Egy játékvonatot 230V hálozati feszültségre kapcsolt transzformátorról müködetünk. A szekunder tekercsben az áram erőssége 0.23A a feszültség 10V. Mekkora a primer tekercsben folyó áram erőssége? Mekkora teljesítményű a játékvonat motorja?
Továbbá a megfogalmazása se túl jó a feladatnak,mert azt mondja, hogy a "játékvonatot" működtetjük erről, majd arra kérdez rá, hogy a "játékvonat motorja" mekkora teljesítményt vesz fel. Tehát ha a vonat rendelkezik más funkcióval (világítás, hangjelzés...stb), akkor ezen teljesítményeket le kell vonni a teljes fogyasztásból ahhoz, hogy megkapjuk a motor teljesítményét.
Szóval hány éves a kapitány?
Ami az első kérdést illeti, nyolcadikos szinten még érvényes a feszültségek és áramok menetszámáttételtől illetve az áttétel reciprokától függése.
Ezt a viszonyt a terhelés fázisszöge nem befolyásolja, csak a transzformátor belső viszonyai, azok hatását meg nullának vesszük nyolcadikban.
Szóval, Kiss Nyuszi, a menetszámáttétel az 230/10, a primeráram meg ezen szám reciprokával szorozva a szekunder áram.
Ez egy 8-os feladat, egyszerűsített modell.
Szóval mint Sztrogoff helyesen rámutatott, az áttételi egyenletet kell alkalmazni egy ideális transzformátor esetében, tehát:
I2 / I1 = U1 / U2, ahol
* I1 - a primer oldali áram (ezt keressük)
* I2 - a szekunder oldali áram (0,23 A)
* U1 - a primer oldali feszültség (230 V)
* U2 - a szekunder oldali feszültség (10 V)
ebből következőleg:
I1 = I2 / (U1 / U2)
A teljesítmény meg szimplán (8-os, egyszerűsített modell, semmi cosfi!):
P = U * I, ahol
* P - a teljesítmény (ezt keressük)
* U - a (szekunder oldali) feszültség (10 V)
* I - a (szekunder oldali) áram (0,23 A)
Bővebben: [link]
És: [link]
Illetve: [link]
"A trafó nem számít, mert utána mérsz."
Akkor had idézzek a kérdésből:
"Mekkora a primer tekercsben folyó áram erőssége?"
"Ami az első kérdést illeti, nyolcadikos szinten még érvényes a feszültségek és áramok menetszámáttételtől illetve az áttétel reciprokától függése."
Sajnos ez nagyon jellemző a magyar oktatásra.
A fizika 8. osztályban is ugyanúgy működik, mint később vagy előtte.
Az egy dolog, hogy nyolcadikban ezzel nem kell még számolni, de akkor olyan példát kell felhozni, amiben nincs jelen "zavaró" körülmény. (Ezt komoly hibának érzem).
Különben a tanulót félrevezeti... Már ha hajlandó (és képes) a gondolkozásra. Nagyon nagy kár, hogy a két probléma sajnos együtt jár és csak a magolás megy.
"Ez fizika mozaikos témazáró,így van beleírva,nem hiszem,hogy hibás.."
Nagyon szomorú hogy így van.
Nem hibás, inkább rendkívül rossz példa. Elnagyolt és pontatlan.
Pontos válasz nem adható rá (a kiinduló adatok hiányában). Erre csak olyan válasz adható, amit a kérdésből várnak (ami nekik le van írva papírra). És ez nagyon nagy baj! Az oktatás másik nagy problémája, hogy nem fogadja el a jó választ, csak azt amit ők annak gondolnak és előre rögzítenek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!