Egy utazásközvetítő céggel hogy lehet sok pénzt keresni, indulásnál mik az első lépések, mik a jól jövedelmező termékek amiket érdemes közvetíteni és hogyan szerez ezekre egy ilyen cég sok pénzes vevőt?
Jobban jársz, ha lehúzol pár évet ilyen cégnél alkalmazottként és jobban átlátod az egészet.
Olyan mintha éttermet nyitnál és azt kérdeznéd, hogy melyik szakácskönyvből főzz az étlapra.
Mivel a hatékony és gazdaságos működés a cél, az egyik oldalon próbálnak minél olcsóbban hozzájutni repjegyekhez, buszos utazásokhoz, szállásokhoz. Ezt általában úgy érik el, hogy jó előre bizonyos időpontokra előre lekötnek fixen nagy mennyiségeket. Odaállítanak egy szállodához és leszerződnek, hogy 2025 adott időszakában ők hoznak 400 turistát ebben a két turnusban. Egy ilyen mennyiségre és hosszú távra előre tervezhető időpontban tudnak olyan kedvezményekről tárgyalni, hogy a szállodának/légi társaságnak érdemes legyen annyival olcsóbban adnia a szolgáltatásait, hogy az utazási iroda akkor is keres rajta, ha normál áron adja el a helyeket. Ha nagyon nem mennek el időben normál áron, akkor meg tudnak vele trükközni később, hogy last minute még mindig adhatnak kedvezményt belőle - akár a beszerzési ár alá is, ha normál áron a nagyja már elment, így még mindig jobban jön ki a végösszeg, ha az utolsó pár foglaláson nem nyernek semmit, vagy akár az is beleférhet, hogy pár hely még üresen is maradhat nekik.
A másik oldalon meg próbálják minél hatékonyabban hirdetni az előre lefoglalt utazási lehetőségeiket, hogy minél többen megtalálják őket, illetve őket keressék utazási ajánlatokért, így még ha nem is azt találják náluk, amit keresnek, talán elcsábulnak egy szimpatikus ajánlat miatt.
Hogy lehet-e sok pénzt keresni egy ilyen céggel, az elég nagy kérdés. Rengeteg befektetést igényel, komoly kockázatot vállalsz vele, hogy sikerül-e annyi helyet feltöltened, amennyit lefoglaltál. Közben az Interntet egy csomó esetben feleslegessé is tette az ilyen irodákat, mert bárki bármilyen utazást le tud magának szervezni. Mivel a szállodák is megtelnek az utazási irodák nélkül is, ezért egyre kevésbé működnek a nagy kedvezmények. A covid és egyéb gazdasági bizonytalanságok is eléggé az utazási irodák ellen dolgoznak, mert egyre bizonytalanabbá válik, hogy akar/tud-e annyi ember utazni, mint amennyi neked kéne hozzá, hogy működjön az üzlet. Egyre kevésbé lehet/mernek hosszú távra előre szervezni. Viszont a nagy kedvezmények csak a nagy mennyiségekre és hosszú távú fix foglalásokra működnek. Minél rugalmasabb feltételekkel, rövidebb távokra és kisebb mennyiségekben foglalnak az utazási irodák, annál kevesebb kedvezményt tudnak elérni a szállodáknál és a légitársaságoknál egyaránt. Vagyis az áraik annál jobban közelíteni fognak azokhoz az árakhoz, amiket az utazó saját maga is megtalál a szálloda és a légitársaság honlapján.
Egy régóta működő utazási iroda még mindig tud azzal alkudni a légitársaságoknál és szállodáknál, hogy az elmúlt 10 évben rendszeresen évi 10 ezer utazót hoztunk nektek és ugyan most kevesebb, de még idén is hozni fogunk legalább 3000-et. Egy frissen induló kis irodának nincsenek ilyen múlt beli eredményei, sőt semmilyen tervezhető száma nincs, ami a kockázatokat és az árakat is növelni fogja.
Ha ezt GYK-n kell megkérdezned, akkor sehogy!
Az első éve nem sok vállalkozásnak nyereséges. Minden vállalkozásba egy rakás pénzt kell tolni, hogy beinduljon. Az első pár évben általában veszteségesek, már az siker, ha nullszaldóra ki tudod hozni és csak utána lesz nyereséges.
Az idegenforgalom meg pláne padlón van mostanában és minden bizonytalan. Ilyen körülmények közt rendkívül rizikós bármi ilyesmibe vágni.
