Kezdőoldal » Üzlet és pénzügyek » Banki ügyek, kamat, hitel » Vannak itt olyanok, akiket az...

Vannak itt olyanok, akiket az Apple megkárosított a legutóbbi tranzakciós botrányával? Melyik banknál vagytok? Illetve ti kaptatok már kártérítést?

Figyelt kérdés

Tőlem 9000 Ft-ot vontak le, ami így hó végén nem esett túl jól, hogy finoman fogalmazzak. Felvettem a kapcsolatot a bankommal (OTP) és hivatalos panaszbejelentéssel is éltem, de nem ígérték, hogy visszakapom a pénzem, legfeljebb akkor, ha az Apple maga utal, amire nem tudom mennyi esély van.


Csakhogy állítólag az ő felületükön sem látszanak ezek az illetéktelen tranzakciók. Egyébként az én vásárlási előzményeimben sincsenek benne, e-mailt sem kaptam róluk, de a banki levonások között egytől-egyig ott szerepelnek.


Az Apple-t közel két órán át próbáltam hívni, ez alatt egyszer nem kapcsoltak hozzám ügyintézőt.


Végső elkeseredésemben a Support felületükön keresztül küldtem nekik üzenetet (e-mailes elérhetőségük nincs megadva), az egyik meglévő előfizetésemen keresztül.



Különböző véleményeket olvasok: van, aki már kapott refundot úgy, hogy az Apple-lel fel sem vette a kapcsolatot, csak a bankjával, mások meg, akik elérték az Apple ügyfélszolgálatot, azt a választ kapták, hogy


A) Tudnak a hibáról és már dolgoznak az ügyön.


B) Ők nem látják a tranzakciókat a saját rendszerükben, így nem utalnak vissza semmilyen kártérítést.


Most akkor hol az igazság? A hivatalos banki közleményekben az szerepel, hogy minden károsult vissza fogja kapni a pénzét, ám a gyakorlat egészen mást mutat. Azokon a helyeken, ahol van automatikus refund igénylés, ott általában valóban visszakapják, ahol nincs, ott az Apple-re mutogatnak, akiket nem tudsz elérni vagy ha mégis, akkor mondvacsinált indokkal leráznak/ a bankhoz irányítanak. Ez tehát egy ördögi kör.



jún. 28. 19:26
A kérdező szavazást indított:
Károsult vagyok, és kaptam már kártérítést.
Károsult vagyok, még nem kaptam kártérítést.
Apple felhasználó vagyok, de engem ez az ügy szerencsére nem érint.
10 szavazat
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
23%

Legyen 6 havi vésztartalékod, és akkor nem kell 2 órát telefonálnod 9000Ft miatt.


[link]


Az, hogy elvették a pénzed szomorú, bizonyára majd visszaadják.

Az, hogy ez neked ekkora gondot okoz viszont a te hibád.

Előbbin nem tudsz változtatni, bármikor bárkivel megeshet, utóbbi csak rajtad múlik.

jún. 28. 20:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:

Meglehet, hogy hibáztam, ez azonban nem csupán a pénzről szól.

Felvetődik ugyanis a kérdés, hogy miért annyira biztosak benne, hogy nem történt adatszivárgás? Egyáltalán ezek után hogyan bízzunk meg az online kártyás fizetésekben?


Mindenesetre ami engem illet, inkább hozok majd létre virtuális kártyákat és töltök fel rájuk egyenlegeket, de egészen biztosan nem fogom a rendes bankkártyám adatait megadni egyetlen cégnek sem internetes vásárlás esetén. A mostani kártyámat inkább tiltom, biztos, ami biztos.


Az a szomorú, hogy még nem is rendelgettem mindenféle kamu oldalakról, csakis megbízható helyeken fizettem, alapos odafigyelés mellett, mégis megtörtént a baj.


Valaki itt minden bizonnyal nagyot hibázott, és mostanra koránt sem vagyok benne biztos, hogy valóban az Apple itt a ludas.

jún. 28. 21:41
 3/11 anonim ***** válasza:
100%

Jól látod. Szerintem sem az Apple a legnagyobb hunyó ebbe a dologban. Valószinüleg magyarországon van valami komolya baj. Erre utal a nagy kussolás is.

Az a szerencse hogy nem a temuval vagy a vinteddel történt ezt.

jún. 29. 07:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 A kérdező kommentje:

További furcsaság, hogy az előző, már lejárt és inaktív bankkártyámon keresztül jött a terhelés, illetve régebbi, talán tavalyi App Store-os előfizetések összegei jelennek meg külön-külön ezekben az indokolatlanul levont tételekben, köztük egy még év elején lemondott előfizetéses szolgáltatás egykori havidíja is szerepel.


Ez több kérdést is felvet:


1) Most vagy az Apple rendszere tárolgat adatokat visszamenőlegesen (Kérdés, hogy miért és milyen jogon teszi ezt?), és tényleg náluk történt valami tesztelés, technikai malőr, ami balul sült el és valamiért csak a magyar felhasználókat sújtja.


