Mi a véleményetek a biológiáról ilyen szempontból?
Véleményem szerint a biológia oktatás csődje, hogy ilyet gondolnak az emberek. Nagyon szomorú, ha az jön vissza a biológia oktatásából, hogy "be kell mindent magolni".
Annyiban jogos (pláne általános iskolában), hogy mivel a biológiai rendszerek sokkal összetettebbek, mint a legtöbb egyszerű fizikai és kémiai rendszerek, ezért egyszerű szinten sok mindent nehéz értelmezve tanulmányozni, hiszen nagyon sok előzetes ismeret szükséges sok biológiai rendszer működésének megértéséhez. Mindenesetre hogy egy példát mondjak, a nyugalmi potenciált leíró modellek (Donnan-egyensúly és főleg a Goldmann-Hodgkin-Katz egyenlet) megértését nem találtam épp könnyűnek.
Az viszont igaz, hogy a biológiai rendszerek (mivel fizikai-kémiai rendszerek) sokszor fizikai és kémiai modellekkel leírhatók. De ez sem mindig igaz, például (a már említett populációgenetika mellett) a populációdinamikai és evolúciós modellek, vagy az idegsejt-hálózatok működését leíró modellek nem következnek közvetlenül fizikai és kémiai modellekből.
Maradjunk annyiban, hogy nem ismered megfelelő szinten a biológiát, és ezért gondolod ezt.
Talán, ha egy fél életen keresztül tanulnád, más lenne a véleményed, de addig nem.
Ez viszont csak azt jelenti, hogy a biológia túl bonyolult ahhoz, hogy a legtöbb jelenségét egyszerű szinten tanítsák.
Bár azért van egy-kettő... pl. a legegyszerűbb öröklődési módszerek.
Valahogy úgy képzelheted el a dolgot, mint pl. a programozást. Ha leírsz egy fél oldalas programot, nem fogod elemezni hozzá a tranzisztorok fizikai alapjait és működését - tehát azt hiheted, hogy csak be kell magolni 20 kulcsszót.
Pedig ez azon alapul!
De akkor 1000000 oldal lenne ugyanaz a program.
A magyar közoktatás elég rossz állapotban van, és ez a biológiára különösen igaz. Az iskolarendszer nem tudást akar átadni, nem akarja felkelteni a diákok érdeklődését. (Ezt persze nem tudatosan csinálják így, de egyszerűen így működik. Példát vehetnénk mondjuk a finnekről.)
Természetesen vannak jó tanárok, akiknek ezek a céljaik, de a probléma sokkal mélyebb annál, hogy hány érdekesen magyarázó és hány unalmas tanár van az iskolákban.
Érteni vagy tanulni...
Nos, fizikában van vagy 5 törvény, és az azokkal való babrálásra épül a _tantárgy_.
A biológiában meg ugye van csilliárd állat és növény, mindet tudni kell a legapróbb részletig hogy hogyan működik.
Ha szerencséd van, akkor magadtól érdekel: sétálsz az erdőben, látsz egy növényt, és érdekelnek a részei. Látsz egy hangyabolyt, és méreg helyett kamerákat raksz rá. Megkérdezed a kutyád hogy hogy van.
Stb.
Gerald Durrell könyveit tudom ajánlani, nagyon szórakoztatóan írja le hogy kb milyen ha a biológia érdekli az embert.
Ha nincs benned ilyen késztetés, akkor így jártál. Rajzold le a mohát meg a tüskésbőrűt és nevezd meg hogy melyik testrészének mi a neve, és ennyi. Meg kell tanulni.
(akit érdekel, az is megtanulja, csak ő használat közben, nem pedig szárazon)
"A reáltantárgyakra jellemző,hogy érteni kell őket."
Nem csak azokra. Mindegyiket érteni kell. A történelem is, ha nem érdekel, csak egy csomó unalmas szám meg csatázgatás. Ha viszont elkezdesz komolyan foglalkozni vele, egészen érdekes dolgokat tudhatsz: nekem például teljesen meglepő volt, hogy a sör miatt vannak városok meg templomok. És ez nem beseggelt, száraz infóhalom, hanem élő tudás.
Ugyanilyen a biológia: magolsz, hogy a szilva kék, az alma piros. De ha megkérdezed, hogy erre mi okuk van, megint egészen érdekes és meglepő dolgokra találsz. Vagy az evolúció - annak absztrakciós szintjét mi sem jellemzi jobban, hogy például antennát lehet tökéletesíteni vele.
A fontos, hogy fel lehessen tenni a "Miért" kérdést. Bármi tananyag, amiben van válasz a miértekre, több, mint magolás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!