Hány kilómétert tud repülni kb egy utasszállító egy teli tankkal?





Nagy a szórás aszerint, milyen gépről van szó. Így nem lehet megválaszolni.
Itt találsz egy táblázatot a Boeing tripla hetesre
Láthatod, nagy az eltérés, és sok-sok más típus is van.
(Kilométer rövid o)





Itt több keresztkérdés is felmerül.
- Melyik típus?
- Milyen hajtóművel?
- Milyen magasságban?
- Mekkora terheltséggel?
- Milyen irányban?
- Milyen levegő hőmérsékleten?
A tapustól egyértelműen fögg mekkora a gép mennyire áramvonalas, 2 vagy 4 hajtóműves azok a hajtóművek milyen hatékonyságúek.
Általánosan elmondható hogy a 2 hajtóműves modern azaz nagyon hatékony hajtóművel rendelkező nagygépek tudnak a legmesszebb repülni.
Akár 14+ órás utakat is.
Példának okáért van Kanada Delhi közvetlen járat is. Majd 15 órás menetidővel.
De minen gép visz annyi tartalék üzemanyagot is magával hogy az út során elérje azokat a reptereket amiket kijelöltek a vészleszállásokra. ( Ez a mennyiség a tengerek óceánok feletti repüléseknél a legtöbb. Az óceánok közepére, olyan helyre ahol nincs siklórepülésben elérhető reptér, nem is nagyon repülnek be a gépek. )
Értelem szerűen utasok nélkül Cargoval ezek a biztonsági előírások és tartalákok is kisebbek.
Bár függ a hatótáv a gép terheltségétől is mekkora távot képes megtenni.
Ha sok a kövér utas és vagy nehéz a cargo akkor jóval kevesebbet.
Üres gép meg jóval többet tud repülni.
Szintén nem mindegy milyen irányba megy a gép.
Ha olyan helyen repül ahol van Jet stream és nyugatról keletre halad akkor sokkal gyorsabb kevesebb üzemanyag fogyasztással is. Értelemszerűen a hatótáv is megnő ilyenkor. ( Előfordul ilyenkor gyakran az is hogy qázi hangsebesség felett megy a gép. A földfelszínhez képest és nem a levegőhöz képest. )
Ha keletről nyugatra repülnek igyekeznek ezeket a jet stream -eket elkerülni mert olyankor meg akadályozó tényező. Növeli az üzemanyag fogyasztást.
Ehez jön még hozzá hogy nagyobb utazó magasságban sokkal hatékonyabban repülnek a gépek. De terhelés mellett egyrészt nem is érheti el sokszor a nagyobb magasságot. A nyomástartás miatt nem is szabad neki. Meg a gép nyomástartó rendszere sem bírja a végtelenségig.
További adalék hogy számít hogy melegben vagy hidegben száll -e fel vagy le a gép.
A hideg levegő sűrűbb a gép szárnya "nagyobbat harap" azaz jobb a felhajtóerő.
Hidegben jobban tud emelkedni a gép és ezzel sok üzemanyagot lehet megspórolni.
Gyorsabban érik el az utazómagasságot vagy később meredekebben kezdenek ereszkedni.





Mindebből következtethető hogy egy modern 2 hajtóműves gép majdnem végig a szárazföld felett az északi féltekén a sarki Jet streamet kihasználva
utasok nélkül ( sőt ha kell a pilóták végig oxigén maszkban nyomástartó pilóta ruhában a nyomástartást is kikapcsolva nagy magasságban ) akár több kört is meg tudnának tenni ilyen gépekkel a föld körül.
Jó nyilván a sarkkör az nem az egyenlítő körüli táv de a több kör alatt ezt a távot is meghaladná a megtett útban és folyamatos repülési időben is rekord lenne. ( Nem tudom próbálkozott -e valaki ilyesmivel. )





A leghosszabb nyilvántartott repülés amúgy 64 nap 22 óra motoros géppel utántöltéssel. Hogy a kaját és vizet hogy adták fel nekik passz...





A légi utántankolás nélkülis rekord pedig jelenleg ez:
Boeing 787-9 Dreamliner
Tahiti és Párizs között
15 715 kilométer
16 óra alatt.
Kevés utassal - kis terheltséggel.
Kb fele részben szárazföld felett.
Értelemszerűen a Ráktérítő ( szubtrópusi ) jet streamjét elkerülő útvonalon. Mivel keletről nyugatra haladt.
Ellenkező irányban jet stream kihasználással ennél jóval több is sikerülhetne kevés utassal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!