A bankárok rossz emberek?
"A bankok a társadalom izzó gyűlöletével állnak szemben, mondja Róna Péter,..."
Hogy látja bankár és nem bankár, gyűlölni valók?
Ha írsz indokot írj, ne üres fröcsögést.
Először is ki az a Róna Péter?
Az egész csak nézőpont kérdése. A bankok szolgáltató ipar! Tehát szolgáltatást nyújtanak magánszemélyeknek és vállalkozásoknak. Az csak rajtad múlik, hogy igénybe veszed-e a szolgáltatást. Ez olyan, mintha utálnád a fodrászodat, mert elszúrta a frizurádat, de következő hónapban megint hozzá mennél...
A pénzügyek nem egyszerűek, ez tény. A bankok így is megtesznek mindent, hogy az ember tájékoztatást kapjon. Ott van minden leírva a szerződésben, de lehet az ügyintézőtől is kérdezni.
Érdekes mód mindig azok szapulják legjobban a bankokat, akik csak ráfázni tudnak mindennel. De ez már inkább pszichológia... könnyebb mást hibáztatni, mint saját magukat.
Az előző mindent elmondott. A bankok jó dolgok, hitel nélkül nem működne a gazdaság, leállna az élet. A biztosítás is nagyon fontos dolog, úgy ahogy a pénz őrzése és a kamatfizetés is.
Arról a bank nem tehet hogy miért veszik fel a hitelt és mit kezdenek vele. Ez olyan lenne, mint a kést gyártó vállalat lenne felelős azért mert valakit leszúrtak az ő általuk gyártott késsel.
A hitel és a kés is nagyon hasznos az emberek életében. De gondosan és óvatosan kell használni mind a kettőt,
Róna Péter:
Az "izzó gyűlölet" szavaira figyeltem fel.
A bank profitorientált, ahogy minden cég. Benn van a rendszerben a minél nagyobb profit utáni mechanizmus. A profit érdekében, törvényi keretek közt működnek (elvileg), ha nem így teszik a bírság/kártérítés csökkentené a profitot.
Ennek megfelelően fejlesztik szolgáltatásaikat, termékeiket, furcsa lenne ha nem így lenne. Az is tény, hogy ezen termékeket nem mindig előnyös megvenni, de ez igaz a világon minden termékre.
Szerintem a bankot mint céget nem lehet pellengérre állítani, vagy ha igen akkor a jeges utat is mert csúszik.
Most nézzük a bankárokat, ők a gépezet élő fogaskerekei, öntudattal, érzelmekkel. A gép működése miatt az ő anyagi érdekük a minél több eladás, van ember akinél ez nem jelentős tényező?
Az elmúlt években kiderült néhány banki termékről azok hátrányos volta az ügyfelekre, magyarul jobban jártak volna ha nem veszik meg. Ezt a bankár előre tudhatta? Ha igen, volt e akkor valami rossz érzésük? Vagy most, látva a bajokat melyeknek részben ők is okai, van lelkiismeret furdalás?
Őket kérdezem, én nem vagyok bankár.
Egy leendő ügyfél akkor vesz igénybe szolgáltatást ha számára célszerűnek tűnik, de ez nem terel rá minden felelősséget. Egy pénzügyekhez nem értő személytől nem várható el teljesen, hogy átlássa egy pénzügyi termék előnyét-hátrányát, nagyon könnyen hozhat számára kedvezőtlen és kockázatos döntést. Tényként mondhatom, a válság előtt a bankok nem mondták a devizahiteleseknek, konkrétan számszerűsítve holnap ez és ez lesz a helyzet. Nyilván nem vettek volna fel annyi hitelt az emberek.
Az ügyfeleknek a hitel adásakor a szerződésben és talán szóban is megemlítették az árfolyamkockázatot és a kamatemelés lehetőségét. Ezek mértékéről és valószínűségéről nem tudom van e valami a szerződésekben, de ezt a bankárnak hamarabb és pontosabban kell felbecsülnie. A hiteltermékek fejlesztésekor szintén felismerheti mi előnyös és hátrányos a leendő ügyfélnek.
Röviden, ha minden törvényes és megfelel az előírásoknak, akkor is van emberi felelőssége. Az ügyfél nem kérdez olyat, amiről fogalma sincs.
Nem fogom kedvelni a fodrászt ha elrontja a frizurám, főleg ha tudja, el fogja rontani. Ha így tesz nem megyek hozzá a jövő hónapban. Egy hosszú futamidejű hitel picit más, ha kiderül rossz, sokan nem tehetik, hogy jövő hónaptól nem törlesztik.
"... De ez már inkább pszichológia... könnyebb mást hibáztatni, mint saját magukat."
Maximálisan egyetértek ezzel a mondattal, az előtte lévővel nem feltétlenül.
A hiteltermék, főleg a devizahitel, kicsit olyan mint az élelmiszer, pontosan nem tudhatod mi van benn. Az élelmiszer gyártó simán keverhet bele olyan adalékanyagot amiről feltételezi/tudja rákkeltő. A hatóság meg vagy nem tudja vagy nem akarja ezen termékeket szabályozni.
