Egy cégnek mi a szervezeti egysége? Mit jelent ez a kifejezés?
Egy cégnél a kül. szervezeti egységek meghatározott feladatokat látnak el.
Részletesebben:
"A szervezetek három alapvetõ jellemzõje:
1.) a szervezeti egységek feladat- vagy munkamegosztása: a szervezeti egységek meghatározott feladatot, funkciót valósítanak meg a szervezeten belül [Például a könyvfeldolgozó osztály végzi a dokumentumok leírását és tartalmi feltárását, az olvasószolgálat végzi a kölcsönzés adminisztrálását, stb.
2.) a szervezeti egységek kapcsolatrendszere
[Az eredményes és hatékony mûködés alapja a szervezeti egységek közötti formális és informális kapcsolatok meghatározása. Különösen fontos a szervezeti egységek közötti kommunikáció. Például a hatékony szakmai kommunikáció a szervezeti tudás, mint alapvetõ erõforrás mûködését és fejlõdését teszi lehetõvé. Az egységek közötti információcsere formális csatornái a szervezet információrendszeréhez tartoznak. A személyes információcsere révén pedig olyan informális csatornák alakulnak ki a szervezeten belül, amelyeken serkentik az emberek közötti kommunikációt: a szakmai jellegû kommunikáció nagy része is ezeken keresztül fog megvalósulni, és ezek a csatornák teszik lehetõvé a szervezeti kultúra, mint másik alapvetõ erõforrás mûködését és fejlõdését is.]
3.) a szervezeti egységek irányítási rendszere [Nagyobb szervezetek esetén szükség van a különbözõ egységek tevékenységének összehangolására vagy koordinálására. A menedzsment tevékenysége éppen erre szolgál, az irányítási rendszer pedig a menedzsment és a különbözõ funkcionális egységek közötti (formális) kommunikációt biztosítja ún. "szolgálati utakon" keresztül (pl. utasítások eljuttatását a szervezet megfelelõ egységeihez és visszajelzéseket a menedzsment számára az utasítások végrehajtásáról). Az irányíthatóság érdekében általában több menedzsment szintet, ún. szervezeti hierarchiát alakítanak ki, ezeknek a száma és kapcsolatrendszere alapján különbözõ szervezettípusokról beszélhetünk. A szervezeti hierarchia egyes szintjein szabályozni kell a vezetõk és a dolgozók hatáskörét és felelõsségét.]
hatáskör: rendelkezési (döntési, elosztási, felhasználási) jog az erõforrások adott köre felett
felelõsség: az önállóan meghozott döntések kockázatának, és a kudarc következményeinek vállalása (anyagilag, erkölcsileg, egzisztenciálisan, stb.)
alapelv: a hatáskör és a felelõsség mindig együtt kell, hogy járjon"
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!