Ha vásárolok egy gépjárművet és az üzenbentartó egy B10-es személy lesz, az adott autóra ugyanúgy bónuszos biztosítás lesz?
Az adott illetőnek már van meglévő gépjárműve.
Továbbá ha a leendő üzembentartó ír egy meghatalmazást arról, hogy nem ő vezeti az autót hanem én, ha balesetezek akkor az ő bónusza az összes gépjárműről ugrik-e...
1.) A̲ ̲m̲á̲s̲o̲d̲i̲k̲ ̲é̲s̲ ̲t̲o̲v̲á̲b̲b̲i̲ ̲a̲u̲t̲ó̲ ̲A̲0̲0̲-̲r̲ó̲l̲ ̲i̲n̲d̲u̲l̲.̲
┌─ 3. § (2) Egy biztosítási szerződéssel kapcsolatosan elért osztályba sorolás a szerződés hatálya alatt az üzemben tartó párhuzamosan üzemeltetett további járműveire nem használható fel.
4. § (5) Ha az üzemben tartó egy adott gépjárműre már rendelkezik szerződéssel, és annak hatálya alatt másik, azonos gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre is szerződést köt, az új szerződést A00 osztályba kell sorolni.
↑ 21/2011. (VI. 10.) NGM rendelet a bonus-malus rendszer, az abba való besorolás, illetve a kártörténeti igazolások kiadásának szabályairól ─┘
Ennek az az oka, hogy ne lehessen azzal üzletelni, hogy valaki magas bonust elérve elvállalja egy csomó jármű üzembentartói jogát.
2.) A̲z̲ ̲e̲s̲e̲t̲l̲e̲g̲e̲s̲ ̲b̲o̲n̲u̲s̲-̲m̲a̲l̲u̲s̲ ̲v̲i̲s̲s̲z̲a̲s̲o̲r̲o̲l̲á̲s̲ ̲n̲e̲m̲ ̲é̲r̲i̲n̲t̲i̲ ̲a̲z̲ ̲i̲l̲l̲e̲t̲ő̲ ̲t̲ö̲b̲b̲i̲ ̲j̲á̲r̲m̲ű̲v̲é̲n̲e̲k̲ ̲b̲i̲z̲t̲o̲s̲í̲t̲á̲s̲i̲ ̲b̲e̲s̲o̲r̲o̲l̲á̲s̲á̲t̲.̲ ̲
┌─ 1. § 2. kártörténeti adat: a gépjármű üzemben tartója által a biztosított gépjármű vonatkozásában az adott biztosítóval fennállt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződéses jogviszonya alatt bekövetkezett - a kártérítési igény alapjául szolgáló - káreset vonatkozásában a biztosító által elismert vagy vele szemben jogerősen megítélt kártérítési kötelezettség ismertté válásának dátuma (a kártérítéssel kapcsolatos első kifizetés vagy a biztosítóval szemben hozott ítélet jogerőre emelkedésének dátuma), a kifizetett kártérítési összeg meghatározott határidőn belüli visszafizetésének ténye és dátuma, a kármentesség igazolt ténye
És 1. melléklet: │Bonus-malus osztályba sorolás személygépkocsi, motorkerékpár esetén│
A megelőző biztosítási időszak és az új biztosítási időszak kezdő napjai közötti időtartam kártörténeti adata alapján
↑ 21/2011. (VI. 10.) NGM rendelet a bonus-malus rendszer, az abba való besorolás, illetve a kártörténeti igazolások kiadásának szabályairól ─┘
Mivel a kártörténeti adat alapján történhet visszasorolás, és a kártörténet adott kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz van rendelve, nem érinti az üzembentartó többi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás szerződéséhez tartozó bonus-malus besorolását.
3.) V̲i̲s̲z̲o̲n̲t̲ ̲a̲ ̲b̲i̲z̲t̲o̲s̲í̲t̲ó̲k̲ ̲a̲l̲k̲a̲l̲m̲a̲z̲h̲a̲t̲n̲a̲k̲ ̲a̲ ̲k̲á̲r̲t̲ö̲r̲t̲é̲n̲e̲t̲i̲ ̲a̲d̲a̲t̲ ̲a̲l̲a̲p̲j̲á̲n̲ ̲i̲s̲ ̲k̲o̲r̲r̲e̲k̲c̲i̲ó̲s̲ ̲t̲é̲n̲y̲e̲z̲ő̲k̲e̲t̲.̲
┌─ 2. § (3a) A biztosító a kártörténeti adatokat a bonus-malus besorolás céljából történő felhasználás mellett a díjtarifa szerinti további korrekciós tényezőként is figyelembe veheti.
