Vettem az egyik legnagyobb magyarországi laptop viszonteladótól egy 200. 000-es gépet. Azonban két és fél hónapot kell várnom arra, hogy kicseréljék a hibás alkatrészét? Rendben van ez jogilag?
4 napra rá arra, hogy meg lett véve a gép visszavittem (április 25.) mert nem működött a videókártyája jól (szülinap miatt volt a késés). Egy hónap várakozás után hívtak fel a boltból ahonnan vettem, hogy reagált a külföldi gyártó (Lenovo) és, hogy azt ajánlották fel, hogy vagy adnak nekem egy cseregépet - ami sokkal szarabb - vagy várnom kell július elejéig amíg megcsinálják az eredetit.
Tehát a kérdés az, hogy nincs-e valamilyen keretek közé szorítva a gyártó számára mennyi időn belül kell a garanciát betartanija? Ha úgy van kedvük akkor akár egy év múlva július eleje is lehet amire megcsinálják?? A boltban azt mondták nincs elvileg megkötés. Nem értem. (megnézném a garancialapot de az a boltban van)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Sajnos nincs határidő..
A garanciát viselőnek törekednie kell a legrövidebb idő alatti javításra. Ennyi, ez így gumiiiii....
Azért vételkor közlik, hogy gyári garancia, bolti garancia stb. ezek mind mást jelentenek.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ez azért nem egészen így van.
TÖREKEDNIE kell az eladónak a 30 napon belüli megoldásra. 30 nap után nyugodtan hivatkozhatsz a jelentős kellemetlenségre a PTK. szerint és elállhatsz a szerződéstől - ilyen esetben az eredeti vételár visszajár.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Tulajdonképpen cseszheti a kérdező a cseregépet is, ha nem alkalmas arra, amire az eredeti gépet vette.
Pl.: ha én grafikusként dolgozom és egy arra alkalmas laptopot vettem semmire sem megyek egy user széria notival, mert egy értelmes nyomdai szerkesztőprogramot nem tud elfuttatni.
Vagy 1 óra helyett egész éjszaka kódolja nekem a videót, az sem mindegy...
Nem, a csregépet örökre szánnák, hangsúlyozta is az eladó, hogy se az eredeti gépet, se a rajta lévő fájlokat soha nem látnám viszont.
Ha meg tudná valaki mondani, hogy milyen cikkej foglalja ezt a rész magába a PTK-ban, vagy hogy annak a szövegét honnan tudnám letölteni azt megköszönném.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Tessék:
A javítási idő vagy a gyakoriság miatti vita
A 49/2003 GKM számú rendelet 4. § (2) bekezdése szerint törekedni kell a javítás 15 napon belüli elvégzésére, ami azt jelenti, hogy a munkaszüneti és a pihenő napok is beleszámítanak a javítás idejébe. A forgalmazók egy része hajlamos ezt az előírást úgy értelmezni, hogy a kijavításnak nincs is határideje. Ezt azonban nem szabad elfogadni.
Mindenekelőtt felvethető, törekedett-e a forgalmazó a hiba határidőn belüli elhárítására. Ez alatt azt értjük, megtett-e minden tőle telhetőt ennek érdekében. Ha nem, máris megszegte a jogszabályt. Ha azonban rajta kívül álló okok késleltetik (pl. a Távol-Keletről megrendelt alkatrész nem érkezett meg), indokolt a türelem.
Meddig kell tűrnie a fogyasztónak a késedelmet? Erre nincs előírás. A következőket szoktuk javasolni:
a termék leadásától számított két héten belül csak akkor lehet fellépni, ha a forgalmazó nem törekszik a hiba elhárítására (pl. nem továbbítja a terméket a szervizbe),
két hét elteltével már célszerű sürgetni a javítás elkészültét,
egy hónap elteltével – nagyon konkrét ígéret hiányában – már kérheti a termék cseréjét.
Az is gyakori vitatéma, hogy hány javítást kell eltűrni. Erre sincs előírás, ezért a következő gyakorlatot alakítottuk ki:
egy javítást – amennyiben az lehetséges – el kell fogadni, mert a törvény ezt megköveteli,
a másodikat célszerű elfogadni, hiszen nem zárható ki, hogy mégis sikerül megjavítani,
ha harmadszor is meghibásodott a termék (különösen, amennyiben azonos hibával), már kezdeményezhető a csere, mert kicsi a valószínűsége, hogy használható állapotba tudják hozni valaha is.
Cserekészülék biztosításával kapcsolatos vita
Sok fogyasztó reklamálja, hogy a javítás idejére a forgalmazó nem biztosít részére cserekészüléket. Erre vonatkozóan nincs kötelezettség előírva a forgalmazók részére, tehát a követelés megalapozatlan. Ettől függetlenül előfordul, hogy egyes forgalmazók (pl. mobil telefonszolgáltatók) adnak cserekészüléket. Ezekkel kapcsolatban viszont az szokott lenni a kifogás, hogy nem olyan színvonalú, mint a javításra leadott berendezés. Természetesen ez a kifogás is megalapozatlan.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!