Mikor kell kiállítani a számlát?
Annyi félét olvasok a neten, hogy már nem vagyok biztos semmiben.
- Alanyi Áfa mentes vagyok
- 10-én megrendelik a terméket.
- 15-én beérkezik a bankszámlámra a teljes ellenérték.
- 20-án postára adom az elkészült terméket.
Eddig úgy tudtam, hogy 15-én már kiállított számlával kell rendelkeznem.
Most meg mást olvasok, mégpedig, hogy teljesítéskor kell a számlát kiállítani. Számomra ez nagyon jó dolog lenne, mert sosem tudom, hogy mikor tudom teljesíteni a rendelést.
"A számla kiállításának időpontja
A számla kiállításának az időpontja azért bír fokozott jelentőséggel, mivel csak a kiállított számla birtokában tudja az eladó és/vagy a vevő az adófizetési kötelezettségét, vagy levonási jogát a törvénynek megfelelően gyakorolni.
Fő szabály szerint a teljesítéskor kell a számlát kiállítani, amely mint már láthattuk a gazdasági esemény tényállásszerű bekövetkezése, az ellenérték megfizetésének határideje, vagy az előleg átvétele lehet.
Az elmúlt években ezen időpontokban kellett kiállítani a számlát, de ez sokszor ügyvitel-technológiai okokból nem volt lehetséges, ezért a törvény 15 nap türelmi időt biztosít a számla kiállítására. (Megjegyzem a sok kapott telefon alapján, hogy az adóalanyok egy része még így sem lesz képes kiállítani a számlát törvényes időben.)
Itt meg egy 2019-es szabály:
1.3. Meddig kell a számlát kibocsátani?
A számlát főszabály szerint az ügylet – Áfa tv. szerinti – teljesítéséig (előleg esetén annak
kézhezvételéig, jóváírásáig illetve megszerzéséig), de legfeljebb az attól számított ésszerű
időn 37 belül ki kell bocsátani.
Az Áfa tv-ben konkrétan megjelölt ésszerű időt figyelembe véve:
1. az ügylet Áfa tv. szerinti teljesítési időpontjáig megvalósuló készpénzzel vagy készpénz-
helyettesítő fizetési eszközzel történő ellenérték megtérítés esetén a számlát haladéktalanul
ki kell bocsátani, feltéve, hogy
- a termékértékesítés nem Közösségen belüli adómentes termékértékesítés,
- a szolgáltatásnyújtás nem felel meg a 6. pontban foglaltaknak,
- az ügylet nem kezelőszemélyzet nélküli automata berendezés útján teljesített
termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás. 38
2. az olyan előlegről – amelynek összege nem a 6. pontban foglaltak szerinti
szolgáltatásnyújtás ellenértékébe számítható be és – amelynek a megfizetése készpénzzel,
vagy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel történik, a számlát haladéktalanul ki kell
bocsátani. 39
3. az olyan termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás esetében, amelynek az ellenértékét az 1.
pontban foglaltaktól eltérően – azaz vagy nem készpénzzel, készpénz-helyettesítő fizetési
eszközzel vagy a teljesítést követően – térítik meg, és a számla áthárított adót tartalmaz
(illetve áthárított adót kellene tartalmaznia), a számlát a teljesítéstől számított 15 napon
belül (vagyis legkésőbb a 15. napon) ki kell bocsátani. 40
Amennyiben 15-én beérkezik a bankszámládra a termék ellenértéke, akkor 15-én "illik" kiállítani a számlát. (már csak azért is, mert akkor nem lesz kever-kavar belőle, visszaellenőrizhető tételesen, stb)
Nem fog összedőlni a világ, ha csak 17-én veszed észre és közben nem érkezett be más összeg, de időrendi sorrendben kell lennie a számláknak.
#2-es
Az a bajom az egésszel, hogy ha nem tudom még, hogy melyik napon lesz a teljesítés, akkor hogyan állítom ki előre a számlán a teljesítési időpontot ?
#3-as
Nem én vagyok az illető.
A megrendelés nem azonos a teljesítéssel: azzal, hogy megrendelt valaki valamit, még semmi nem történik.
Ha landolt a számlán a pénz, akkor teljesített, ekkor állítod ki a számlát.
Ebben az esetben a teljesítés határideje, a számla kelte és a fizetési határidő azonos lesz.
Hogy honnan tudod, hogy mikor érkezik meg a pénz a számládra?
Hát, ha vállalkozó vagy, akkor "nem árt" követni, hogy ki mikor fizetett?
Úgy látom a fogalmakkal hadilábon állunk.
Olyan nincs a számlán, hogy teljesítési határidő.
- Teljesítés időpontja
- Számla kelte
- Fizetési határidő
A teljesítés az én olvasatomban az amikor a termék a gazdihoz kerül, vagy amikor postára adom.
A fizetést ezek szerint nem lehet teljesítésnek nevezni.
15-én vagy az azt követő 15 napon belül : előleg számla (teljesítés dátuma 15-e)
20-án vagy az azt követő 15 napon belül: nullás végszámla (teljesítés dátuma 20-a)
Ja, hogy idejössz kérdezni és amikor megpróbálok segíteni, akkor kioktatsz?
Hát akkor szevasz, további jó kötözködést.
A teljesítési határidőt meg azért szoktam ugyanarra a napra írni, mert én aznap adom fel a csomagot, amikor beérkezik a pénz - nem ülök a vevő pénzén.
9-es.
Hiába nyomod a morcit, a számlán nincs olyan , amiről beszélsz, ergo butaságot mondtál.
Az utolsó mondatod megerősít abban, hogy nem tévedtem.
Minden 8 általánost végzett alkalmas arra, hogy levegye a polcról az árut és betegye dobozba, ergo nem ültél a vevő pénzén.
Nekem viszont mai napon is itt van több mint 60 megrendelőm, akiknek el kell készíteni a megrendelt termékét, ami időbe telik, és van, hogy csak 30-40 nap múlva kerül sorra. Tudod ezt úgy nevezik, hogy dolgoznom kell a pénzért, nem csak leemelni a polcról.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!