A repülők miért nem nyílegyenesen repülnek a cél felé? Miért kerülnek?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Egyrészt figyelniük kell a szelekre. Nem jó nekik ellenszélben repülni, ezért ahol csak lehet, kerülik.
Másrészt pedig minden kéthajtóműves repülőgépnek van egy úgynevezett ETOPS-minősítése (a négyhajtóműveseknél nem tudom, hogy hívják). Ez megadja azt, hogy mennyire távolodhat el a kitérő repülőtereitől, ahol menet közben le tud szállni. Ez egy számérték, azt jelzi, hogy hány percnyi útra haladhat tőlük. Az ETOPS-minősítésnek akkor van értelme, mikor a két hajtómű közül az egyik meghibásodik: lemérik, hogy a gép teljes terheléssel, egy hajtóművel mennyi ideig tud biztonságosan manőverezni, ezt kell figyelembe venni az útvonal tervezésekor. Vagyis a gép nem repülhet úgy, hogy ne érjen el bizonyos időn belül egy kitérő repülőteret, ahol leszállhat, ha kiesik egy hajtómű.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Továbbá a Föld nem gömb alakú, hanem enyhén lapos, így északra kerülve - hihetetlen bár, de - rövidebb az út.
Arról nem is beszélve, hogy kijelölt nemzetközi légifolyosók vannak. Az IFR-repülésben (és a légitársaságok gépei csak ilyen irányítás mellett repülhetnek) pontról-pontra, előre meg van tervezve az útvonal (flight plan). Ez persze közben módosulhat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!