2) Vagy egy harmadik fél szerezte meg az egykor megadott adatokat egy korábbi/jelenlegi biztonsági résen keresztül, holott ezek a korábban megadott adatok időközben már törölve lettek az Apple rendszereiből.



3) A fenti kettő lehetőség egyvelege áll fent. Magyarán az Apple indokolatlanul tárolja a régi adatainkat, amelyekhez valamikor egy biztonsági résen keresztül egy illetéktelen harmadik személy hozzáférhetett. Tehát vagy adatszivárgás történt vagy kibertámadás. Esetleg a kettő egyszerre.


Ami tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a bankok hogy nem voltak képesek szűrni ezeket, mint gyanús tranzakciókat?


Miért nem intézkedtek a külső tranzakciók vagy a számlák ideiglenes befagyasztásával?


Miért terjesztették, hogy mindez kizárólag Apple hibája, holott ezt maga a vállalat semmilyen hivatalos felületen nem erősítette meg nyíltan?


Itt tehát szerintem legalább annyira ludasak a hazai pénzintézetek, mint maga az Apple, ha nem jobban.


Amikor én rákérdeztem az OTP-nél, nyíltan tagadták, hogy adathalászat áldozataivá váltunk volna, ráadásul a virtuális vásárlások ideiglenes letiltásán/limitálásán túl semmilyen más intézkedést nem javasoltak.


Holott, mint mondtam, sokaknak nem is a jelenlegi, hanem a régi kártyáját érte a terhelés, banki egyenlegek mentek mínuszba (ami hitelkártya megléte híján nem tudom hogyan lehetséges). Magyarán itt automatizált levonások történtek/történnek régi banki adatok alapján. S mivel a kártyatiltás/törlés/befagyasztás nem minden esetben használ, ezért alighanem nem is közvetlenül a kártyát, hanem magát a kártyához társított bankszámlát éri terhelés.


Elkeserítő, hogy ilyen egyáltalán megtörténhet, de ami még kétségbeejtőbb, hogy egyfelől semmi garancia rá, hogy ugyanez nem fog megismétlődni a későbbiekben is, akár a jelenlegi károsultakkal, akár androidos felhasználókkal, akár bárki mással, aki használ vagy használt valaha bankkártyát. Másfelől a bankok inkompetenciája, hozzáállása (tisztelet néhány kivételnek) ugyancsak vérlázító.


Elviekben kutya kötelességük lenne az ügyfelek adatait megvédeni, és az illetéktelen tranzakciókat jelezni/tiltani/törölni, ha pedig mégis megtörtént a baj, akkor gondoskodni arról, hogy a károsultak mielőbb hozzájuthassanak a pénzükhöz.


Ehhez képest az OTP felületén lehetőség sincs arra, hogy a gyanús tranzakciókat pár kattintással jelenthesd vagy töröld.

Illetve van, de csak mindenféle chat-botokon, ügyintézőkön meg zeg-zugos kiskapukon keresztül, és még akkor sincs garantálva, hogy visszakapod a pénzed, max. ha az Apple saját maga fizet.


Vérlázító, hogy ennél a banknál az ember mennyire védtelen és tehetetlen, ha jogtalan terhelés éri a számláját. Nem csak hogy utat engednek a kiberbűnözésnek meg az adatlopásnak, de még kvázi el is lehetetlenítik, hogy a károsult valamilyen formában visszaigényelhesse a pénzét.


Ennyit ér számukra a számlád, a pénzed meg az adataid biztonsága. Ennyi erővel bármikor bárki intézhet jogtalan levonást, akár rendszeresen is a végtelenségig, kártyatiltás ellenére is, mindezt úgy, hogy egy megbízhatónak mondott felületen, ahol valaha megadtál banki adatokat adatszivárgás vagy hackertámadás történt, tehát, te, mint felhasználó nem hibáztál, ők pedig mossák kezeiket.


Ehelyett megy az egymásra való mutogatás, felelősséghárítás, áldozathibáztatás, terelés, félreinformálás.


Sok embernek a tiltás ellenére is offline terhelések érik a számláját, a bankok pedig állítólag perpillanat tehetetlenek. Az is érdekes, hogy csak előfizetéses Apple szolgáltatások címletei jönnek, az egyszeri vásárlásoké nem. Az előfizetések díjait ugyebár folyamatosan vonják le, egészen az adott szolgáltatás lemondásáig. Itt alighanem lehet, illetve lehetett korábban egy biztonsági rés vagy hiba a rendszerben, ami lehetővé teszi, hogy már lemondott szolgáltatások díját is be tudják szedni rendszeresen, akár utólagosan is. Valaki erre alighanem rájöhetett és most ebből próbál meg hasznot húzni.


S mivel alapvetően a (volt) kártyákhoz tartozó számlákat érik ezek a terhelések, ezért a bank állítólag perpillanat tehetetlen.