↑ 21/2011. (VI. 10.) NGM rendelet a bonus-malus rendszer, az abba való besorolás, illetve a kártörténeti igazolások kiadásának szabályairól ─┘
Ott viszont a csillagos ég lehet a határ, mind figyelembevétel, mind mérték tekintetében.
Pl. a Netrisk kalkulátorában megadandó adatok:
• Melyik évben okozott kárt utoljára 𝗯á𝗿𝗺𝗲𝗹𝘆𝗶𝗸 gépjármű 𝗸𝗮𝘁𝗲𝗴ó𝗿𝗶á𝗯𝗮𝗻?
• 𝗘𝗹𝗺ú𝗹𝘁 𝟯 é𝘃𝗯𝗲𝗻 okozott károk száma 𝗯á𝗿𝗺𝗲𝗹𝘆𝗶𝗸 gépjármű 𝗸𝗮𝘁𝗲𝗴ó𝗿𝗶á𝗯𝗮𝗻:
• Szerződő által, 𝟮𝟬𝟭𝟱.𝟬𝟭.𝟬𝟭 ó𝘁𝗮 okozott károk száma 𝗲𝗯𝗯𝗲𝗻 𝗮 gépjármű 𝗸𝗮𝘁𝗲𝗴ó𝗿𝗶á𝗯𝗮𝗻:
• 𝗠𝗲𝗴𝘀𝘇ű𝗻𝘁 𝘀𝘇𝗲𝗿𝘇ő𝗱é𝘀é𝗻𝗲𝗸 𝘁𝗮𝗿𝘁𝗮𝗺𝗮 𝗮𝗹𝗮𝘁𝘁 𝗼𝗸𝗼𝘇𝗼𝘁𝘁 𝗸á𝗿𝗼𝗸 𝘀𝘇á𝗺𝗮:
Képen: [link]
4.) A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás szerződés, a kártörténet, a bonus-malus besorolás szempontjából – a jogosulatlan használat: pl. lopás kivételével - édes mindegy ki vezetett; a szerződő fél kénytelen viselni a káresemény következményeit. Sőt, a biztosítók károkozói korrekciója megállapításának egy részénél még az sem számít, hogy neki másik szerződéses járművével volt-e a káresemény, még az sem, hogy melyik járműkategóriában, ráadásul messze nem csak a megelőző biztosítási évben.
Az esetleges biztosításai esemény következményeit egymáson lehet „leverni”.
A̲z̲,̲ ̲h̲o̲g̲y̲ ̲v̲a̲n̲ ̲í̲r̲á̲s̲o̲s̲ ̲m̲e̲g̲á̲l̲l̲a̲p̲o̲d̲á̲s̲o̲t̲o̲k̲,̲ ̲a̲z̲ ̲l̲e̲g̲f̲e̲l̲j̲e̲b̲b̲ ̲a̲r̲r̲a̲ ̲j̲ó̲,̲ ̲h̲o̲g̲y̲ ̲a̲z̲ ̲ü̲z̲e̲m̲b̲e̲n̲t̲a̲r̲t̲ó̲ ̲n̲e̲m̲ ̲m̲e̲n̲t̲h̲e̲t̲i̲ ̲k̲i̲ ̲m̲a̲g̲á̲t̲ ̲a̲z̲z̲a̲l̲,̲ ̲h̲o̲g̲y̲ ̲t̲u̲d̲t̲a̲ ̲é̲s̲ ̲b̲e̲l̲e̲e̲g̲y̲e̲z̲é̲s̲e̲ ̲n̲é̲l̲k̲ü̲l̲,̲ ̲j̲o̲g̲o̲s̲u̲l̲a̲t̲l̲a̲n̲u̲l̲ ̲v̲e̲z̲e̲t̲t̲e̲d̲ ̲a̲z̲ ̲a̲u̲t̲ó̲t̲.̲
5.) Az üzembentartó lesz a gépjárműadó alanya, és ő kapja a vezető távollétében, vagy felvétel alapján kiszabott esetleges bírságokat, vagy mulasztás miatti (parkolási-, útdíj) pótdíjakat.
6.) És bíznia kell abban, hogy rendben tartod az autót, illetve abban, hogy ha esetleges műszaki elhanyagoltsága miatt következik be károkozás, akkor, mivel a biztosító a KGFB törvény alapján visszkeresettel élhet az üzembentartó felé, azaz, legfeljebb 5 millió Ft-ig követelheti tőle a károsultnak kifizetett kárösszeget; ezt megtéríted neki.
Ha a kötelezően fizetendőket, az esetleges nemkívánatos büntetéseket, netán káresemény után a meglévő járművének magasabb biztosítási díját, vagy az esetleges visszkereset összegét tisztességesen megtéríted neki, akkor nem lesz gondja.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!