Miért működik Debrecenben a nemzetközi repülőtér, és Pécsett miért nem?
Olvastam, hogy Debrecenbe azért ment a BMW gyárat építeni, mert ott működik a polgári reptér, és hogy több százezres a forgalma, míg Pécsett nincs semmilyen menetrend szerinti járat, így mérhető forgalom sincs.
Mért?
2 - Ugyan linkeld már, hogy mikor, mit kérdeztem erről, okostojás!
Most írtam ki, mert most olvastam - csak az okokról nincs szó a cikkben!
Ha okosat nem tudsz, akkor legalább a hallgatás bölcsességét megtanulhatnád!
1. Fizikai ok: ahogy irtak mar, a pecsi kifutopalyat anno tul rovidre epitettek, mindenkeppen meg kene hosszabbitani.
2. Debrecennek sokkal tobben laknak a vonzaskorzeteben. Nagyvarad, Nyiregyhaza es Miskolc is elerheto egy bo oran belul, illetve szamos kisebb varos/telepules. Ez igy kb. 800 ezer ember, aki a repter potencialis hasznaloja lesz. Raadasul a kozlekedes (mind autopalyahalozat, mind vasut) jobb errefele.
Ezzel szemben Pecs bo oras korzeteben az egyetlen 100 ezer feletti varos Eszek, az is epp, hogy 100 feletti. A nagyobb varasokbol meg ide szamit Kaposvar, Szekszard es Baja. A haromban egyutt kevesebben laknak, mint pl Miskolcon. Pecsen es a bo oras korzeteben osszesen kb. 400 ezren laknak, ez ugye a debreceni fele. Ehhez persze hozzajarul, hogy Pecs mind vasut, mind autopalya szempontjabol gyakorlatilag zsakutca.
3. Debrecen evtizedek ota az orszag fo fejlesztesi kozpontja (politikai okokbol), Pecs pedig gyakorlatilag a rendszervaltas ota doglodik.
Én azért a fizikai korlátok mellé tennék egy mentális korlátot is: teljesen jogos a futópálya méretére való hivatkozás - sajnos valóban nem elég sem az Airbus, sem a Boeing forgalmához! (kb. 1000 méterrel kéne meghosszabbítani!)
Kérdés: megérné-e, és kinek?
Ott van pl. Sármellék - nagyobb futópályával mint Debrecen - és mégsem tud kibontakozni (a Balaton, Hévíz szomszédságában!) 2020-ban (Covid alatt) 1751 fő "forgalom", míg Debrecenben ezalatt 122.000 fő.
Szerintem az, hogy Pécsett nem megfelelő a futópálya, az az egyetlen elfogadható magyarázat, a többi az szemléleti hiba!
Biztos van politikai oka hogy Debrecent "nyomják", de az forgalmat nem tud generálni. Tudtommal Debrecen is szinte a nulláról indult úgy, hogy 100 kilométeren belül van 3 nemzetközi repülőtér! (Kassa, Nagyvárad, Szatmárnémeti (picit arrébb Nagybánya, Ungvár), és 2019-re 600 ezer utassal a régió vezetője lett!
Utána néztem, mert azért ez így eléggé érdekes: Debrecenben egy milliárdos beszállt a reptéri bizniszbe, és ő lett a fő részvényes. Sok milliárdot ölt bele, leginkább technikai és technológiai fejlesztéseket, és fokozatosan kezdett felfutni a buli - úgy, hogy a város (állítólag) mindenben támogatta. Egy londoni járattal kezdtek, 2019-re már 15 menetrend szerinti járat volt Moszkvától Barcelonáig, Párizstól Tel Avivig, plusz a szezonális charterek! Amikor már így felfutott, átadta a részvények nagy részét a városnak, talán 1%-ot tartott meg magának. Jelenleg a városé, és nagy fejlesztés előtt áll: a 2500 m-es futópályát 3000+ra hosszabbítják, hogy a teherforgalomnak is megfeleljen...
Nos: sajnos Pécsett nincs (nem volt) egy ambiciózus milliárdos, aki beleállt volna egy ilyen nagy beruházásba. Különben is a pécsi szemlélet - sajnos - jól megmutatkozott az EKF idején: olyan lehetőséget magyar város még nem kapott mint Pécs - aztán sem reptér, sem villamos nem lett a nagy lehetőségből... Erre értettem a mentális problémát: akkor is úgy közelítették meg a kérdést, hogy mit miért nem lehet megcsinálni, és ez azóta is így van! Ráadásul ott van Szeged szintén a déli régióban: ellenzékben egy szuper várost építettek, és ha lenne repülőterük (van, de nagyon kicsi) jobb hely lenne mint Debrecen!
Ez meg mai hír, még nem tudni hogy mi lesz belőle, de a nulláról indítani nem egyszerű dolog. Főleg egy "parkettás" cégnek...
Pedig a Dunántúlra is kéne legalább egy valóban működő reptér.
Nagyon köszönöm a normális és részletes válaszokat - ezekre lettem volna kíváncsi - ezeket nem találtam meg a cikkben.
7-es: "Nagyvarad, Nyiregyhaza es Miskolc is elerheto egy bo oran belul, illetve szamos kisebb varos/telepules." - ez igaz, csakhogy Nagyváradon is van nemzetközi repülőtér (állítólag most újították fel) és Nyíregyházán is van egy működő(!) nyilvános repülőtér (24.846 utassal (2020).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!