol tanultam meg az anyagat magam. Ha meg a tankonyv is vacak volt, akkor kerestem masikat. Pl. tori, kemia
Osszessegeben egyebkent ugy ahogy van a 12 ev tananyagat ki kene hajitani az ablakon es megreformalni a rendszert. Mondom ezt ugy, hogy a legrosszabb erettsegim 88% lett - tehat nem a jegyekkel van bajom - hanem ugy ahogy van, a nagy resze az anyagnak total felesleges idohuzas, kozben meg nem tudnak az emberek helyesen irni, ertoolvasni, ervelni hibak nelkul. Egy szerzodest nem tudnak ertelmezni, mert mar 3. osztalyban nem tudta ertelmezni a szoveget.
A kasszaban nem tud visszaadni. ha a gep nem irja ki mennyit kell. Es itt nem a bukdacsolo emberekre gondolok.
De haladjunk tovabb es tanitsunk meg nekik a vetodessel es gyurodessel keletkezett hegyvonulatokat - total felesleges, ha nem akar ebben az iranyban tovabbtanulni.
A problemamegoldo-keszsegrol meg ne is beszeljunk. Amikor a teloddal a kezedben a vilag minden tudasa es informacioja es nem talalnak megoldast egyszeru dolgokrol, hat attol total kivagyok. Na pl. ilyet is lehetne oktatni: problemamegoldas.
Es igen, mielott kerdezned, magantanulo akartam lenni, hogy ne kelljen 8-15 kozott benn szenvednem a budos osztalyteremben, csak edesanyam nem engedte.
18. leirtak mar, hogy a szukseg nagy ur. Ha nincs nyelvtanar, akkor jo lesz mas is, csak tartsa meg az orat a gyerekeknek.
Adminisztracios hatter? Leirjak nincsen nyelvtanar, xy helyettesit es kozben megszerzi a kepesitest, ahogy te is leirtad. Ennyi. Mas szakmaknal is van ilyen, nem egyedi eset.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!