Mindez tehát legalább annyira rávilágít a hazai bankrendszer/bankkártyarendszer jelenlegi inkompetenciájára, biztonsági réseire, mint az Apple gyermekbetegségeire, ha nem jobban.

jún. 29. 10:54
 5/11 A kérdező kommentje:

A szavazásból kihagytam azt a opciót, miszerint "Nem vagyok Apple felhasználó, mégis érintett vagyok a dologban".

Mert állítólag ilyenek is akadnak, ami tovább bonyolítja a helyzetet.


Ha valóban ez a helyzet, akkor az Apple-nek valóban közvetlenül nem sok köze lehet a dologhoz és valóban nem hozzájuk futnak be ezek a mostani levonások, hanem egy illetéktelen, harmadik félhez.


Példának okáért az én számlatörténetemben kicsit máshogy néznek ki ezek a levonások, mint a rendes, Apple által kezdeményezett tranzakciók. Pl. a "Partner" oszlopban nem az Apple neve/logója van feltüntetve, hanem csak annyi, hogy "Vásárlás kártyával". Az "apple.com/bill" felirat mindössze a megjegyzésben látható.


A fentiek tükrében nem tartom elképzelhetetlennek, hogy egy vagy több nagyobb hazai webshopot/online kártyás fizetési rendszert ért támadás vagy adatszivárgás, és ezen belül is valamiért zömében azokat a felhasználókat sújtotta ez az incidens, akik olyan Apple készülékről vásároltak, ahol volt az Apple ID-hoz rendelve bankkártya ÉS emellett fizettek kártyával ezen felületek egyikén.

jún. 29. 11:11
 6/11 anonim ***** válasza:
18%

Akinek ennyire fàj hó végén 9000Ft az minek vesz szifont?


Kisebbségi komplexusos közmunkàsok meg takarítók telefonja...

jún. 29. 11:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
100%
Ilyenkor aldom magam, hogy soha nem ereztem kesztetest a tularazott almaert. :))
jún. 29. 12:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 A kérdező kommentje:

Mindenesetre nálam az OTP ezzel végleg leszerepelt, ennél kevésbé ügyfélorientált bankot keresve sem találna az ember.


Más pénzintézetek már tegnap megkezdték az ügyfelek kártalanítását, ezektől meg egy forintot nem kaptam vissza idáig.


Vicces, hogy ha kártalanításról, meg úgy általában kifizetésről van szó, az “napokba telik”, ki kell vizsgálni, mert hát nem úgy megy az, és a türelmünket kérik, bezzeg, ha az ügyfelek pénzét kell levonni, azt felülvizsgálat nélkül, azonnali hatállyal megteszik.


Még maga az MNB is burkoltan elismeri, hogy baromi gáz, amit művelnek azzal, hogy tényleges megoldás helyett az Apple-re mutogatnak:


[link]


Más hazai bankoknál is ez ment, vagy csak ők szerepeltek ennyire le?

jún. 29. 12:07
 9/11 anonim ***** válasza:
0%
Az én szememben az almások szerepeltek le, de végleg... minek villog valaki túlározott félmillás fossal, ha -9000 Ft megviseli? :) Ne már, én a woltról rendelek heti többször több mint 10 ezer ft-okért, aztán még sem kell nekem ez a proli státusszimbólum. :))
jún. 29. 12:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 A kérdező kommentje:

6-7.: Lehet itt hibáztatni az ügyfeleket. Most éppen mi almások szív(t)unk, de könnyen lehet, hogy holnap ti fogtok.


A fentiek tükrében gyakorlatilag senki sincs biztonságban, aki valaha hajtott már végre online kártyás tranzakciót és/vagy adott meg bankkártyaadatokat.


Ez az eset csak enged következtetni, hogy hiába a legnagyobb elővigyázatosság meg odafigyelés, elég egy apró biztonsági rés és/vagy egy szemfüles hacker(csoport) és bármikor bármi kiszivároghat, illetéktelen kezekbe kerülhet.


És ez alól sem az Apple, sem az Android, sem a Windows, sem a Linux, sem a Google nem kivétel.


Amúgy meg nem vagyok gazdag, a legkevésbé sem. Mindazonáltal ”villogni” sem szoktam az Apple-lel, a telefonomra is direkt olyan tokot vettem, ami takarja a logót.


Csakis azért vettem Apple-készüléket, mert egyfelől hosszútávra terveztem, elvégre nem szeretem 1-2 évente cserélni az eszközeimet, csak akkor váltok, ha nagyon muszáj. Másfelől meg ugye a biztonság, megbízhatóság, legalábbis papíron. Ez ugyan most meginogni látszik, ám ettől a másik rendszer sem lesz jobb vagy megbízhatóbb. Ott is vannak hibák meg biztonsági rések dögivel.


Ettől függetlenül a termék maga tartós és tartósan használható marad, ami a többi gyártóról nem okvetlenül mondható el, vagy ha mégis, akkor ott az árkülönbség a csúcskategóriás Android/Windows meg az Apple között minimális lesz. Kivételek persze akadnak, ám hibás termékek ugyancsak mindkét oldalon előfordulnak. De úgy vélem, nem is ez itt most a lényeg.

jún. 29. 12:28
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!