Miért hangosabb egy sugárhajtóműves vadászrepülő, mint egy sugárhajtóműves utasszállító repülő?
Mert két tök más hajtóműről beszélünk, más célra tervezve?
Airbus A320 tolóerő tömeg aránya elvileg olyan .282
Grippen 0,8
Airbus toló erő: 96-147 Kn
Grippen tolóerő:54,0 kN / 80,5 kN
Nyilván a gripen egy kisebb/könnyebb gép de ezáltal a hajtóművek is kisebbek mégis arányaiban sokkal nagyobb teljesítményt lehet ezekből kihozni. Egy utas szállítónál nem cél az hogy a hajtómű követni tudja azokat a manőverek amibe egy vadászgép rendszeresen belekerülhet.
Kisebb átmérőjű hajtómű magasabb fordulaton jár. Plusz kisebb áteresztési keresztmetszettel kell tolóerőt gyártani, méghozzá nagyobb sebességű kiáramlással.
Meg igazándiból a hagyományos vadászgépeknél nem volt szempont a hajtómű halkítása. Egy kereskedelmi, tömegközlekedési gépnél meg igen.
Újabban, ahogy a lopakodó tulajdonság előtérbe kerül, a hangerő is szemponttá vált.
Többek közt (pl. a fogyasztáscsökkentés mellett) ez is belejátszott, hogy a modern hajtóművek utánégető nélkül tudják a szükséges tolóerőt produkálni.
Egy MIG 29-hez képest egy F-117 vagy F-35 relatíve "kussban van".
Vannak jópofa youtube-os videói a NASA-nak, a jövő repülőgépe fejlesztéseikről.
Ott is fontos szerepet játszik a hajtóművek halkítása, amit nagyon komoly számítógépes aerodinamikai modellezéssel próbálnak elérni (láthatóan sikerrel).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!