Albérletbe szeretnék hivatalosan lakást kiadni. Mi a teendőm?
Bérleti szerződés, energetikai tanúsítvány és adószám kell.Ha nem akarsz sok adminisztrációt akkor 10% koltseghanyad alanyi adómentesen.
A rezsit irasd át , kivéve közös költség ha van.
Számlatömb elég, havi 40-et számlázol plusz a közös ktg.
108.000 15 százalékát ( 16.200-at 3 havonta utalni kell a nav felé szja előlegbe ) és szja bevalláskor májusban beírni az előző év teljes bevételét.
kb ennyi a dolog.
A számlák átíratása nem kötelező. Ha nem iratod át, akkor az érte kapott összeg a bevétel része, és természetesen a befizetett rezsi költségként is elszámolható.
Jobb, ha az ember kézben tartja a saját dolgait, és nem adja át másnak úgy, hogy nem tudja ellenőrizni...
Lehet azt is, és gyűjtögetni a havi számlákat mellé befizetés igazolásokat,tételes költség elszámolással bajlódni, adminisztrálni és kockáztatni hogy a nevedre mekkora összegeket halmoznak fel, amit rajtad akarnak majd behajtani, míg a bérlő simán lelép tartozásmentesen.
Ez alól a közös ktg a kivétel, mivel azért egyetemlegesen a tulajdonos is felel nem csak a használó, így azt én speciel nem, de minden mást átíratok. Így a biztosítás max. ami a költségem vele, az meg bőven belefért a 10%-ba, amíg adószámosként csináltam.
"és kockáztatni hogy a nevedre mekkora összegeket halmoznak fel, amit rajtad akarnak majd behajtani, "
Ez a kockázat mindkét esetben előfordul, majd a kérdező eldönti, hogy neki melyik a kedvezőbb.
Én bajlódom inkább a számlákkal, de legalább tudom, hogy hol tartok benne, és nem kapcsolják ki a villanyt a bérlő tartozása miatt (amiről valószínűleg nem is fogok tudni), aminek a visszakapcsolását majd nekem kell kifizetnem, ha áramot akarok a következő lakónak produkálni. :)
Nem kellene hülyeségeket tanácsolni.
Az órákat a legnagyobb bolondság átíratni , mert utána nem tudod őket kontroll alatt tartani.Ez gyakorlati tapasztalat.
Gondolj bele: átíratod az órákat ( ami maga komoly ügyintézés ), majd két hét múlva a bérlőd lelép , nem tudod , hogy hova , nem tudod elérni,fizetni nem fizetett , lekapcsolják a villanyt , na hogyan íratod megint a nevedre az órákat?Mert ő nem fogja aláírni , eltűnt....
Előbb-utóbb biztosan beesik ilyen bérlő , nekünk is volt, gyakori eset !
Az első szerződést ügyvéddel írasd meg , utána bérlőváltásnál egyszerűen átírod a neveket.
Adózni 15% - ot kell ( ha évi 1 millió felett van a bevétel akkor EHO- t is kell fizetni ) , elvileg adóelőleget is kell fizetni , a gyakorlatban ezt nem nagyon fizetik ( egyszer küldtem a Nav- nak adóelőleget , erre visszautalták ) , tehát SZJA bevalláskor adózol.
Számlát nem tudsz adni , az összegeket praktikus bevételi/kiadási pénztárbizonylaton dokumentálni.
A csekkeket bemutatod a bérlőnek , és beszeded tőle a rezsit és a bérleti díjat ( meg kaúciót az elején ) .
" elvileg adóelőleget is kell fizetni , a gyakorlatban ezt nem nagyon fizetik ( egyszer küldtem a Nav- nak adóelőleget , erre visszautalták ) , tehát SZJA bevalláskor adózol. "
Ezt a visszautalást azért én is megnézném. :)
Ha fizettél valamilyen adónemre, azt csak akkor utalják vissza, ha 17-es nyomtatványon kéred. Egyébként nem.
Adóelőleg-fizetési kötelezettség pedig van. Azért hívják kötelezettségnek, mert kötelező, nem pedig választás kérdése.
Túlfizetésre hivatkozva visszautalták (valószinűleg nem tudták , hogy mi az , pedig az átutalás közlemény rovatában ott volt az adóelőleg szó ).Ennyi.
Ezek után többször nem fizettem negyedéves adóelőleget , egyszerűen következő évben az előző évi SZJA bevallásakor befizetem a teljes összeget.Évek óta így megy , soha senki nem szólt semmit.Legalább nem kell negyedévente számolgatni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!