A pilótáknál a kapitányi pozíció betöltéséhez szükséges diplomának lenni?
Így van, ez főleg Amerikában jellemző, Európában legfeljebb csak előnyt jelenthet az interjúban. Hogy ez mire jó, hát, praktikusan nem túl sokra. Elvileg a diploma azt a célt szolgálja, hogy megmutasd mennyire vagy motivált, tanulásra és céltudatos munkára képes ember, de az ATPL képzés adott esetben sokkal nehezebb mint jónéhány diploma. Na persze, ha valakinek valamilyen igazán nehéz területen van végzettsége az más, de a tapasztalatok alapján ez nem igazán elvárás.
ATPL képzésben (csak nézz meg egy tankönyvet) viszont a matek és a fizika jellemzően jóval egyszerűbb mint a mérnöki képzéseken, de az elvárások és a nyomás sokkal nagyobb, ráadásul a tempó is sokkal feszesebb.
Wizz kadétprogramját én is néztem, de engem lebeszéltek róla (tapasztalt pilóták, nem a zinternet meg a haverok). Nagyon kevés rutint ad, csak a minimált, én azt sem tartom a legjobbnak, hogy annak idején 20 éves majdhogynem frissen érettségizetteket is ültetnek majd a jobb oldalra azonnal. Gyorstalpaló képzés sok pénzért (mert le kell tenned kb 5-6 millát önerőből, utána foglalkoznak csak veled), és még kiforratlan is, 1-2 évfolyam végzett csak talán egyelőre. Előnye, hogy feleannyi idő nagyjából, és szinte biztosan lesz munkád utána.
Nyíregyháza ezzel szemben 50 éve oktat pilótákat, nem juttat el ugyan gyorsan a típusvizsgáig, mint a Wizz, de tapasztaltabbak és akárki akármit mond, nem elhanyagolható szerintem az sem, hogy mérnöki diplomát kapsz. Persze a repülőmérnök kötöttebb, de ha annak idején valamiért nem akarsz/tudsz már repülni, akkor is lesz egy komoly szakma a kezedben, amivel könnyen kaphatsz munkát pl a földi kiszolgálásban. Ma már nem tudom, mennyire igaz, de régen az egyetemen kiképzett pilótákat kifejezetten előnyben is részesítették másokhoz képest. Ja és nekem az is Nyíregy mellett szólna, ha nem vagyok gazdag, hogy felvehető rá a diákhitel teljes egészében. Pilótákból meg hiány van, úgyhogy ezzel se hiszem, hogy lehetetlen lesz elhelyezkedni annak idején.
Ami a diplomát illeti, nem tudok róla, hogy konkrétan feltétel lenne valahol a kapitányi ranghoz, de persze ettől még elképzelhető. Kapitányi képzésre rendszerint x számú elsőtisztként repült óra után jelentkezhetsz, meg kell tanulnod még jó pàr dolgot, vizsgázni, oktató mellett gyakorolni, és utána leszel parancsnok.
Nos, sajnos nem tanultam Nyíregyen, hogy pontos infóim legyenek a repült órákról (akiket ismerek, ők nagyon régen jártak oda), de Index Fórumon van egy ottani oktató, aki szokott kérdésekre válaszolni (és elég hitelesnek is tűnnek a kommentjei). Ő ezt írta:
“Nyíregyházán jelenleg háromféle képzés folyik, amiből kettő az egyetemen (a 7 féléves repülőmérnöki alapképzés és a 3 féléves, már mérnöki oklevéllel rendelkezőknek, Légiközlekedési-hajózó szakmérnök képzés, mindkettő nappali, önköltséges, magyar nyelvű, a finanszírozásra a Diákhitel2 felvehető), a harmadik a repülőtéren folyik, 21 hónapos, angol nyelvű, 4 havonta indul 12-15 fővel(ez az úgynevezett WAPA, Wizz Air Pilot Academy program), ami szintén önköltséges, az induláshoz 14 000 euró szükséges, a többire bankhitel felvétele lehetséges és 5 évet alá kell írni a Wizz Air-nél. Mindhárom képzés ATPL integrált képzés (frozen ATPL jogosítás a végén), ami nem tartalmazza a típusképzést. Ezt az itteni képzés után, az adott légitársaságnál kell megcsinálni, ami további kb. 15-20 000 euró kiadást jelent, amit egyes légitársaságok (pl. a Wizz Air) megelőlegeznek. Az elméleti képzés során úgy a B737-en, mint az A320-on alkalmazott megoldások, mint példák, alkalmazásra kerülnek.”
Tehát sajnos a típusvizsgád nem lesz meg. Én még úgy tudom, hogy 200 repült óra kötelező kisgépen (korábban hallottam 300-ról meg 500-ról is), sok hely többet kér, de pl a LOT a webhirdetésük szerint (Q400-ra) nem. Viszont minél több, annál jobb, és vannak cégek, akik elvárják az angolon kívül a saját nyelvük tudását is.
Illetve még annyi, hogy a frozen ATPL azt jelenti, hogy még nem vagy teljesen kész úgymond, 1500 órányi gyakorlatot kell szerezned oktatóval, egyedül, éjszaka stb, gyakorlatilag ez egy CPL+sikeres ATPL elméleti vizsga, de a gyakorlat még kell. Frozen ATPL-el viszont lehet munkát kapni, és akkor lép be a képbe az, amit az oktató is írt, hogy ezt megelőlegezhetik a légitársaságok, aztán utána levonják a fizetésedből.
Dióhéjban tehát ugyanazt a jogosítást kapod, csak a Wizznél meglesz a helyed szinte biztosan. Viszont ezért cserébe már az elején le kell tenned néhány milliót, míg az egyetemi képzésre felvehetsz diákhitelt, aminek nincs horror kamata, és 40 éves korodig van lehetőséged megteremteni az anyagiakat, amiből elkezdheted visszafizetni. Egy bank nem fog várni sajnos.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!