Valóban profitorientált a bank, de nem értem mi érdekük fűzödik ahhoz, hogy nem nyelnek le egy kicsit az árfolyam miatti emelkedésből, a szerencsétlen adósrabszolga meg szépen fizetgetne temetése napjáig.
Nekem kicsit úgy tűnik, mintha az egész rendszert be akarnák dönteni....
Akkora adósságok halmozódnak majd itt föl, és a magyar mindig eszes volt ha valamit meg kellett úszni, úgyhogy szerintem ezzel a hozzáállással hosszútávon nagyot fognak bukni ők is.
Hibásak abból a szempontból ,hogy pl. minek adnak a sok r...nak folyószámlahitelt segélyre???????
Vagy minek adtak egy nettó 70eFt-ot keresőnek havi 45eFt törlesztésű hitelt?
A válasz szerintem a kapzsiság, mert ezek az emberek pénzügyi analfabéták, és ezt kihasználták a bankok.Na ilyen tekintetben rossz emberek.
Ha megnézzük a 2008-ig tartó folyamatot Amerikában, akkor láthatjuk, hogy az ottani bankok sem csak úgy a semmire hiteleztek boldog-boldogtalannak. Az akkori CDO boom miatt semelyik intézménynek nem kellett félnie a kudarctól, mert a biztosító társaságok szépítették a hitelek minősítését azáltal, hogy derivatívákba rendezték őket magas besorolású hitelekkel együtt. A szar akkor borult ki, mikor kibukott, hogy a nagy bankok már tudták, hogy ez így nem mehet sokáig, és a saját ügyfeleik pénze ellen kezdtek spekulálni. Tehát arra tettek hatalmas pénzeket, hogy a hitelek be fognak dőlni. Persze mindezt titokban... és közben az ügyfeleknek továbbra is eladták a hiteleket illetve az azokból származtatott értékpapírokat (derivatív ügyletek). Ilyen szempontból felelőtlen és "rossz" emberek voltak a bankárok. De a felelősség nem csak az övék volt, a hiteleket valakik fel is vették! Volt olyan, aki elhitte, hogy havi pár dollárból, meg pár ezer dollár önerőből hatalmas házat kaphat, és a többit majd kifizeti... ha bírja.
Ez Magyarországon is így van - vannak, akiknek mindig minden azonnal kell, mert nem ér rá a nyaralás, az új TV házimozival, meg az új kocsi, amíg meglesz rá a pénz, inkább eladósodnak, magas THM mellett. Jövőbeli pénzáramlásokra alapozva vásárolnak fogyasztási cikkeket. Ez pedig hatalmas hiba!
Vagyis nincs az embereknek pénzügyi kultúrája, jól értem?
De honnan is lenne a legtöbbjüknek. Anyuka, apuka még a komcsi rendszert tartja észben, ők biztos nem tudták nekik megtanítani.Érettségiig pénzügyi tanulmányokról szó se lehet, hacsak nem szakirányú középiskolába jár.
Szerintem a legnagyobb baj az, hogy még mindig a szoc. rendszer alapján élnek az emberek. "Nekem az jár", "majd segít az állam", "ezt velem nem tehetik meg" stb.
Van olyan rokonom, aki nem hajlandó elhinni, hogy az albérletből a tulaj ki akarja tenni, és ki is tudja tenni (nyugdíjas már amúgy).Nem értik a kapitalizmust:-)
A pénzügyek olyanok, mint a politika. Mindenki azt hiszi, hogy már ért hozzá, pedig nem. Magyarországon meg főleg! Így igaz, ahogy mondod - nincs pénzügyi kultúra. A nyugati országokban ez már magas szinten megvan, és ez látszik a pénzügyi intézményrendszer fejlettségéből is. Amerikában már több, mint 10 éve nem is lehet létezni hitelkártya nélkül, mert szinte mindenhol azt kérnek biztosítékként, mi magyarok meg most kezdjük elsajátítani a bankrendszer használatát. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a magyar KKV-k finanszírozási nehézségekkel küzdenek, miközben a bankok számtalan finanszírozási forrást kínálnak. Egyszerűen sokan még azt sem értették meg, hogy sokszor olcsóbb idegen forrásból finanszírozni egy vállalkozást, mint sajátból - lévén a hitel az inflációval veszít az értékéből, míg a saját pénzünk úgyszintén... De annyira nagy a rettegés a piacgazdaságtól, a bankoktól, hogy senki még csak gondolni se mer arra, hogy más pénzét fektesse be. Vannak kitűnő ötletek, versenyképes termékek, profi szakemberek, de a pénzügyi rálátás és vér a pucában, az hiányzik...
Megjegyzem: a pénzügyi kultúra elsajátítása nem iskolafüggő, mindenki megteheti már pár ezer forintért. Számtalan könyv van a témában. De a probléma gyökere ott van, hogy megszoktuk, mennyire állandó minden. A kapitalizmussal pedig a változás kora jött el. Itt már nem lehet úgy fennmaradni, hogy mindig ugyanazt csináljuk. Kell a marketing, kell az új beszállító, kell a tárgyalás, kellenek a fejlesztések. És nem csak a vállalkozóknak, hanem az alkalmazottaknak is! Nem szabad elhinni, hogy az a munkahely biztos állás, és nem szabad egy lábon állni, majd a végletekig eladósodni egyetlen keresetre alapozva...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!