Ha a súrlódás mértéke nem függ az érintkező felületek nagyságától, akkor miért használnak nagy kerekeket az autó hátsó kerekénél, ott, ahol számít a nagy gyorsulás?
Nos, fogalmazzunk pontosan!
A surlódási EGYÜTTható mértéke tényleg nem függ az érintkező felületek nagyságától.
Ha olyan surlódásról beszélünk, amit adott felületen súlyerő hoz létre, a felület növekedésével az öszeszorító erő csökken (nagyobb felület - kisebb nyomás), de itt nem ez a helyzet.
A gyorsulási versenyeken az átvitt teljesítmény maximálizálása a cél.
A súrlódási erővel átvihető teljesítmény (ami gyorsítja a kocsit) tiszta gördülősurlódásnál, ahol nem "kapar" a kerék
P = M*omega (omega =szögsebesség)
Az M nyomaték, ami a kerék sugara és a hajtó erő vektori
szorzata amit a motor befeccöl. Tiszta gördülősurlódás esetén a kerületen ható erő megegyezik a surlódási erővel.
Innen már látható a tiszta gördülés esetén a hajtó erő felső korlátja a maximális surlódás.
viszont a kerékátmérő növelésével tulajdonképp ugyanazon erő befeccölésével nagyobb teljesítményt lehet elérni.
Ez a kerékátmérő növelését adja.
ennek is van szerkezeti felső korlátja : a gumi szakítószilárdsága.
Remélem megvilágítottam a problémát.
A súrlódás mértéke FÜGG a felület nagyságától. Már ha ezen a mértéken azt értjük, hogy mekkora munka kell a legyőzéséhez.
Nézzük az autót. Ha azt akarjuk, hogy álló helyzetből adott sebességre gyorsuljon, akkor erőt kell gyakorolnunk rá. Hogy jön létre ez az erő? Forgatjuk némi üzemanyag elégetésével a kereket. A kerék súrlódik a földhöz, ezért az nem üresen pörög, hanem elmozdul a földhöz képest (gyorsul). Ennek mértéke két dologtól függ: mekkora a súrlódási együttható (azaz a két anyag milyen mértékben "tapad" egymáshoz. ez kizárólag a két anyag felületi egyenetlenségeitől és az anyagok összetartó erejétől függ), és mekkora a felület, ahol ez hat. Könnyű belátni, hogy ha két "csúszós" anyag jó nagy felületen érintkezik, akkor az ugyanaz, mintha két érdesebb "tapadósabb" anyag kisebb felületen érintkezik. Tehát a mozgatáshoz szükséges erő a súrlódás erejétől és a súrlódó felület nagyságától együttesen függ.
Egyrészt a több súrlódás jobb, az hajtja a kocsit ;)
Másrészt a gördülési ellenállás ha az érintkezési felülettõl nem is, de a kerék sugarától mindenképp függ. Legalábbis ott, ahol az út egyenetlenségei összemérhetõek a kerék nagyságával.
Gondolj bele: nagy bicigli v. mûanyag kismotor, melyik akad el jobban a térkõ térközeiben.
Harmadrészt nem használnak nagy kereket ott hol számít a nagy gyorsulás. Fõleg azért mert a nagy mozgási- és nem a nagy forgási energiára adják az érmet.
Feljebb meg lett említve, de kiemelném a lényeget.
Itt már nem a tapadási vagy mozgási súrlódás számít.
Az a gumi úgy fog az útfelülethez, mintha oda lenne ragasztva.
Az F1-ben meg a dragstereknél is, a gumik bitumenhez mérhető súrlódási tényezője eléri az 1,5-1,7 értékeket, ami a hétköznapi életben irreálisnak tűnik, ott nem találkozunk olyan súrlódóerőkkel, amik nagyobbak, mint az összenyomó erő. Ez már a matrica, a ragasztó meg a tapadókorong kategóriája.
Itt a tapadás határa már nem a bitumen és a gumi közti súrlódáson fog múlni, hanem azon, hogy a gumi úthoz tapadó felülete milyen erőre szakad le a gumiabroncsról.
Innen származnak a keréknyomok fekete csíkjai a bitumenen.
Akkor meg a nyírási szakítószilárdság számít, a maximális nyíróerő meg egyenesen arányos a nyírt keresztmetszettel, vagyis minél nagyobb felületen fekszik fel, annál nagyobb erő kell.
Erre még rásegít az alacsony guminyomás és lágy gumianyag is, amitől hosszában is nagyobb a felfekvő felület.
A széles abroncsnak még egy előnye van, a nagy oldalirányú kanyarerőkre kevésbé tud "kenődni", oldalra vetemedni.
Meg az sem egy utolsó szempont, hogy a nagyobb felület jobb hőleadó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!