Miért sztrájkolnak a ryanair piloták átlagos bruttó 5 milliós fizetés mellett?
Jó, csak amíg nincs baj, addig nincs baj. Olvass utána az Air France 447 járatnak. Rossz időjárás, kisebb műszaki hiba, kapitány alszik, tapasztalatlan fiatal pilóta nem tudja mit tegyen, rosszul reagál.
3 perc (!) múlva 200+ ember veszett az óceánba.
"Robotpilotát én is be tudom kapcsolni"
Nem lehet mindenhez ilyen proli felfogással hozzáállni. Ahogy írják, van, hogy a konkurencia jobban fizet, vagy sokkal nagyobbak a bevételek, akkor miért ne akarjanak többet?
Csak saját példám:
Kaptam 3 havi fizetésemnek megfelelő összeget, 1 millió forintot év végi bónuszként.
Egyrészt, ez szép összeg, az éves fizetésem negyede. Sokan jönnének itt az "én ennyit egész évben keresek" szöveggel. Szóval ja, jó pénz.
De nézzük fordítva, megcsináltam önállóan olyan projekteket, amik 2-300 millió tiszta hasznot hoztak a cégnek. Magyarul én megkaptam a teljes haszonnak a nagyjából 1%-át.
Ha csak a nyereség 10%-át megkapom akkor most lenne saját házam és nem albérletben szobát bérelnék.
Na ez a nem mindegy.
Egyrészt nem keresnek bruttó 5 milliót, sem àtlagban, sem egyébként. Inkàbb lesz az bruttó 2, de van, hogy azt sem éri el. Plàne nem a Ryanairnél.
Màsrészt, a munkakörülményeken is sok múlik. Gondold el. Tanul 8-9 évet érettségi utàn (van pilóta ismerősöm) beleölve nem kevés munkàt, és még több pénzt. Folyamatosan tovàbb kell képezni magukat, hogy megmaradjanak a képesítései. Ha új repülőtípus érkezik, megint àt kell képeznie magàt. Ha légitàrsasàgot vàlt, ami màsfajta gépekkel repül, szintén.
Napi 12 óra a max szolgàlatban levő idő. Viszont a Ryan tipikusan rövidtàvú jàratokat üzemeltet, vagyis ez a legnagyobb szívàs a pilótànak. Mert ezeken a jàratokon szinte folyamatos munkavégzès van, nincs alvàsi, pihenési lehetőség, mint egy long haul flight esetében. A félóràs fordulóidő sokszor arra nem elèg, hogy pisilni menjen (vö Germanwings jàrat, ami lezuhant, amikor a kapitàny kiment pisilni, mert "Barcelonàban nem volt rà ideje", addig a màsik földre vitte a gépet).
Ha forgalom miatt késés van vagy jàratkiesés, na akkor megint ők szívjàk meg, ez pedig gyakran előfordul.
Nem tudom, miért van lepontozva a 8-as válaszoló, mert nagyon is igaz, amit írt.
Ebben az 5 milliós fizetésben benne van a 30 éve dolgozó oktatókapitány és a kis kezdő első tiszt fizetése is. Utóbbiéból a Ryanairnél levonásra kerül a pilótatanfolyam díja is egy adott összegben, tehát végeredményben nem kap sokat. Ja és ebből neki saját magának kell állnia többek közt a lakhatás költségeit, ami pl. Londonban, Párizsban baromi drága. Reptértől messze levő, isten háta mögötti helyen pedig nem lakhat, mivel a szolgálati időn túl vannak az ún. stand by-napok, amikor nem dolgozik ugyan elméletben, viszont készenlétben kell állnia, hogy szükség esetén azonnal behívhassák és ő max egy-másfél órán belül meg is érkezzen.
A Ryanair tudtommal nem járul hozzá a személyzet utaztatásához még egy tömegközlekedési bérlet támogatásával sem (megint csak Londonnal jövök, ahol ez komoly összeg), ha pedig áthelyezik az embert, akkor a költözést is oldja meg saját zsebből. Ha ezeknek utánaszámolsz, már nem is olyan kecsegtető ám az a fizetés.
Ja és ehhez még hozzájön a 8-as által leírt, nagyon is igaz tény a rövidtávú járatokról, ahol nem ám órákig tartó pihengetés van meg váltószemélyzet, hanem kőkemény fordulók, papírmunkák, a tényleges nyugalom pedig egy másfél órás járaton max 45 perc, amikor esetleg jut idejük a kajálásra (meg a még több papírmunkára). A többiben folyik felszállás után egy rakás ellenőrzési listán keresztül az utazómagasság elérése (ez olyan 15-20 perc), leszállásnál kb 25-30 perccel előtte meg kell kezdeni a süllyedést, pályára ráfordulást stb. Ja és ez persze csak akkor érvényes, ha tökéletes idő van, ami a legritkább. Jóval valószínűbb, hogy az út nagy része alatt a turbulens viharzónákat kell kerülgetniük a biztonság és a kényelem érdekében is. A repülési adatokat pedig robotpilóta ide vagy oda, folyamatosan figyelni kell az egész út alatt. Na ennyit erről, hogy a pilóta csak dísznek van ott.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!