Miért működik Debrecenben a nemzetközi repülőtér, és Pécsett miért nem?
Olvastam, hogy Debrecenbe azért ment a BMW gyárat építeni, mert ott működik a polgári reptér, és hogy több százezres a forgalma, míg Pécsett nincs semmilyen menetrend szerinti járat, így mérhető forgalom sincs.
Mért?
Én miskolciként nem számítanám az északkeleti városokat Debrecen vonzáskörzetének, mert még ha messzebb van is Ferihegy, ezt ellensúlyozza az elérhető úti célok nagyobb választéka.
Nyíregyháza repülőterénél nem tudom, hogy jött ki a majdnem 25 000 utas, szerintem ez mind sportrepülő meg helikopter, igazi forgalma nincs, a futópálya egyébként kisebb a pécsinél. Nyíregyháza nem is nemzetközi, bár határnyitási joga van.
Sármelléket nem teljesen fair pont egy covidos évben összehasonlítani Debrecennel, tekintve, hogy előbbit kizárólag a turizmus pörgeti, míg utóbbit az üzlet is. A 2018-as 11 500 utas nem is rossz ahhoz képest, hogy szinte csak nyáron érdekes és csak chartergépeket üzemeltet, tehát nem tudsz csak úgy venni egy Sármellék-Frankfurt jegyet.
11 - Szerintem sok mindenben igazad van!
Ugyanakkor megjegyezném, hogy mi kb. azonos távolságra lakunk Ferihegytől is, meg Debrecen Airporttól is. Monastírba pl. Debrecenből mentünk, tele helyiekkel, miskolciakkal, békéscsabaiakkal, nyíregyháziakkal - telt házzal.
De pl Münchenbe is, idén meg Palma de Mallorcára is Debrecenből repültünk.
Akkor láttam, hogy egy kisgép szállt fel, és ment át Nyíregyházára - az ottani "okosok" szerint a Lego szállítja a vezéreit rendszeresen. De különben neked lehet igazad: a forgalom nagyrésze biztos sportrepülés!
Az adatok innen származnak: [link]
A Sármelléki összehasonlítást nem érzem unfairnek: a debreceni 117 ezer is Covidos időszak, és amit írsz: 2018-ban Sármelléken a 11.500 utassal szemben Debrecen 600.000 forgalmat produkált. A 11.500-at is nagyon kevésnek tartom, mert azért -szerintem - Magyarország legfelkapottabb és az egyik leggazdagabb helyszíne a Balaton, Keszthely, Hévíz, Kehida stb. Ezekhez érzem nagyon kevésnek a fogalmát.
Debrecenben különben megindult egy évi 3 milliós utasforgalomra tervezett terminál - és az nagyon ráfér a jelenlegi helyett!
(persze itt a kérdező Pécsre volt kíváncsi, úgyhogy elnézést az OFF-ért, csak ezt a kiegészítést szükségesnek tartottam)
ON
13 - A sármelléki 11.500 az nem Covidos időszak (2018), ugyanúgy mint a debreceni 600.000 sem! (a Covid balhé 2019 végén kezdődött)
A Covid bűne az Sármelléken 1751 utasszám, az akkori 122.000 debrecenivel egyetemben.
De mindegy, nem Sármellék (Hévíz-Balaton) és nem Debrecen a téma.:)
Pécs volt a kérdés, bár a futópálya rövidségével nagyjából már választ kaptunk a kérdésre.
Köszönöm a részletes, elemző válaszokat!
Való igaz, hogy én inkább Pécsre voltam kíváncsi, de sok olyan dolgot megtudtam a válaszokból, amikről fogalmam sem volt!
Egyszerűen hihetetlen, hogy minden országnak vannak vidéki repterei, Magyarországnak meg csak egy (Debrecen).