Anélkül, hogy értenél hozzá és lennének saját tapasztalataid, előzetes ismereteid a területről meg egyszerűen baromság. Fogalmad sincs, hogyan működik az iparág, mik a tipikus működési modellei még normál időkben sem, de most egy rendkívüli helyzetben akarsz belevágni? Hajrá, sok sikert. De ne lepődj meg nagyon, ha elbukod rajta minden pénzed.
Amúgy 3 millió forint nevetségesen kevés pénz szinte bármilyen vállalkozás beindításához, de egy utazási irodához pláne az. 3 millióból egy nagyobb családot nem tudsz elutaztatni egy komolyabb utazásra, nemhogy egy utazási irodát beindíts.
Ne titkárnőt keress elsőként, hanem egy ügyvezetőt, aki ért az idegenforgalomhoz és akinek van egy működésre esélyes üzleti modellje. Te még marhára nem tartasz ott, hogy titkárnő kelljen és telefonálni kelljen bárhova. Előbb ki kéne találni, hogy miről is szól az üzleti vállalkozásod, miből is kéne üzletet csinálni (meg azt hogyan) a telefonálgatás csak jóval ez után kezdődik majd. Na meg 3-4 telefonhíváshoz mi a fenének titkárnő? Te addig mit fogsz csinálni, amíg ő telefonálgat? Ezen a szinten ahol te vagy, pláne, hogy ilyen minimál költségvetésből akarsz céget indítani, nem érdemes titkárnőre költeni. Alkalmazottat felvenni majd akkor lesz érdemes, ha azzal, hogy téged tehermentesít az egyszerűbb feladatok alól te több pénzt tudsz megtermelni más feladatok elvégzésével, mint amennyit neki fizetsz a munkájáért.
Viszont akinek van egy piacképes koncepciója, az miért neked csinálná meg a nyereséges üzletet ahelyett, hogy magának építené fel? Főleg, hogy őrült nagy induló tőkéd neked sincs. Ha valakinek az üzleti tervéhez elég az a 3 millió, ami neked van, azt bárki más is össze tudja kalapozni és magának indít vállalkozást.
Annak van tapasztalata, amikre építeni tud. Ismeri hogyan működik a piac, milyen dolgok működnek és mik nem. Vannak kapcsolatai, akikhez fordulhat, amikre építeni tud, hogy ugyan ennek a cégnek még nincs múltja, de a korábbi cégek sikerei előre vetítik, hogy most is érdemes lesz vele üzletelni.
Nulláról, tapasztalatok, kapcsolatok es tőke nélkül, kicsiben kezdve azt tudod csinálni, hogy 1-1 konkrét utat leszervezel kis csoportoknak. 5-10 embert elviszel ide-oda túrákra. Célzott, szűk célközönségnek szóló utakat szervezel és ezekre próbálsz útitársakat találni. Pl. Bunker túra a kipusztult Csernobylba, filmes túra a Trónok Harca vagy a Gyűrűk ura forgatási helyszíneire, stb.
Csak a legtöbb ilyen kézenfekvő témát mások már kitalálták és évek óta visznek oda turistákat, elő kapcsolataik, bejáratott nevük van.
Neked valami újat kéne kitalálni, ami másnak még nem jutott eszébe, hasonlóan népszerű lenne és meg is tudod csinálni.
Mivel kicsi a létszám és nincsenek régre visszanyúló kapcsolataid, repülőt, buszt, szállást, mindent piaci áron fogsz csak kapni. Ugyanannyiért, vagy még drágábban tudod csak adni az útjaidat, mintha mindenki magának szervezné le. A rossz forint árfolyam miatt most még drágábbra jön ki minden, mint valaha. Egyedül annyit nyernek veled, ahhoz képest, ha maguknak szervezik le, hogy te mindent leszervezel, nekik nincs gondjuk vele. Ezt viszont elég nagy idő és energia befektetés valóban és jó minőségben biztosítani és nem is olyan könnyű ezt a többlet szolgáltatást eladni másoknak. Különösen nehéz garantálni, hogy tényleg teljesüljenek az ígéreteid. Ha viszont te még sosem jártál ott, nem ismered a helyeket, üzleti partnereket, akkor zsákbamacskát árulsz az utasoknak egy olyan céghez képest, aki már régóta jár oda, tapasztalták, hogy jól működik, mindenki megbízható, mindenki jól szolgáltat. Mert a titkárnődnek a telefonban bárki meg tudja ígérni, hogy lesz fél áron 8 csillagos szálloda. Viszont azt neked kell megoldani, ha odamennek az utasok és nem azt kapják, amit ígértél. Őket nem az fogja érdekelni, hogy téged is átvertek, hanem hogy őket te nem tudtad kiszolgálni. Nem azt fogják mondani, hogy ebbe a szállodába soha többé nem mennek, hanem hogy a te cégeddel nem fognak többé utazni, mert még drágán sem azt nyújtja, amit ígér.
