Miért állnak 2 órát a nemzetközi IC vonatok a román határon?
A Corona kifelé magyar oldalon 40, román oldalon 12 percet áll. Befelé román oldalon 23, magyar oldalon 40 percet áll. Ez összesen 52 illetve 63 perc.
A Hargita kifelé magyar oldalon 56, román oldalon 20 percet áll. Befelé román oldalon 20, magyar oldalon 30 percet áll. Ez összesen 76 illetve 50 perc.
Ezalatt az idő alatt a vonatokat a határőrizeti szervek - schengeni külső határ lévén - ellenőrzésnek vetik alá, valamint Biharkeresztes állomáson a vasutak részéről megtörténik a szerelvények átadása-átvétele és gépcseréje.
Visszakérdezek tehát, hogy melyik határon állnak ezek a vonatok menetrend szerint több, mint 2 órát?
A francia-belga határon nincs gépcsere, nincs műszaki átvétel (erről később) és általában nincs határőrizeti ellenőrzés (schengeni belső határ).
Nem kell egyébként a francia-belga határig menni, a magyar határforgalom üzemváltó állomásai közül pl. Hegyeshalom és Štúrovo esetén is 3 perces megállás van.
A nemzetközi vonatok határátlépésének tehát több lassító tényezője van, melyek mind megszüntethetők:
1.
A határőrizeti ellenőrzés elmaradásának feltétele a két részes ország schengeni tagsága. Akkor is van mód a tartózkodás csökkentésére, ha ez nem teljesül:
-Közös határállomás kijelölése az egyik ország állomásán
-Menet közbeni ellenőrzés bevezetése
2.
Gépcsere nélküli közlekedéshez az érintett vontatójárműveknek több feltételnek is meg kell felelniük:
-Szabványosnál kisebb űrszelvényt használó országok esetében megfelelő fizikai méretekkel rendelkezzen
-villamosmozdony esetén az adott ország villamosítási rendszere alatt is legyen használható (többfeszültségű, többáramnemű járművek)
-Legyen felszerelve az adott ország vonatbefolyásoló-rendszeréhez tartozó fedélzeti berendezéssel
-A szomszédos ország kellő számú mozdonyvezetője vegyen részt típusismereti képzésen
-A jármű rendelkezzen a másik ország hatóságai által kiállított engedélyekkel
-A két érintett vasút kössön egymással megfelelő megállapodást (ugyanis a más vasút területén teljesített km-eket valamilyen módon ellentételezni kell)
3.
A műszaki átvételtől külön vasútközi szerződés szerint lehet eltekinteni, melyben a felek elfogadják egymás műszaki vizsgálatát:
-azonos utasításrendszerben közlekedő vasutak (pl. MÁV-GYSEV)
-két vasútvállalat közti szerződés, pl. ilyen van érvényben 1999 májusa óta korlátozottan, 2004 decembere óta teljen körűen a MÁV és a ZSSK (szlovák vasút) között. Az osztrák ÖBB-vel 2000.08.01-től élt ez a szerződés, amivel gyakorlatilag az akkor nyolctagú "elitklub" felé (lásd következő pont) műszaki vizsgálat nélkül juthattak el a MÁV vonatai.
-tagság az un. elit klubban (most elő nem keresem a pontos megnevezését), melynek tagjai elismerik egymás műszaki vizsgálatait. Ennek a MÁV-Start (első Kelet-európai vasútként) 2007.12.11-óta teljes jogú tagja. Jelenlegi tagvasutak:
-B (belga)
-BLS (Lötschbergbahn)
-ČD (cseh)
-CFL (luxemburgi)
-DB (német)
-DSB (dán)
-MÁV-Start (magyar)
-NS (holland)
-ÖBB (osztrák)
-PKP-IC (lengyel)
-SBB (svájci)
-SNCF (francia)
-ŠZ (szlovén)
-Trenitalia (olasz)
4.
Lehetőség van a határokon megállás nélkül történő áthaladásra, ehhez azonban az érintett utazószemélyzetnek ismernie, vizsgáznia kell a szomszédos ország utasításrendszeréből. A hagyományos, üzemváltó állomásig való vonattovábbításhoz elegendő az országhatár-üzemváltó állomás közötti szakaszra vonatkozó könnyített vizsga megléte.
"Miért állnak 2 órát a nemzetközi vonatok a román határon?"
Mert visszaveszik a karórákat.
:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!