Az autóiparban már tényleg csak a multik vannak ?
Az autóipar teljesen máshogy működik, mint az IT... Sokkal több hatósági szabálynak és minőségirányítási szabványnak kell megfelelni és akkor ott vannak még a vevői szabványok és elvárások, ha több gyártónak szállítasz be, akkor mindegyiknek meg kell felelni, és bár vannak sztenderdek, de sok eltérés is. Az autóipar JIT működik, tehát amellett, hogy esetleg van egy terméked, amit gyártasz, logisztikában is erősnek kell lenni.
Na most ezzel szemben az IT-ban az van, hogy a vevőnek van egy problémája, amit meg kell oldani, és gyakorlatilag bárhonnan el tudják végezni a munkát a szakemberek. Az IT-ban is sok iparági szabvány van amúgy, de azért közel sem annyi, mint az autóiparban. Es ami nagy előny, hogy szolgáltatást állítanak elő, tehát nincs fizikai termék, amit tárolni kell pl.
Van rengeteg kis cég, aki beszállít az autóiparba. 5-6 fős cégekről is tudok ill 200 fős magyar tulajdonú, sokszor családi vállalkozásokról. Papírmunka az esetek többségében csak adminisztráció. Minőségirányítási rendszer meg kb egy vicc még nagy multik esetében is. A vevőspecifikus követelmények érdemi része, hogy fizess, ha reklamáció van.
Még mielőtt megkapom, hogy miről beszélek: abból élek, hogy kis cégeket készítek fel tanúsításra és 10+ év autóipari multis tapasztalatom van.
ISO 9001-et kb 2 hét alatt meg lehet szerezni. IATF-et 3-4 hónap, de abból is 4 hét a papírgenerálás, a többi csak az idő kivárni az auditokat.
7, maradjunk abba, hogy 200-250 k egy ISO 9001 tanúsítás, HA nem csak papírmunka....gépeket meg hitelre és pályázati pénzre is lehet venni. IATF más tészta, de az sem akkora összeg.
Be kell fektetni? Igen
Többet, mint egy IT startupba? Az esetek 30-40%ban nem feltétlen. Nyilván egy megmunkáló központ az nem pár jó PC ára, de pl egy célgépgyártó simán megvan hasonló összegből, mint egy komolyabb IT cég
#8: Szerintem annyiban maradjunk, hogy nem a tanúsítvány megszerzésének a díja drága, hanem egy olyan cég felépítése ami megfelel a tanúsítványnak, arról nem is beszélve, hogy azt a céget úgy is kell működtetni.
És az autógyár a Tier2 beszállító beszállítójától is elvárja ezt, ha fizikai termékelőállításról van szó (gondolom szolgáltatásnál is)
#8
Előző, maradjunk inkább annyiban, hogy láttam már pár multit és pár kis céget ISO/TS és IATF tanúsítással, ill. építettem már ki rendszert ill. 3. feles folyamatauditor is vagyok.
Saját szememmel láttam:
- multi 700 főt foglalkoztató gyárában a managementet a hulladékból (nem selejt, nem karantén, hanem a hulladék, amit a hulladékszállító vitt volna el) kukázni ki az aznapi kiszállítást (tier1 !!!)
- kötegelővel javítani biztonsági alkatrész biztonsági funkcióját (mondjuk, erről tudott a vevő) (tier 2)
- luxuskocsi (nem Merci, BMW, hanem magasabb kategória) biztonsági alkatrészét olyan körülmények közt gyártani, hogy nem tudnának annyit fizetni, hogy abba az autóba beüljek (tier 1)
Tier 2-3 szintű beszállítót is láttam, ahol a biztonsági elem mérése úgy történt, hogy a 3d mérőgépnek nem volt egy héten annyi kapacitása, mint amennyit az spc szerint naponta mértek (quality technikus napi 4-6 órában véletlenszám generátorral állította elő az adatokat)
De láttam olyan kis céget, aki vette az ISO 9001-et és profi munkát végzett két lézervágóval, 2 operátorral és kint virított a tábla a bérelt csarnokon, hogy mennyi pályázati pénzt költöttek a lézervágókra).
Olyan céget is láttam már, akik ma autóipari beszállítók (kis szériás gyártás -tierx és célgépgyártás), akik úgy indultak, hogy a mérnök vett egy használt esztergát.
Szóval alapvetően igazad van, nem olcsó egy gyártólokációt összehozni, és sok esetben tényleg nem csak a papír ára számít, de nem lehetetlen kis pénzből profi céget összerakni, ami akár eljuthat az autóiparba is. Viszont ne emeljük piedesztálra az autóipart, messze nem olyan profi, mint aminek előadják. Ha már példálózni akarunk, akkor a vasút- ill. repülőgép iparral tegyük (ugyan ott is vannak érdekes dolgok).
Csak arra reflektáltam, hogy másik válaszoló szerint milyen masszív minőségirányítási és vevői elvárások vannak az autóiparban, aminek nehéz megfelelni. A gyakorlat viszont sok esetben az, hogy főleg nem biztonsági termékeknél a MIR csak egy showműsor az auditornak.
Szóval a kérdező eredeti kérdésére:
- az autóiparban nem csak multik vannak, tier 4+ szinten rengeteg kkv van
- de török és bolgár viszonylatban tier 3-as minicégről is tudok
- nem nyírják ki a Kus beszállítókat a nagyok, mert szükségük van rájuk
- nem lesz autóipari startup sok, mert ezek a cégek nem úgy indulnak, hogy autóiparba akarnak gyártani, hanem szinte mindig egyedi gyártással, amit évek múlva bővítenek sorozatgyártásra - és ilyet lehet indítani kisebb pénzből is
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!