Vettem az egyik legnagyobb magyarországi laptop viszonteladótól egy 200. 000-es gépet. Azonban két és fél hónapot kell várnom arra, hogy kicseréljék a hibás alkatrészét? Rendben van ez jogilag?
4 napra rá arra, hogy meg lett véve a gép visszavittem (április 25.) mert nem működött a videókártyája jól (szülinap miatt volt a késés). Egy hónap várakozás után hívtak fel a boltból ahonnan vettem, hogy reagált a külföldi gyártó (Lenovo) és, hogy azt ajánlották fel, hogy vagy adnak nekem egy cseregépet - ami sokkal szarabb - vagy várnom kell július elejéig amíg megcsinálják az eredetit.
Tehát a kérdés az, hogy nincs-e valamilyen keretek közé szorítva a gyártó számára mennyi időn belül kell a garanciát betartanija? Ha úgy van kedvük akkor akár egy év múlva július eleje is lehet amire megcsinálják?? A boltban azt mondták nincs elvileg megkötés. Nem értem. (megnézném a garancialapot de az a boltban van)
Sajnos nincs határidő..
A garanciát viselőnek törekednie kell a legrövidebb idő alatti javításra. Ennyi, ez így gumiiiii....
Azért vételkor közlik, hogy gyári garancia, bolti garancia stb. ezek mind mást jelentenek.
Ez azért nem egészen így van.
TÖREKEDNIE kell az eladónak a 30 napon belüli megoldásra. 30 nap után nyugodtan hivatkozhatsz a jelentős kellemetlenségre a PTK. szerint és elállhatsz a szerződéstől - ilyen esetben az eredeti vételár visszajár.
Tulajdonképpen cseszheti a kérdező a cseregépet is, ha nem alkalmas arra, amire az eredeti gépet vette.
Pl.: ha én grafikusként dolgozom és egy arra alkalmas laptopot vettem semmire sem megyek egy user széria notival, mert egy értelmes nyomdai szerkesztőprogramot nem tud elfuttatni.
Vagy 1 óra helyett egész éjszaka kódolja nekem a videót, az sem mindegy...
Nem, a csregépet örökre szánnák, hangsúlyozta is az eladó, hogy se az eredeti gépet, se a rajta lévő fájlokat soha nem látnám viszont.
Ha meg tudná valaki mondani, hogy milyen cikkej foglalja ezt a rész magába a PTK-ban, vagy hogy annak a szövegét honnan tudnám letölteni azt megköszönném.
Tessék:
A javítási idő vagy a gyakoriság miatti vita
A 49/2003 GKM számú rendelet 4. § (2) bekezdése szerint törekedni kell a javítás 15 napon belüli elvégzésére, ami azt jelenti, hogy a munkaszüneti és a pihenő napok is beleszámítanak a javítás idejébe. A forgalmazók egy része hajlamos ezt az előírást úgy értelmezni, hogy a kijavításnak nincs is határideje. Ezt azonban nem szabad elfogadni.
Mindenekelőtt felvethető, törekedett-e a forgalmazó a hiba határidőn belüli elhárítására. Ez alatt azt értjük, megtett-e minden tőle telhetőt ennek érdekében. Ha nem, máris megszegte a jogszabályt. Ha azonban rajta kívül álló okok késleltetik (pl. a Távol-Keletről megrendelt alkatrész nem érkezett meg), indokolt a türelem.
Meddig kell tűrnie a fogyasztónak a késedelmet? Erre nincs előírás. A következőket szoktuk javasolni:
a termék leadásától számított két héten belül csak akkor lehet fellépni, ha a forgalmazó nem törekszik a hiba elhárítására (pl. nem továbbítja a terméket a szervizbe),
két hét elteltével már célszerű sürgetni a javítás elkészültét,
egy hónap elteltével – nagyon konkrét ígéret hiányában – már kérheti a termék cseréjét.
Az is gyakori vitatéma, hogy hány javítást kell eltűrni. Erre sincs előírás, ezért a következő gyakorlatot alakítottuk ki:
egy javítást – amennyiben az lehetséges – el kell fogadni, mert a törvény ezt megköveteli,
a másodikat célszerű elfogadni, hiszen nem zárható ki, hogy mégis sikerül megjavítani,
ha harmadszor is meghibásodott a termék (különösen, amennyiben azonos hibával), már kezdeményezhető a csere, mert kicsi a valószínűsége, hogy használható állapotba tudják hozni valaha is.
Cserekészülék biztosításával kapcsolatos vita
Sok fogyasztó reklamálja, hogy a javítás idejére a forgalmazó nem biztosít részére cserekészüléket. Erre vonatkozóan nincs kötelezettség előírva a forgalmazók részére, tehát a követelés megalapozatlan. Ettől függetlenül előfordul, hogy egyes forgalmazók (pl. mobil telefonszolgáltatók) adnak cserekészüléket. Ezekkel kapcsolatban viszont az szokott lenni a kifogás, hogy nem olyan színvonalú, mint a javításra leadott berendezés. Természetesen ez a kifogás is megalapozatlan.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!