A bevallást mióta (melyik évtől) készíti el automatikusan a NAV?
Köszi szépen.
Akkor ez ténylegesen úgy volt, hogy előtte az embereknek maguknak (könyvelőjüknek) kellett megcsinálni és nem olyan régóta van az, hogy a NAV elkészíti a tervezetet, melyet 1 kattintással el lehet fogadni az ügyfélkapuban? (Én csak az utóbbi verziótól tudok, előtte nem tudom pontosan hogyan zajlott)
2017-ben indult az e-szja, a 2016-os adóévről készültek az első tervezetek.
A munkáltatói bevallás2018-tól szűnt meg, a 2017-es évről már nem készíthettük el a munkavállalókét.
Köszi szépen!
Akkor ez az automatikus rendszer lényegesen jobb mindenkinek?
(Persze a könyvelőknek nem, mivel akkor ebből ők nem kapnak pénzt) de az emberek számára ez sokkal egyszerűbb, ha jól értem.
És az idősebbek? vagy nem értenek az ügyfélkapuhoz? ők hogyan oldják meg ezt az automatikus rendszert ? Megkapják postán a tervezetet és visszaküldik?
nem kötelező elfogadnod sem, a hallgatás az egyértelmű beleegyezés a NAV részéről :D
idősebbek nem nagyon fizetnek már adót vagy mit értesz idős alatt? :D
"Akkor ez az automatikus rendszer lényegesen jobb mindenkinek?
(Persze a könyvelőknek nem, mivel akkor ebből ők nem kapnak pénzt) de az emberek számára ez sokkal egyszerűbb, ha jól értem."
A NAV tervezet bevezetése előtt a munkáltató készítette el annak a dolgozónak a adóbevallását, aki december 31-én munkaviszonyban állt nála és nem volt más forrásból jövedelme csak munkaviszonyból és az ahhoz köthető ellátásokból (táppénz stb.).
A dolgozó kérhette, hogy ne készítse el a munkáltató a bevallását, mert egyénileg szeretné azt intézni. Ha a munkáltató készítette el, akkor a bevallás elkészülte utáni következő bérfizetésnél rendezték a különbözetet is bérszámfejtéskor, ha volt egyáltalán különbözet.
Én, mint könyvelő elkészítettem csokiért bármelyik dolgozóm egyéni bevallását is. Nyilván én értettem hozzá, ő meg nem. Nekem 5 perc volt kitölteni, neki hetekig tartott volna, és nem biztos, hogy megfelelően töltötte volna ki.
A NAV tervezet nem minden esetben helyes. Nyilván egy olyan helyen (munkáltató), ahol a bevallást megalapozó béreket számfejtik, könnyebben is tudják az korrigálni, mint bent a NAV-nál, ahol több rendszeren keresztül csordogálnak mindenféle adatok a különböző foglalkoztatóktól/kifizetőktől.
Amióta rengeteg kedvezmény van adóval kapcsolatban, azóta még inkább káoszos az év közbeni és az év végi kötelezettség összehozása. Ezt egy munkáltatói bevallással sokkal könnyebb lenne rendezni, mint NAV tervezettel.
Nem kevés adózó azt sem tudja, hogy jár neki vissza adóból. Nincs ügyfélkapuja, amin keresztül kiderülne számára, vagy van ugyan ügyfélkapuja, de azt sem tudja, mit kezdjen vele, a tervezet papír alapú kikéréséről pedig nem tud. Ha mégis tud, és megkapja, fogalma nincs, hogy valós adatok vannak benne, vagy sem.
Rengeteg visszaigényelhető adó ragad bent a rendszerben, és marad végleg a kormány zsebében. Biztos vagyok benne, hogy erről nem adnak ki statisztikát a médiában.
Egy munkáltató a bevallás elkészítésekor első kézből tájékoztatja a dolgozóját, jobban átlátja az egészet, tud tanácsot adni, hogy a kedvezményeket milyen sorrendben, kinek, milyen összegben érdemes érvényesítenie, hogy a dolgozó jobban járjon anyagilag. A NAV tervezet ezt soha nem fogja tudni lekövetni, überelni. Ezt nekem nyugodtan elhiheted...
“ Persze a könyvelőknek nem, mivel akkor ebből ők nem kapnak pénzt”
Könyvelőként mondom, hogy én örülök az eszja rendszernek. Csak nyűg volt foglalkozni az szja bevallásokkal, hidd el, a könyvelők nem ebből gazdagodtak meg. Plusz a rendszer egy ellenőrzési alapnak azért jó, mert kismilliószor derült már ki belőle, hogy az adózó elfelejtette, hogy előző évben volt táppénzen, kötött új ep-t, feltört egy tbsz-t stb. Szóval én könyvelőként örülök az eszja-nak a rengeteg hibája ellenére.
8: "A NAV tervezet nem minden esetben helyes."Ezt gondolom akkor az alábbiakra érted?
"Egy munkáltató a bevallás elkészítésekor első kézből tájékoztatja a dolgozóját, jobban átlátja az egészet, tud tanácsot adni, hogy a kedvezményeket milyen sorrendben, kinek, milyen összegben érdemes érvényesítenie, hogy a dolgozó jobban járjon anyagilag. A NAV tervezet ezt soha nem fogja tudni lekövetni, überelni."
Szerintem sok munkáltató van aki ezzel pont nem foglalkozik sajnos.
Persze tudna tanácsot adni, de ahol sokan dolgoznak szerintem abszolút nem foglalkoznak vele, csak legyen "kész" vagyis akkor az automatikus előtt én ezt így képzelem el.
És a régi ( automatikus előtti) rendszerben az emberek az adójuk 1%-ával hogyan rendelkeztek? Mondták a könyvelőnek/ munkáltatónak hova szeretnék felajánlani és ő kitöltötte?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!