Hogyan zajlik egy repülőút?
Soha nem ültem még repülőn, addig világos, hogy kimegyünk a repülő térre, na de utána? Mikre kell figyelnem? Mi lesz a bőröndömmel?
Magyarországról szeretnénk Angliába utazni. Kb milyen árakra számítsunk?
Légyszi írjátok le részletesen mert nagyon félek!
16/L
Kimész több órával indulás előtt a repülőtérre. A táblán látod, ha a Te járatodra van checkin, kiírják, hányas pultnál. Be kell állnod a sorba, ahol elkérik az igazolványaidat, és le kell adnom a bőröndödet, ha szeretnéd vagy meghaladja a kézipoggyászként felvihető méretet/súlyt.
Ezután a beszállókártyáddal bemehetsz a váróterembe (de nem muszáj még azonnal). Itt átesel egy kézi ellenőrzésen (fémdetektoros kapun kell átmenni, szükség esetén motoznak stb.), majd odabent meg lehet nézni a duty-free (vámmentes) áruk boltjait.
Figyelni kell azt, hogy melyik kapunál (gate) lesz a beszállítás, ez és az ideje is ki van írva. Ha ez eljön, akkor a kapunál elkérik ellenőrzik a jegyedet, esetleg a csomagot is lemérik (nem jellemző), majd vagy buszon, vagy beszállítóhídon bejutsz a repülőgépre. Ott még egyszer elkérhetik a jegyedet, és ha ülőhelyre szól, meg kell azt keresned, ha nem, oda ülsz, ahová akarsz.
A cuccodat rakd fel az ülések felett levő "kalaptartóba", majd csatolt be az övedet. A repülés egyáltalán nem félelmetes, ha tudsz, ülj ablak mellé, mert gyönyörű. :D
Megérkezéskor gondoskodnak arról, hogy bejuss az épületbe (szintén busz vagy híd), majd útlevél/személyi igazolány ellenőrzés következik. Ha van feladott csomagod, a kijelzőkön olvasható számú szalaghoz menj, ahol felveheted azt (nem árt, ha van rajta valamilyen szalag vagy akármi, hogy megismerd a sok közül).
Ez után kimész a főcsarnokba, ahonnan már a magad ura vagy, véget ért a repülőút.
Apróbb eltérések lehetnek repülőtér/légitársaság függvényében, és akkor, ha fapadossal utazol.
Árak: nagyon változó. Ajánlom a fapados társaságokat, olcsóbbak, hátrányuk, hogy gyakran a várostól távolabb eső repülőterekre járnak, ahonnan aztán nehezebb vagy drágább bejutni a városba (ez Londonra hatványozottan érvényes). Tájékozódj úgy az árakról, hogy felmész néhány légitársaság honlapjára, ahol foglalást indítasz adott napra / járatra, ha nem fizeted ki, semmilyen kötelezettséget nem jelent.
www.easyjet.hu
www.jet2.com
www.wizzair.com
www.britishairways.com
www.malev.hu
Igazából már régen utaztam fapadoson de azért más mint normál járattal menni.
A normál járaton, megveszed a jegyedet, ezt teheted utazási irodában, repjegy irodában, online.
Kapsz egy kódot, vagy egy papírt ami végül is a jegy. Nevedre szól. Ha rendes járattal mész, be tudsz chekkolni amivel helyet is veszel online, ha nem teszed meg akkor a reptéren egy autómatánál ezzel kell kezdened (külföldön nem, ezt is a pultnál csinálják).
Ha meg van a helyed ami az ott kiadott beszállókártyádon van, akkor mész tovább a csomagoddal a pulthoz, ott leadod, és elköszönsz a szüleidtöl. aztán mész átvizsgálásra, majd a transzfer részben leszel. itt vanank kávézok, üzletek, nem unatkozol.
a beszálló kártyán rajta van melyik kaputol indul a géped és majd a gépen hova kell ülnöd.
a beszállás az indulás elött fél órával kezdik ha nem késik a gép. beszállssz a gépbe és leülsz a helyedre.
a fapados annyival másabb hogy sok helyen nem kapsz helyjegyet. oda ülsz ahova akarsz, vagy ahol marad hely.
...és hogyan mész ki 16 évesen?
Tanulni, vagy dolgozni?
Várnak kint?
Néhány órával az indulás előtt meg kell érkezni. Először az előcsarnokba lépsz be, ahol ki vannak írva, hogy melyik társaság melyik járata mikor indul-érkezik stb. Régebben az utasfelvételi pultoknál (check-in) kellett jelentkezni, ez most nem tudom, hogy így van-e (már régen repültem, azóta a technika fejlődött, on-line chck in/mobil check in) erről bővebben olvashatsz a Malév honlapján. [link]
A biztonsági ellenőrzés után be lehet lépni a tranzitváróba.
