(Giroszkóp hatás) Ha egyforma sebességgel megyek egy 26' kerékméretű, és egy 29' kerékméretű biciklivel, akkor az utóbbival nehezebb lesz bevennem ugyanazt a kanyart?
Nem könnyű a kérdés. Egyrészt azért, mert a kerékpározás pontos mechanikáját, értem ezalatt a diffegyenletek felírását a mai napig -tudomásom szerint- nem sikerült egyértelműen felírni.
Ha ettől el is tekintünk, közelítéseket tehetünk. Mint dinamikából ismeretes, forgó kerekek esetén az ellennyomaték az impulzusmomentum-deriválttal azonos. Utóbbi pedig egy ún. Euler-képlettel számítható: szögsebesség keresztszorozva perdület + tehetetlenségi nyomaték * szöggyorsulás.
Bár nagyobb keréknek nagyobb a tehetetlenségi nyomatéka (az átmérő négyzetével arányos, körgyűrű testet feltételezve), viszont rögzített sebesség mellett lasabban forog egy kisebb kerékhez képest.
Szóval írd fel korrektül a dinamika alaptételét, le kell vezetni az egyenleteket, abból kijön minden.
Hasonlítsuk egy 20" bmx-hez. A kis kereket sokkal könnyebb irányba forgatni, terelgetni, de nagyon idegesen viselkedik, nem túl stabil. A legkisebb úthiba is eltéríti a méretéből adódóan. Ahogy a 800mm szélességű downhill kormánnyal is sokkal finomabban lehet irányítani a bringát, mint egy keskeny országútival.
Kanyarban viszont bedőlsz, ezért nem számít a kerék méret. Maximum a fordulási kör lesz egy kicsit nagyobb, mint a kisebb kerékkel, de nem nehezebb bevenni a kanyart. A kanyar stabilitás inkább a tengelytávtól függ.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!