Nem messze Eszéken is működik reptér, és nem hiszem hogy nyereséges, de van!!! A pécsi reptér szintén pénzbe kerül (nemkevésbe) csak épp repülés nincs rajta! És most, hogy (állítólag) a vidéken is fejleszteni akarnak reptereket, Pécsről nem igen olvastam, hogy legalább a kifutót megnövelnék. Számomra érthetetlen, hogy az önkormányzat miért nem fektet nagyobb hangsúlyt legalább a bővítésre, hogy legyen adott a forgalom beindításának a feltétele!? Akkor Pécsre is jöhetne a befektető ezerrel, mert ha kihalnak a gazdag (bányász) nyugdíjasok, akkor Pécs összeomlik.
Hát ezt a „minden országot” azért árnyalnám. Eleve vannak olyan kicsi országok, ahol nem lenne értelme (Andorra, Monaco, San Marino, Liechtenstein, Vatikán, utóbbiban fizikailag se férne el).
Vannak szintén nem túl nagy országok, amiknek egy van (Luxemburg, Málta), van, aminek névleg van kettő, de ebből az egyik nem nagyon működik (Albánia, Moldova), Montenegrónak úgy van kettő, hogy ketten együtt töredékét teszik ki Ferihegynek, Macedóniának úgy van kettő, hogy a második feleakkora forgalmat bonyolít, mint Debrecen.
És ez még csak az európai helyzet.
Általában sok kis reptérrel a belföldi forgalmat is bonyolító országok rendelkeznek, ezek meg a nagy területű országok mellett általában a vagy nálunk gazdagabb, vagy szegényebb országok. Ebből nyilván a második szorul magyarázatra. Minél jobban le van gatyásodva egy ország, annál nehezebb egy korszerű autópálya- és vasúthálózat kiépítése, főleg, ha a domborzat is olyan (túl sok hegységen kellene átvinni az autópályát vagy vasutat). Példa erre Románia, aminek nemcsak azért van sok reptere, mert nagyobb nálunk, és durvább a domborzata, hanem mert kevesebb pénzt is fordít közlekedésre. De Magyarországon is akkor volt belföldi légiközlekedés, Budapest/Budaörs, Miskolc, Debrecen, Győr, Pécs, Szeged, Nyíregyháza, Szombathely, Kaposvár stb. repterekkel, amikor a háború után szét volt bombázva az ország, és le volt gatyásodva, a vasút visszaépítése után megszűnt. (ezt azért sajnálom)
16 - a felhozott példád pl. Románia esetében teljesen jogosak, gyakorlatilag a nagyvárosok és Bukarest között min. napi 2 géppár közlekedik belföldiben! Magyarországon a belföldinek nem sok esélyét látom...
Ugyanakkor Debrecen nagyon jól meg volt/van a belföldi nélkül is, szinte az egész forgalmát nemzetközi szinten bonyolította. Találtam egy listát:
Debreceni Nemzetközi Repülőtérről induló menetrendszerinti járatok a pandémia előtt:
Ország Város Légitársaság
Németország München Lufthansa
Nagy-Britannia London Wizz Air
Franciaország Párizs Wizz Air
Hollandia Eindhoven Wizz Air
Olaszország Milánó Wizz Air
Izrael Tel-Aviv Wizz Air
Oroszország Moszkva Wizz Air
Németország Dortmund Wizz Air
Nagy-Britannia Doncaster Wizz Air
Spanyolország Palma de Mallorca Wizz Air
Spanyolország Barcelona Wizz Air
Ciprus Lárnaka Wizz Air
Málta Valletta Wizz Air
Svájc Bázel Wizz Air
+ charterek, + beutazó charter: Lipcse-Drezda-Halle
Vagy Debrecen ennyire "erős" gazdaságilag, vagy máshol nagyon nem értenek hozzá - szerintem.
Szerintem is Pécs többet érdemelne!
Gyönyörű, egyetemi és kulturális nagyváros!
De sem itt, sem máshol nem érzem azt a mindent elsöprő tenni-akarást, ami egy működő repteret eredményezhetne! Kéne egy nagy, városi összefogás emellett, mert enélkül nem fog menni!
Mindeközben ma olvasom:
Ez csak a kezdet, de ez maga akkora lépés előre, amit nehéz lesz utolérni nem csak Pécsett, hanem Sármelléken vagy bárhol a magyar vidéken.
Sajnos!!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!