Amikor az [feltöltötték a gépet a szükséges üzemanyaggal, berakodták a csomagokat, kívülről szemügyre vételezték a gépet, hogy nincs-e látható sérülés, meghibásodás] utaskísérők felkészültek az utasok fogadására a kapitány engedélyt ad az utasok beszállására. Ekkor kb. a repülőgép indulása előtt mintegy fél órával a beszállófolyosókhoz szólítják a járat utasait.
Miután az utaskísérők jelentették, hogy minden utas rendben a helyén ül, a kapitány bezáratja az ajtókat és elviteti a lépcsőket vagy a beszállófolyosókat a gép mellől. Ezzel máris elszakadtak a földtől és kezdetét veszi a repülés.
Ezután megkezdik a hajtóművek beindítását. Ha nem volt szükség a tűzoltók beavatkozására, a gép végre megkezdheti gurulását a felszállópálya felé. Útja most az előtér sárga csíkján és a gurulóutakon vezet. Az utasok előtt már a gurulás kezdete óta égnek a DOHÁNYOZNI TILOS! és a CSATOLJÁK BE A BIZTONSÁGI ÖVEKET! táblák és most az utaskísérők is bekötik magukat lehajtható üléseikbe. Gyakran egész sor repülőgép várakozik a pálya előtti felszállásra, attól függően, hogy melyik irányban szabad a légtér. Ilyenkor a várakozó gépet a többiek megelőzhetik a gurulóutnak a felszállópálya előtti kiszélesedésénél. A repülőtéri irányító engedélyt ad a felszállásra. A kapitány még a felszállás előtt közli döntését, hogy ő vagy a másodpilóta fogja vezetni a gépet. Innen kezdve a kormányzást végző pilóta adja a vezényszavakat. Ha megvan az engedély a felszállásra fokozatosan az előírt mértékig növelik a hajtóművek teljesítményét, majd miután a műszerek alapján meggyőződtek arról, hogy ezen az óriási terhelésen is normálisan működnek, kiengedik a fékeket és megkezdik a nekifutást.
Elérve a felszálláshoz szükséges sebességet(elemelkedési sebesség), a gép felemeli az orrát és elrugaszkodik a betonról. A lehető legmeredekebb szögben emelkedik, hogy minél hamarabb olyan magasságba jusson, ahonnan már nem zavarja a környék lakóit zajával. Ezután már lankásabban folytatják az emelkedést, hogy ne csak a magasság, hanem a sebesség is növekedjen és behúzhassák a fékszárnyakat.
Az egyenletes emelkedés megkezdése után elsőként az utaskísérők hagyják el az ülésüket, hogy végigjárják az utasokat, hogy nem tett-e valakiben kárt a felszállás. :) Utána lassan elkezdődik az ételek-italok osztása de ez légitársaság függő, hogy egyáltalán ad-e valamit.
Aztán repülés következik (esetleg magasság változás, ha a légiirányítás úgy akarja) bedöntésekkel, „felhők felett mindig kék az ég” lenézve a felhők meg olyanok, mint a kifújt tejszínhab! :) Érdekes, amikor másik repülő jön szembe, vagy éppen megelőz egy oldalról alulról/felülről.
Leszállás előtti süllyedés megkezdése előtt az utaskísérők mindenkit leültetnek, asztalkát felhajtani, üléseket egyenes helyzetbe állítani, öveket bekapcsolni. Utaskísérők ellenőrzik, hogy mindenki bekapcsolta-e az övet. Dolguk végeztével leülnek és bekötik magukat. A gép folyamatosan csökkenti a sebességét, hogy időben kibocsáthassák a fékszárnyakat és futóműveket. Mindezt már kb a célrepülőtértől 25-30 km-re. A szárny elején az orrsegédszárny, hátul pedig a fékszárny válik el tőle. Leszállás után féklapokat is kinyitják, a hajtóművek tolóerejét előbb alapjáratra csökkentik, majd a sugárfékkel megfordítják és a fékezés szolgálatába állítják. Amint sikerült a sebességet eléggé lecsökkennteni, az első gurulóúton lekanyarodnak a leszállópályáról, hogy ne akadályozzák az utánuk fel és leszálló gépeket. Addig ülve kell maradni, ameddig meg nem érkezik a gép az állóhelyére. Megállás után lehet öltözni, elővenni a kézipoggyászokat, ellenőrizni, hogy nem hagysz-e ott valamit.
Érkezéskor a repülőtéren meg ugyanazon az ellenőrzéseken esnek át az utasok, mint beszállásnál, csak fordított sorrendben.
Egy repülős mondás szerint: A repüléstől nem kell félni, még senki nem maradt fenn! :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!