Fizika, súrlódás, álló csiga feladat?
Valaki részletesen le tudja írni ennek a feladatnak a megoldását magyarázattal együtt?
Itt a feladat:
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Rajzolsz, felveszed a két általánosított koordinátádat: q.
q az első test pozíciója a vonatoztatási ponttól.
q_2 a második test pozíciója a vonatkoztatási ponttól.
q_3 a harmadik test pozíciója a vízszintestől.
A rendszer szabadsági foka 5, de jelen van négy kényszer, így 1 általánosított koordinátára van szükség, fentebb bevezetett három koordináta nem általánosított, mivel egymástól függnek, de ezt mindjárt megoldjuk.
q_2=q+l_1
q_3=q+l-l_1-l_2
Itt l_1 az egyes és kettes test közötti kötél hossza, l_2 a kettes és hármas test közötti kötél hossza. l pedig a teljes rendszer hossza.
Lagrange egyenlet: 1/2(m_1+m_2+m_3)(q')^2+mg(q+l-l_1-l_2)
Euler-Lagrange egyenlet:
d/dt(∂L/∂q')=∂L/∂q
Deriválást elvégezve:
q''=(m_3)/(m_1+m_2+m_3)g
Ide berakod az adatokat és kiszámolod, kapsz egy számot, rá voltál kíváncsi. Meg lehetne közelíteni Newtoni formalizmussal is, bár az ennyire nem egyszerű. Ha így tagonként kezeled a rendszert egy nem nehéz, de komplex feladatot kapsz, viszont kifognak belőle ugrani a kényszer erők is, amikre te most ne mvagy kíváncsi, szóval Newtonival egyszerűbb, ha az egészet egy rendszernek képzeled. Mi a rendszer teljes tömege? m_1+m_2+m_3
Mi gyorsítja ezt a rendszert? az m_3-ra ható gravitációs erő. Mivel más erő nem hat a rendszerben, ezért ő lesz a felelős a rendszer gyorsulásáért:
F_g3=m_3 g=(m_1+m_2+m_3)*a
Ez nem más, mint a második axióma. Ható erő egyenlő a rendszer gyorsulásával. Ebből pedig megkapjuk azt, amit a Lagrange formalizmus is mondott:
a=(m_3)/(m_1+m_2+m_3) g
Ha valamit nem értesz, akkor írj és megpróbálom még érthetőbben leírni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Végét értened kellene így is. Amit nektek tanítanak az csak és kizárólag Newtoni mechanika. Első lépésben mindig rajzolj. Ha ez megvolt rajzold be a ható erőket. Minden asztalon lévő testre hat a gravitációs erő, illetve a normál erő. (Gravitációs lefele, normál fele és mivel vízszintes az asztal a két erő pont ugyanakkora nagyságú, így pont "kioltják" egymást.) Aztán minden testre hat egy kötél erő, aminek az ellen ereje pont a másik testre hat és mivel a kötél nyújthatatlan, ezért a kötélerők is "kioltják" egymást (mivel ugyanakkorák és ellentétes irányúak). Mivel súrlódástól eltekintünk, egyetlen erő, amit nem "olt" ki semmi az a hármas, tehát a logó testre ható gravitációs erő. Ilyen feladatokban mindig Newton második törvényét írjuk fel:
F=m*a, ahol F a teljes rendszere ható külső eredő erő, de mivel fentebb megvizsgáltuk, hogy a rendszerben ható összes erőnek van ellen ereje kivéve a hármasra ható gravitációsnak, így ez az F=F_g3, ami a hármas testre ható gravitációs erő. (Ez nem a "hivatalos" értelemben vett ellen erő, hanem a ható erőt "kioltó" erő.) Az m a rendszer teljes tehetetlen tömege, mivel a rendszerben az egyes, kettes és hármas test van benne, így m=m_1+m_2+m_3. Az a gyorsulás pedig a rendszer teljes gyorsulása, ami bármelyik testre igaz, hisz a kötél nyújthatatlan, tehát ha az egyik a-val gyorsul, akkor a másik kettőnek is kutya kötelessége ezt tenni. Eddigiek alapján erre az esetre specifikálva Newton második törvénye (F_g3=m_3*g):
m_3*g=(m_1*m_2*m_3)*a, átrendezve:
a=[(m_3)/(m_1*m_2*m_3)]*g
Ez a formula adja meg a test gyorsulását, ide már csak be kell helyettesítened a feladatban megadott számokat és kiszámolni a gyorsulás értékét.
Newton harmadik törvényének lényegi mondanivalója, hogy ilyen esetekben mindig izoláljuk a rendszer amivel dolgozni akarunk. Mivel a feladat csak a gyorsulást kérte, így célszerű és egyszerű volt vizsgálandó rendszernek választani a három testet egybe. Amennyiben kérte volna a fellépő kényszererőket, akkor a testeket egyenként kellett volna vizsgálni ugyanígy. A különbség annyi lett volna, hogy az egyes testekre ható erőknél a tenziós(kötél) erő nem esett volna ki, így pár egyszerű konklúzió levonása után megtudtad volna őket is állapítani, de mivel a feladat ezt nem kérte, én az egyszerűbb utat választottam.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!