Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Miért pattog a fül a repőlőgép...

Miért pattog a fül a repőlőgépen le és felszálláskor?

Figyelt kérdés
Úgy értem, hogy nagy, utasszállító repülőgépen. Sosem utaztam repülővel, de sokaktól hallottam már, hogy füllfájásra panaszkodtak. Hogyan lehetséges ez? A repülőgépen nem állandó légnyomásnak kellene lennie? Hiszen tökéletesen szigetelt az utastér, nem? Hogy ki ne szökjön a nyomás. Értem én, hogy a magasságváltozáskor növekszik vagy csökken a kinti levegőnyomás, de a gép burkolata megakadályozza, hogy kiegyenlítődjön a benti és a kinti levegőnyomás, nem?

2018. okt. 1. 21:56
 1/6 A kérdező kommentje:
*füll
2018. okt. 1. 21:58
 2/6 anonim ***** válasza:
67%

"A repülés során változik a légnyomás. Felszálláskor csökken a nyomás, a leszálláskor pedig nő. De ugyanez figyelhető meg hegymászásnál is, vagy akár gyors és hosszan tartó liftezésnél is. Búvárkodás közben is változik a nyomás, lefelé haladva nő és felfelé haladva visszacsökken a nyomás.

A túl gyors nyomás változást a fülkürt nem tudja elég gyorsan kiegyenlíteni. Ha csökken a külső légnyomás, akkor a középfülben nő a nyomás és kifelé nyomódik a dobhártya. Ha nő a külső légnyomás, akkor a középfülben csökken a nyomás és befelé nyomódik a dobhártya. Mindkét esetben úgy érezzük, hogy feszül, bedugul a fülünk. Tompul a hallásunk (mintha be lennénk zárva valahova) és megfájdulhat a fülünk is a dobhártyára nehezedő nyomástól. Minél nagyobb a nyomáskülönbség, annál erősebb lesz a fülfájás."

[link]

2018. okt. 1. 22:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 A kérdező kommentje:
Azt értem, hogy pl. az utazómagasságban ritkább a levegő, azért a nyomása kisebb, mint a repülő utasterébenés fordítva, hogy a repülő beljesében ilyenkor magasabb nyomás uralkodik, mint kint, de az emberi tüdő/fül számára a légnyomás az utasértben az nem változik..... vagy de? Ilyenkor nem egy elszigetelt, zárt rendszerként tekintjük az utasteret, ami teljesen független a külvilágtól?
2018. okt. 1. 23:10
 4/6 A kérdező kommentje:
* "az utazómagasságban ritkább a levegő, azért a nyomása kisebb, mint a repülő utasterébenés ÉS fordítva, hogy a repülő beljesében ilyenkor magasabb nyomás uralkodik, "
2018. okt. 1. 23:11
 5/6 Wadmalac ***** válasza:
77%

Az utazási magasságon, 10-11 kilométeren pár perc alatt meghalnánk oxigénmaszk nélkül. Ezért túlnyomásos az utastér.

De ha a talajszinti légnyomást tartanák fenn, az túl nagy anyagfárasztó terhelés lenne a repülő szerkezetére.

Így a repülési magasságon csak egy könnyen elviselhető nyomáscsökkenést engednek meg, amilyet mondjuk egy alpoki túrán megélsz, ezzel a kisebb nyomáseltérés a külső és belső közt csökkenti a repülő anyagainak terhelését.


Csak egy extra infó hozzá: a repülőgépen felszolgált kajákat itt a földszinten túlfűszerezett, ehetetlenül túlízesített cuccnak éreznéd.

A repülési magasságon viszont az alacsonyabb kabinnyomásban az ízérzékelés is gyengül, ezért ha nem lenne a kaja túlfűszerezve, ízetlennek éreznéd.

2018. okt. 2. 07:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 Wadmalac ***** válasza:
2018. okt. 2. 07:42
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!