A legtöbb ilyen kis utazási iroda abból szokott indulni, hogy az alapító szeret utazni, érdekli az a hely, ahova utazást szervez és akkor is menne, ha más nem menne vele, mert ő maga ott akar lenni. Meg is teszi, hogy magának leszervezi, így kialakul a helyismerete, kapcsolatai és elkezdi másoknak is leszervezni, hogy ők is élvezhessék azt a különleges dolgot, amit ő már ismer. És aminek a szervezését magának már kitapasztalta. Mivel ő maga rendszeresen jár oda, egyre több utazóval, egyre régebbi és erősebb helyi kapcsolatai vannak, amik egyre jobb kedvezményeket tehetnek számára lehetővé.
Megpróbálhatod a saját helyismereti hiányosságaidat és szervezési feladataidat közvetítőkkel pótolni, de akkor a közvetítők munkaköltsége a te nyereséged csökkenti. Hiszen ami munkát nem te végzel, azért másnak fizetned kell. (ugyanúgy, ahogy a titkárnőnek is, aki helyetted telefonálgat). Ráadásul az ilyen közvetítők megbízhatósága is a te üzleted kockázata.
A fő gond az általad vázolt elképzeléssel, hogy nulla tudásból akarnál kevés befektetéssel rövid távon sok pénzt kivenni. Ez pedig nem szokott működni. Vagy egy kezdeti tudásra, információra van szükség, amire építeni tudsz, vagy (lehetőleg e mellé) sok szorgalmas munkára, amivel felépíted az eredményeidet, vagy nagy kezdő tőkére (és lehetőleg nemi üzleti értékre/tudásra), hogy meg tudd finanszírozni, hogy a saját tudás, tapasztalat és munka befektetési hiányosságaidat mások képességei pótolják a nekik kifizetett pénzedért cserébe.
De itt is van egy újabb gond. Ugyanis, ha te nem értesz hozzá legalább valamennyire, akkor azt sem igazán tudod felmérni, hogy valaki más alkalmas-e a hiányosságaid pótlására, jól végzi-e a munkáját.
Nem véletlen, hogy jobb helyeken csak olyan embert alkalmaznak vezetőnek, aki dolgozott már azokon az alacsonyabb szakmai szinteken, amiknek dirigálnia kell majd. Ha egy komolyabb szállodába vagy üzletlánchoz jelentkezel igazgatónak, ott vagy fel kell mutatnod, hogy te hol mennyit dolgoztál a különféle alacsonyabb szinteken, vagy akár még ha fel is tudsz mutatni ilyen tapasztalatokat, akkor is azzal kezdik, hogy betesznek legalulra és minimum 1-1 napokat le kell dolgoznod az alacsony szintű munkák mindegyikében, hogy ismerd, hogy mi hogyan működik az irányításod alatt.
Az olyan főnökökkel, akik nem értenek a szakmához, amiben dolgozni próbálnak, elég gyakran probléma szokott lenni, hogy a tudásuk hiányosságát magabiztossággal és főnökösködéssel kompenzálják. Az ilyenek általában tekintéllyel és pénzzel (én vagyok a főnököd, én fizetek neked, ezért csak nekem lehet igazam és ne merj velem vitatkozni) próbálják megoldani a problémákat, fel sem fogva, hogy ettől még több problémájuk lesz, mint amennyit képesek vele megoldani.
Persze mivel nem értenek a szakmához és azt sem tudják megítélni, hogy a beosztottaik mennyire értenek hozzá, vagy mikor hoznak jó vagy rossz döntéseket, így ha nem erélyesek, akkor meg könnyen lehet, hogy lazsálnak, vagy szétlopják a céget alattuk, hiszen nem látják át, hogy mi miért úgy történik és hogyan lehetne rajta javítani.
A jó főnök nem besértődik és kozmetikázni titkolni akarja a hiányosságait, hanem fejlődni akar és nyitott az építő javaslatokra. Nem elnyomja mások véleményét, pláne kritikáit, hanem megvitatja azokat és amit lehet alkalmaz belőle, hogy a közös célhoz közelebb kerüljenek. A jó főnök nem megszabadul attól, aki esetleg többet tud nála, hanem épít az ilyen beosztott tudására. Sajnos Magyarországon sokkal inkább a kontraszelekció jellemző. Ha valaki többet tud a főnöknél, azt a főnök veszélyesnek tartja és vagy elnyomja, vagy megszabadul tőle, nehogy kiderüljön, hogy van nála okosabb is.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!