Mi a különbség a franchise és az MLM között?
Ha jogi szempontból néznénk, alighanem millió különbséget találnánk, és külön törvények szabályozzák az egyik illetve a másik működését.
Ha viszont szigorűan az üzlet logikai felépítésénél maradunk, akkor az MLM a Franchise egy speciális esete. Hogy analógiával éljek, ez nagyjából olyan, mintha azt kérdezné valaki, hogy miben különbözik a nő az embertől. Erre a válasz - a kötelező poénok elsütésén túl - valami olyasmi lenne, hogy az ember lehet nő vagy férfi, és a továbbiakban a nő és a férfi közti különbségről beszélünk. Ehhez hasonlóan én is többnyire az MLM és a hagyományos Franchise közti különbséget írom le:
A Franchise rendszerben kötsz egy megállapodást az anyacéggel, hogy az ő termékeit, szolgáltatásait meghatározott feltételek betartása mellett értékesítheted, a logisztikáját hozzá használhatod. Az MLM rendszerben lényegében ugyanezt teszed, de ezt a megállapodást nem csupán az anyacéggel, hanem egyidejűleg egy vagy több másik hasonló üzlet tulajdonosával is kötöd. Ők lesznek a szponzoraid. Ezáltal egy MLM-ben a te üzleted sikeres működtetése rajtad és az anyacégen kívül még jópár másik hasonló üzlet tulajdonosának érdeke.
A fentiek következtében azonban a gyakorlatban egy MLM üzlet nagyon másképp néz ki, mint egy hagyományos Franchise. Megpróbálok kérdésedre felsorolni néhány fontos különbséget.
-Egy hagyományos franchise üzlet megnyitásáról az anyacég területi képviselőjével tárgyalsz. Egy MLM üzlet megnyitásáról a szponzoraiddal. Utóbbinál az anyacéget a szerződés aláírásakor nem képviseli senki, de természetesen a megállapodás attól lesz érvényes, hogy ő is elfogadja.
-Azt, hgy hol nyithatsz üzletet, és azt, hogy egyáltalán nyithatsz-e, egy hagyományos Franchiseban többnyire az anyacég expanziós politikája dönti el. Egy MLM üzleti lehetőség általában mindenki előtt nyitva áll, és rendszerint nincs helyhez kötve. Gyakran boldog-boldogtalan el is kezdi.
-Egy hagyományos Franchise rendszerben a nyereséged általában az értékesítésből van, az üzleted viszonylag nagy forgalmából. Az üzleted működtetését nagyban segíti az anyacég marketingtevékenysége, amiért cserébe komoly összeget fizetsz neki. Egy MLM üzletben a saját értékesítésből származó jövedelmed viszonylag csekély. A jövedelmed nagy része marketingmunkából származik, aminek a nagy részét te végzed el együttműködve az alsó- és felsővonaladdal. Ennek ellenértékét eredmény alapján az anyacég fizeti ki neked.
-Egy hagyományos Franchiseban nem érdeked újabb hasonló üzletek megjelenése. MLM-ben éppen az az egyik legfontosabb feladatod, hogy új üzletépítőket vonj be.
-Egy hagyományos Franchise elindításához többnyire komoly befektetésre van szükség. Egy MLM üzlet - bár cégtől függően ott is vannak extra kiadások - egy átlagos vagy annál rosszabb anyagi helyzetben lévő ember számára is elérhető.
-Egy hagyományos Franchise többnyire jól felismerhető üzleti modell. Az MLM üzleteket össze szokták keverni a pilótajátékokkal. A pilótajátékok működtetői rájátszanak erre a tévedésre.
Egy szó, mint száz, a közös alapok ellenére az MLM és a hagyományos Franchise rengeteg dologban különbözik, ahogy - visszatérve a fent említett analógiára - a férfiak is különböznek nagyon sok mindenben a nőktől. A hasonlóságokról meg nem szólt a kérdés, ezért nem írtam róluk. Az azonban megfejthetetlen számomra, mitől volt költői a kérdés, de kíváncsian várom a verset a témában :)
Azt azért tegyük hozzá, hogy itt
"Az MLM rendszerben lényegében ugyanezt teszed, de ezt a megállapodást nem csupán az anyacéggel, hanem egyidejűleg egy vagy több másik hasonló üzlet tulajdonosával is kötöd."
nem kötsz írásos megállapodást a szponzorral csak az anyacéggel. És több szponzor sem igazán jellemző az MLM-re.
A szerződésen annyi szerepel, hogy ki a közvetlen szponzor. Aki sok esetben nem azonos azzal aki valóban szponzorálja az adott új tagot.
13:55
"És több szponzor sem igazán jellemző az MLM-re. "
Nem igazán jellemző, de előfordul, és a válaszomban inkább akartam az általános oldalról megközelíteni. Természetesen az egészet lehet még csavargatni attól függően, hogy a még általánosabb vagy valamely konkrét üzlet felé akarjuk elvinni a leírást. A lényegi különbség azonban az eredeti kérdésre visszakanmyarodva a szponzor (szponzorok, szponzorvonal stb.) szerepéből adódik. Elsősorban nem abból, hogy milyen ez a szerep ( az alapelven túl eléggé cégfüggő), hanem abból, hogy az MLM-ben van ilyen, a hagyományos franchise modellben viszont nincs.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!