A kis vagy a nagy kerekű kerékpárral könnyebb a tekerés?
Nem házi feladat kérdés, csak tudományos kíváncsiság.
Legyen két kerékpárunk. Az egyikben gyerek bicikli kerekek vannak, mondjuk 10 collos méretűek. A másikban 28 collos nagy méretű kerekek. A két kerékpár úgy van kialakítva hogy a hajtókar egy körülfordulása alatt azonos távolságot haladnak előre. Valamint azonos a gördülési és közegellenállásuk is.
A gördülő kerék teljes kinetikus energiája:
---
Valamikor egy azonos motort szereltem egy robogó kerékméretű vázba és egy nagy kerekű vázba. A lánc áttétele annyira jól lett megválasztva hogy a motor főtengelyének mondjuk 20 körbefordulására mindegyik motorkerékpár x métert haladt előre. A nagyobbik váznak nyilván kicsit nagyobb lehetett a közegellenállása. Az eredmény az volt hogy ugyanaz a motor a kis kerekű vázban zabálta a benzint. Míg a nagy kerekű vázban meg feltűnően keveset fogyasztott és még a rendőr is azt mondta tréfásan hogy lépjek a fékre is mert túl erős a gép.
Viszont azt megjegyzem hogy a kis kerekű váz esetében nagyobb lehetett a gördülési ellenállás.
---
De mi a tudományos igazság? Energiabefektetés tekintetében előnyösebb a nagy kerék?





Nem csak ezt kell vizsgálni vannak más előnyök és hátrányok is a kerékméretekkel kapcsolatban.
Még úgy is nehéz a válasz hogy kizártál pár dolgot pl a gördülési ellenállást.
- A nagyobb keréknek nagyobb az öntömege is, így nehezebben gyorsítható és lassítható is mint a kicsi.
- Viszont minél nagyobb a tömege annál inkább lendkerékként is működik, azaz ha már begyorsítottad kisebb erőkifejtéssel tudod megtartani a lendületedet és ezzel a sebességed. (országúti)
- És azt se felejtsük el hogy a kerék egy "búgócsiga" (giroszkóp) azaz a perdületi síkjából nehezen kimozdítható minél nagyobb a fordulatszáma és minél nagyobb az átmérője is.
- A kicsi kerék hiába pörög nagyobb fordulaton ha ugyanolyan sebességgel megy a kerékpár az átmérő miatt nem stabilizál annyit mint a nagy kerék! azaz a nagykerekű bicikli sokkal stabilabb is!
(Ezért lehetett azokon a régi "vicces" velocipédekkel nagyon lassan is haladni felborulás nélkül.)
- Továbbá a nagyobb kerék a nagyobbacska útegyenetlenségek fölött el tud száguldani, míg a kicsi az aszfalt alapvető érdességén is rázhat (kátyuk nélküli úton).
- Viszont van a stabilizáló hatásnak hátulütője is, mivel minél gyorsabban mész annál nagyobb erőt kell kifejteni a kormány eltekeréséhez. Ez már olyan 40-50 nél érezhető egy nagy kerekű kerékpárnál míg a kicsinél valószínűleg ott még nem.
//60-70km/h -nál vagy fölötte már egy 29-es kerékkel szinte lehetetlen még apróbb kanyarokat is tenni. Gyakorlatilag csak egyenesen haladhatsz (Száguldhatsz le a lejtőn. :). Ezt tapasztalatból mondom. Kanyar előtt erősen fékezni kell!//




















Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!