A repülők a földön gurulva is a hajtóművekkel mennek? Illetve a felszállás megkezdése előtt is már miért zúg gyorsabban mint amikor csak gurul?
Csak kíváncsiságból kérdezem, laikus vagyok.
Sokat repültem már és észrevettem, hogy mielőtt megkezdi a futópályán a felszálláshoz a gyorsítást már előtte hangosabbak a hajtóművek mint amikor még csak gurul.
Miért van ez?
Illetve a földön gurulva is a hajtóművek hajtják előre és a szarvkormánnyal kormányozzák?
"A repülők a földön gurulva is a hajtóművekkel mennek?"
"Illetve a földön gurulva is a hajtóművek hajtják előre és a szarvkormánnyal kormányozzák?"
- Igen, hiszen a torlósugár a föld felszínén is működik, és tisztességes tolóerőt tud kifejteni. Felesleges és bonyolult lenne a kerekeket meghajtani.
- A repülőgépeket oldalirányban nem a szarvkormánnyal kormányozzák, hanem két lábpedállal, amelyek egymással ellentétesen mozognak. Ezek mozgatják a függőleges vezérsíkon lévő oldalkormány lapot. A jobb földi kormányozhatóság miatt az orrfutót is vezérlik az oldalkormány pedálok.
- A szarvkormány előre-hátra mozgatása a vízszintes vezérsíkokat vezérli, ez tehát a farokrész emelésén-süllyesztésén keresztül a repülési magasságot befolyásolja, ez tehát a magassági kormány.
- A szarvkormány jobbra-balra billentése a szárnyvégeken lévő csűrőlapokat szabályozza, ennek hatására a gép jobbra-balra "bedől" - ez a csűrőkormány.
"Illetve a felszállás megkezdése előtt is már miért zúg gyorsabban mint amikor csak gurul?"
Mert a gurulás kis sebességen történik, viszonylag kis erő szükséges hozzá. Felszállásnál az a cél, hogy a gép minél nagyobb lendülettel elérje az elszakadási sebességet, és felemelkedjen. A torlósugárhajtómű viszont nem egy villámgyorsan reagáló moped-motor, időbe telik, mire felpörög, és le tudja adni a szükséges tolóerőt.
Ezért indulás előtt, a felszállási engedély vétele után, még behúzott fékekkel felpörgetik a hajtóműveket. Ezzel tesztelik is a hajtóművet (felszállás előtti utolsó hajtómű ellenőrzés), ekkor a pilóták hang alapján és a műszerek visszajelzései alapján megállapítják, hogy a hajtómű simán egyenletesen jár, és üzembiztosnak látszik. Rendellenes hang, vagy műszeres visszajelzés esetén a felszállást azonnal megszakítják.
A hajtómű teljesítmémye a felpörgetéskor szép lassan növekszik, majd mikor kellően megnövekedett, kiengedik a fékeket, és a gép nekifut a felszállópályának.
Még így is beletelik néhány tíz másodpercbe, mire a hajtómű teljesen felpörög, és a gép eléri a felszálló sebességet.
"A repülők a földön gurulva is a hajtóművekkel mennek?"
Igen. A hajtóművel alapjáraton is leadnak annyi tolóerőt, hogy ha feloldod a féket akkor el is indul a gép, még csak gázt sem kell adni. - Jó valamelyiknél kell, de a legtöbb új gépnél komoly tolóerő van már alapjáraton is!
"Illetve a felszállás megkezdése előtt is már miért zúg gyorsabban mint amikor csak gurul? Miért van ez?"
A felszállás megkezdésekor nem adják rá először a teljes gáz, hanem néhány másodpercig 20-30%-on hagyják, hogy lássák a pilóták hogy mindegyik hajtómű ugyanannyira pörög-e fel, szinkronban vannak-e. Ha látják hogy minden ok, akkor adják rá a felszálló teljesítményt.
Azért így csinálják, mert ha nincs szinkronban a kér hajtómű akkor akkora asszimetria is felléphet, hog a gépet oldalra letéríti a betonról és akkor abból este a híradóban be fognak számolni! :D
"a szarvkormánnyal kormányozzák?"
bizonyos sebesség felett lehetséges csak az aerodinamikai kormányokkal kormányozni. Lassabb sebességnél hiába térítik ki a kormányfelületeket nem fog történni gyakorlatilag semmi.
Két módon lehet kormányozni a gépeket a földön: az orrfutómű kormányzásával, illetve a főfutók fékjével. Ha az egyik oldalt jobban befékezik akkor arra fog fordulni a gép.
"néhány tíz másodpercbe"
jól lesz az 1,5-2 másodpercnek is!
ha néhány 10 másodperc kell a felpürgéshez azt a hajtóművel nem engedik felszerelni egy repülőre sem!
"jól lesz az 1,5-2 másodpercnek is!
ha néhány 10 másodperc kell a felpürgéshez azt a hajtóművel nem engedik felszerelni egy repülőre sem!"
https://www.youtube.com/watch?v=gc4ljyiFPP8
A felvételen 0:40-től 0:50-ig tart a hajtómű felpörgetése. OK, nem néhány tíz, csak egyszer tíz.
:-)
itt pont azt láthatod, hallhatod, hogy kicsi gázt adnak és szépen lassan húzzák fel TO/GA állásig.
Nézz meg egy átstartolást!
például:
https://www.youtube.com/watch?v=C5dIrEYmqPI
2:15
De itt UGYE nem alapról nyomják fel maximumra? :-)
Ezzel együtt természetesen elfogadom amit mondasz, tulajdonképpen tökéletesen érdektelen, hogy egy torlósugár hajtómű mennyi idő alatt pörög fel...
Ha jól láttam, a többi kérdésben lényegében megegyezett az álláspontunk.
szőrszálhasogató vagy, nem vitatkozom tovább!
ráadásul még csak nem is torlsugár hajtóműről van itt szó
a torlósugár hajtóműben nincs is mozgó alkatrész, nem is tud mi felpörögni... ha még a wikipédiát sem tudod elolvasni ne gyere ide vitatkozni, okoskodni.
Köszönöm a kioktatást, erre csak ezt az egy képet szeretném küldeni neked a diplomámról:
Köszönöm mindenkinek a hasznos válaszokat, főleg az első kettőt, amelyek minden kérdésemre választ adtak és nagyon érthetően.
A vitában igazságot tenni én nem tudok, de az nagyon nem jó dolog, hogy mindketten állítanak valamit tényszerűen, (látszólag) szakértőként és mégis ellentmondanak egymásnak.
Én egyik válaszoló hozzáértését sem vonom kétségbe, nem is tudnám, de ez probléma. A neten sajnos elég gyakran látni ilyet, mindenféle témában.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!